PdF:SZ6111 Oborová tandemová praxe 1 - Informace o předmětu
SZ6111 Oborová tandemová praxe 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/10. 120 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je umožnit studentům trénování pedagogických kompetencí nezbytných pro výkon učitelské profese. Během praxe budou studenti trénovat přípravu na vedení výukových jednotek, komunikaci s žáky, asistenty pedagoga i učiteli v rámci tandemové výuky, vyzkouší si úkoly spjaté s administrativní agendou ve škole i s nepřímou pedagogickou činností. Konkrétní podobu úkolů si stanoví na začátku praxe se spolupracujícím učitelem ve škole. Činnosti realizované na praxi budou reflektovány jak v rámci skupinových facilitovaných reflexí tak při supervizi praxe. Student má tak příležitost prohlubovat svoje reflektivní dovednosti a získávat zpětnou vazbu nejen od spolupracujícího učitele, ale i od vrstevníků nebo supervizora praxí.
Student si vyzkouší vést pedagogickou aktivitu ve školní třídě (SŠ) pod supervizí provázejícícho učitele. Student si vyzkouší tandemovou výuku dle domluvy s provázejícím učitelem. - Výstupy z učení
- Výstupy z učení:
Po absolvování předmětu student:
• bude schopen porozumět procesu podpory žáků se SVP
• dokáže uspořádat cíle a zvolit si metody, které jsou vhodné pro konkrétní výukovou jednotku s ohledem na konkrétní dítě;
• dokáže komunikovat s pedagogem ohledně plánování, realizace a vyhodnocování pedagogických činností ve třídě
• koordinuje práci jednoho žáka i skupiny žáků (i žáků se SVP) ve třídě
• dokáže navázat kontakt s rodiči žáků
• má zkušenost ze skupinové facilitované reflexe praxe,
• orientuje se ve Standardu kvality profesních kompetencí studenta učitelství.
Student komunikuje individuálně s žákem a nebo se skupinou žáků na SŠ. Studující interaguje s žáky v pedagogických situacích. - Osnova
- Student si vybere ze seznamu fakultních a spolupracujících škol PdF MU, nebo školu dle vlastního výběru. Důležité je, že se věnuje výuce nebo výcviku v odborných předmětech, jde o odborné vzdělávání na střední škole. Přihlašování probíhá v informačním systému. Dotazy směřujte na: pedpraxe@ped.muni.cz. 1. Praxe je zahájena již domluvou s vedením školy (kontaktujete školu, na které budete praktikovat a necháte si potvrdit Protokol o přijetí studenta na praxi). Domluvenou školu založíte v ISu, Agenda praxí. Jakmile budete mít praxi potvrzenou, vložíte podepsaný Protokol. Potvrzení Protokolu musí být nejpozději v den nástupu na praxi! Protokol najdete v záložce Oborová tandemová praxe zde: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/ 2. Veškeré organizační i obsahové záležitosti praxí budou součástí programu organizační schůzky na začátku semestru. Účast na úvodní schůzce je povinná, informaci o datu získáte e-mailem. 3. První setkání studenta a provázejícího učitele/garanta praxí proběhne ve vybrané škole. Cílem bude formulovat očekávání obou osob, vytvořit harmonogram spolupráce a domluvit se na možnostech spolupráce a požadovaných výstupech. 4. Student odevzdává do isu výstup z praxe: popis činností a strukturovanou reflexi. 5. Student se účastní průběžné online reflexe a závěrečné skupinové reflexe praxe na fakultně - na setkání se přihlašuje v isu. Student spolupracuje s učitelem pravidelně po dobu trvání praxe. Během semestru se student účastní úvodní organizační schůzky a skupinové reflexe, na termíny se přihlašuje v isu. Během realizace praxe je možné využívat termínů pro skupinové supervize, termíny jsou vypsány v isu a student se na ně přihlašuje. Účast na organizační schůzce (2 hodiny), supervizi (2 hodiny) a skupinové reflexi (4 hodiny) a workshopu vedeném učiteli z praxe (je vykazována v přehledu činností (Výstup z praxe) v rozsahu max. 10 hodin dle účasti studenta, z celkového počtu 120 požadovaných hodin (120 hodin je určeno pro přímou i nepřímou pedagogickou činnost ve škole, včetně konzultací s provázejícím učitelem a přípravy do výuky). Praxe je průběžná, probíhá v době konání semestru.
