PdF:SZ6038 Pedagogická komunikace - Informace o předmětu
SZ6038 Pedagogická komunikace
Pedagogická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Lucie Honzírková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Marie Hošťálková (cvičící)
Mgr. Jiřina Karasová (cvičící)
Mgr. Hana Schulzová (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 76 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/76, pouze zareg.: 6/76, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/76 - Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je:
(a) seznámit studenta (prostřednictvím témat 1 až 10) se specifiky pedagogické komunikace. K tomu budou vyučujícími využívány různé výukové metody a formy, které umožní studentům pozorovat a vyhodnocovat odlišnost pedagogické komunikace při využívání těchto metod a forem výuky;
(b) rozvíjet studentovu dovednost reflektovat konkrétní pedagogické situace ve vztahu k vlastnostem pedagogické komunikace i ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace (učitel, asistent pedagoga, žák, rodič žáka).; - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu:
• student diskutuje o vybraných otázkách pedagogické komunikace. Při argumentaci využívá poznatky získané studiem odborné literatury (viz témata 1–10).
• student zhodnotí svou dosavadní pedagogickou komunikaci, pojmenuje její silné stránky, identifikuje možnosti, jak ji zlepšovat.;
• studenti si vzájemně poskytují zpětnou vazbu a prokáží tak osvojení této dovednosti na potřebné úrovni a současně také porozumění pedagogické komunikaci v konkrétním pedagogické situaci.;
• student popíše a analyzuje výukovou či výchovnou situaci (je využíváno mimo jiné virtuálních hospitací z webu rvp.cz ) z hlediska pedagogické komunikace, využívá při tom odbornou terminologii. Navrhne alteraci výukové či výchovné situace, která koresponduje s pravidly efektivní pedagogické komunikace.; - Osnova
- Výuka proběhne ve 3 oblastech: a) komunikace výuková b) pedagogická komunikace v obtížných výchovných situacích, c) efektivní komunikace učitelů a rodičů. a)verbální a neverbální komunikace, pedagogická komunikace a interakce, prezentační dovednosti, zpětná vazba a otázky ve výuce. • b)Emocionální stránka pedagogické komunikace (akceptace, empatie, pozitivita, expresivita a humor), využití prostoru v pedagogické komunikaci, nenásilná komunikace. • c)Efektivní komunikace s rodiči žáků: učitel – žák – rodič, techniky vedení rozhovoru, aktivní naslouchání.
- Literatura
- povinná literatura
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- doporučená literatura
- CAZDEN, Courtney B. Classroom discourse : the language of teaching and learning. 2nd ed. Portsmouth: Heinemann, 2001, vi, 208. ISBN 0325003785. info
- neurčeno
- Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2013). Vizuální akty ve výukové komunikaci. Pedagogická orientace, 23(1), 48–71.
- Vybrané studie z časopisu Komenský: http://www.ped.muni.cz/komensky/predesle-rocniky
- VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Jarmila BRADOVÁ a Stanislav JEŽEK. Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 237 s. ISBN 978-80-210-8097-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8097-2015. Čítárna Munispace info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 135 s. ISBN 9788026201984. info
- PALENČÁROVÁ, Jana a Karel ŠEBESTA. Aktivní naslouchání při vyučování : rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 102 s. ISBN 8073671018. info
- NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Výukové metody
- Prezentace, zpětná vazba, sebereflexe, diskuse, skupinová práce.
- Metody hodnocení
- Pro absolvování předmětu:;
- je požadavkem pořízení video záznamu vlastního výstupu a vypracování písemné reflexe nebo sebereflexe (v rozsahu 1–2 strany, 5000 znaků). Vzájemná zpětná vazba (peer feedback) k tomuto úkolu bude studentovi poskytnuta prostřednictvím hodnoticího bloku v IS MUNI. Součástí ukončení předmětu je vypracování dílčích úkolů k vybraným tématům. Vypracované úkoly se odevzdávají v odevzdávárně v isu. - Informace učitele
- Studenti plní průběžné úkoly v semestru, které se týkají především četby odborných textů, nebo práce s videonahrávkami, které analyzují ve vztahu k pedagogické komunikaci. Vybrané texty k předmětu jsou uloženy v učebních materiálech předmětu v isu. Veškeré úkoly a výstupy z předmětu jsou sumarizovány ve studijních materiálech předmětu.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6638 Educational Communication
!NOWANY(SZ6038)
- SZ6638 Educational Communication
- Statistika zápisu (podzim 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZ6038