PdF:SZ6051 Školní pedagogika - Informace o předmětu
SZ6051 Školní pedagogika
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6051/Kombi01: So 5. 10. 9:00–10:50 učebna 1, So 12. 10. 9:00–10:50 učebna 1, So 16. 11. 9:00–10:50 učebna 1, H. Horká
- Předpoklady
- !NOWANY( SZ6651 School Education )
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 250 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 157/250, pouze zareg.: 0/250, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/250 - Mateřské obory/plány
- předmět má 31 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje, prohlubuje a zobecňuje poznatky a zkušenosti studujících osvojované v průběhu učitelské praxe a v oborových didaktikách. Předmět reaguje na nové poznatky pedagogických, psychologických a didaktických výzkumů o školním vyučování a učení a pokouší se je integrovat a zhodnotit pro školní praxi. Posláním předmětu je iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích učitelů. Předmět je vystavěn ze tří obsáhlejších bloků: (a) teorie a praxe školy, (b) teorie a praxe kurikula, (c) teorie a praxe školní výuky.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka je schopen/na: • používat s porozuměním základní odbornou terminologii školní pedagogiky • aplikovat základní odbornou terminologii na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení školy jako instituce a organizace, vybraných kurikulárních dokumentů a vybraných výukových situací; • charakterizovat na příkladech z praxe vybraná kritéria kvality výuky a zdůvodnit jejich důležitost pro každodenní práci učitele; • naplánovat a s využitím sebereflexe zhodnotit vyučovací hodinu (zdůvodnění, relevance učiva, cíle, obsahy, metody, hodnocení a alterace); • navrhnout a v praxi aplikovat rámcovou přípravu výuky vybraného tématu nebo tematického celku učiva; • vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákova pojetí učiva; • formulovat učební úlohy různé kognitivní náročnosti; • zdůvodnit uplatňované výukové metody v průběhu vlastní učitelské praxe, zpětně je kriticky posoudit a navrhnout další možné alternativy zprostředkování stejného (obdobného) učiva; • zvolit adekvátní způsob hodnocení žáků s ohledem na stanovený cíl výuky; • ukázat na příkladech různé možnosti hodnocení žáků a posoudit jejich výhody a nevýhody.
- Osnova
- 1. Úvod do studia školní pedagogiky. 2. Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty. Kurikulum: cíle a obsahy a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace, kurikulární procesy. 3. Výuka: vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky. 4. Učební úlohy 5. Výukové metody a formy. 6. Učebnice a další didaktická média. 7.-8. Moderní didaktické prostředky 9. Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků – typy a funkce hodnocení. 10. Hodnocení výsledků žáků – formy hodnocení, základní požadavky na hodnocení. 11.Diferenciace a individualizace ve výuce. 12.Vzdělávací a školský systém, škola jako instituce a organizace, škola a její funkce, škola jako učební prostředí. Důvody vzniku školy a její úloha ve společnosti. Vývoj české školy. Škola pro budoucnost: budoucnost pro školu.
- Literatura
- povinná literatura
- VALIŠOVÁ, Alena a Miroslava KOVAŘÍKOVÁ. Obecná didaktika : a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Vydání 1. Praha: Grada, 2021, 310 stran. ISBN 9788027132492. URL info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
- doporučená literatura
- FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka : kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Translated by Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021, 170 stran. ISBN 9788024271521. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- Výukové metody
- Předpokládané výukové činnosti a výukové metody:
přednáška, doplněná aktivizujícími prvky a navazujícím samostatným studium odborné literatury.
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Informace učitele
- Studující na mobilitě v zahraničí obdrží informace o požadavcích ke splnění předmětu formou dopisu o organizaci výuky a od vyučujících seminářů. Studenti speciální pedagogiky mohou pracovat s případovými studiemi (ZDROJ: Bytešníková, I. et al. (2019).Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role. Brno: MU.) a na vybrané 2 případy se orientovat ve svých portfoliových úkolech, tzn. popsat individuální výuku podle výše uvedené struktury. STRUKTURA PORTFOLIOVÉHO ÚKOLU A. Vyberte si školu, jejíž ŠVP je pro Vás dostupný (tzn. na škole vykonáváte praxi, škola má ŠVP na webu apod.). ŠVP si prostudujte a kriticky zhodnoťte, jak se škola prezentuje. Jak deklarované principy/strategie korespondují s filozofiemi vzdělávání Pasche et al.? K tomu si nastudujte kapitolu 2.1 z publikace Pasch et al. (2005). 1. Jaká je deklarovaná charakteristika školy? 2. Na jakých deklarovaných principech/strategiích daný ŠVP staví? Odpovědi shrňte do jednoho či dvou odstavců. B. Kurikulární činnosti učitele: Předmět - vzdělávací oblast: Ročník: Tematický celek - jeho cíle, ukotvení v ŠVP, RVP. Vyjmenujte očekávané výstupy, které budete v hodinách cíleně rozvíjet a uveďte název a tematické okruhy vybraného průřezového tématu. Citujte, prosím, příslušné strany RVP, kde jsou výstupy a okruhy uvedeny. Pojmová mapa za tematický celek (DAU pojmová) Na jejím základě rozpracovat alespoň dvě vyučovací hodiny ve struktuře: · Cíle, obsahová analýza, výukové strategie a učební úlohy (DAU operační). · Diferenciace (jedna úloha pro jednoho žáka). · Hodnocení (konkrétní příklad jednoho typu hodnocení). Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny podle pokynů vyučujících. Další informace v interaktivní osnově. Hodnocení úkolu Úkol splňuje následující kritéria: • Jedná se o původní text studenta. • Rozsah (min. 5 stran) a struktura odpovídají zadání (viz výše). • Úkol je odevzdaný v předepsaném termínu (nebo je s vyučujícím předem vyjednána výjimka). • Text je psaný v souladu se spisovnou jazykovou normou. • Text je opatřen soupisem literatury a obsahuje citace dle normy APA.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/ucitel/io/seznam?fakulta=1441;obdobi=9464;predmet=1581014;uvodnik=a
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6651 School Education
!NOWANY(SZ6051)
- SZ6651 School Education
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZ6051