- Literatura
- povinná literatura
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- doporučená literatura
- Bradley, J. (2016) A co já s tím? Pedagogické úvahy a odborné postřehy asistenta pedagoga. Prostějov: Computer Media s.r.o.
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- Teaching and learning from within : a core reflection approach to quality and inspiration in education. Edited by F. A. J. Korthagen - Younghee M. Kim - William L. Greene. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2013, xii, 212. ISBN 9780415522472. info
- KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
- Teachers who teach teachers : reflections on teacher education. Edited by Tom Russell - F. A. J. Korthagen. 1st pub. London: Routledge Falmer, 1995, x, 202. ISBN 0750704667. info
- neurčeno
- Horáčková, Ilona. (2015) Metodika práce asistenta pedagoga. Spolupráce s učitelem. Dostupné zde:http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf
- A student teacher professional competence standard
- HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008, 213 s. ISBN 9788072625321. info
- Výukové metody
- praktický nácvik pedagogických dovedností na praxi, reflektivní psaní, skupinová reflexe, supervize
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení:
Student získává průběžnou zpětnou vazbu na odvedenou pedagogickou činnost od spolupracujícího učitele ve škole.Student získává vrstevnickou zpětnou vazbu na evaluačním závěrečném setkání.
Vypracované písemné výstupy z praxe vloží do připravené aplikace v informačním systému. Struktura výstupu je uvedena v učebních materiálech předmětu.
Výstup obsahuje:
1.záznam konkrétních činností (přímá i nepřímá pedagogická činnost ve škole)
2.reflexe průběhu praxe dle stanovené struktury
Student komunikuje individuálně s žákem a nebo se skupinou žáků na ZŠ nebo SŠ škole. Studující interaguje s žáky v pedagogických situacích. - Náhradní absolvování
- Termín plnění praxe je možné individuálně zvolit dle domluvy s~vyučujícím předmětu (např. při výjezdu na zahraniční studijní pobyt).
- Informace učitele
- Praxe je určena studentům prezenčního i kombinovaného studia. Jde o reflektovanou praxi, které Vám umožňují získávat hutnou učitelskou zkušenost přímo na středních školách. Více o tandemové výuce: http://www.ped.muni.cz/pedagogika/tandemova-vyuka/ Výkon praxe odpovídá harmonogramu na webu praxí zde: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe Základní informace v aktuálním období k praxím naleznete na webu katedry pedagogiky v sekci Bc. praxe: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/uop Termíny pro supervizi najdete v isu jako zkušební termíny. Skupinová supervize proběhne pokud se přihlásí nejméně 5 osob. Pro udělení zápočtu je třeba: -absolvovat celou praxi dle stanovených podmínek a odevzdat do stanoveného termínu výstup z praxe do informačního systému, - účastnit se workshopů se středoškolskými vyučujícími (sdílení dobré praxe), úvodní organizační schůzky, reflektivního setkání a evaluačního setkání na fakultě. Další zdroje ke studiu: Horáčková, I. (2015) Metodika práce asistenta pedagoga http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf Portál pro školní asistenty a asistenty pedagogů http://www.asistentpedagoga.cz/literatura/ https://www.varianty.cz/download/docs/58_rodic-e-nec-ekani-spojenci.pdf V případě, že studující vyjíždí na zahraniční studijní pobyt, je třeba kontaktovat garanta předmětu a včas se domluvit na možnosti plnění praxe v zahraničí nebo na individuálním termínu plnění v ČR.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SZ6111/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZ6111