PdF:SZc0006 Rozvoj profesních kompetencí - Informace o předmětu
SZc0006 Rozvoj profesních kompetencí k sebehodnocení a plánování svého rozvoje
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.2. 2 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZc0006/01: Pá 25. 10. 13:00–14:50 kancelář vyučujícího, J. Bradová, K. Dundálková, J. Kratochvílová, L. Škarková, D. Veselá
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 18/70, pouze zareg.: 0/70 - Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- ● (a) seznámit studující s profesními kompetencemi učitele/učitelky, seznámit studující se
SKPKS a KRAAU
● (b) rozvíjet u studujících sebehodnoticí dovednosti, trénovat poskytování a přijímání zpětné vazby a dovednosti podporující reflexi vlastní pedagogické praxe
● (c) rozvíjet diskusi k dokládání evidence v rozvíjejících se kompetencích dle užívaných Standardů - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studující:
● objasní standardy kvality profesních kompetencí v oblasti učitelství
● reflektuje plánování, vedení a hodnocení své výuky s oporou o daná kritéria
● popíše své silné a slabé stránky při realizaci výukové jednotky ve škole
● na základě analýzy pedagogické situace navrhne alterace korespondující s kritérii kvality profesních kompetencí, které u sebe rozvíjí
● ovládá rozmanité způsoby práce se zpětnou vazbou v rozvoji profesních kompetencí
● formuluje krátkodobé a dlouhodobé cíle v rozvoji profesních kompetencí učitele
● vysvětlí pojmy kolegiální podpora, supervize a intervize, mentoring a koučink v profesním rozvoji pedagogů - Osnova
- ● seznámení s profesními standardy v učitelství
- ● sebehodnocení a práce s cíli v profesním rozvoji
- ● kolegiální podpora, mentoring, koučink supervize a intervize v profesním rozvoji učitelů
- ● plánování personálního rozvoje profesních kompetencí dle Standardu a řízená skupinová reflexe profesních kompetencí dle kritérií
- ● analýza pedagogických situací a výukových jednotek se zaměřením na stanovené profesní cíle
- ● trénování poskytování a přijímání zpětné vazby s ohledem na stanovená kritéria v souladu s principy formativního hodnocení
- ● reflexe praxe s využitím metodiky poradních kruhů
- Celkový časový rozsah 2 hodiny
- Literatura
- povinná literatura
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Alena DOBROVOLNÁ, Blanka DVOŘÁKOVÁ, Johana FIALKOVÁ, Martina GRYCOVÁ, Hana HORKÁ, Marta KUCHAŘÍKOVÁ, Olga NOVOTNÁ, Hana PRACHAŘOVÁ, Jitka SLANÁ REISSMANNOVÁ, Petra SUQUET, Lucie TEŠNAROVÁ, Jitka TICHÁ a Petra VYSTRČILOVÁ. Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 24 s. ISBN 978-80-210-9582-3. Čítárna Munispace info
- doporučená literatura
- SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření : proč vzniká a jak se proti němu bránit. Vydání první. Praha: Portál, 2020, 244 stran. ISBN 9788026216681. info
- PRAVDOVÁ, Blanka. Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství. Brno: PdF MU, 2014, 210 s. Specifický výzkum. ISBN 978-80-210-7604-4. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika. Praha: UK Pedagogická fakulta, 2010, roč. 55, 3-4, s. 254 - 264. ISSN 0031-3815. info
- neurčeno
- HATTIE, John. Prokazatelné učení : metodická příručka pro učitele : maximalizace vlivu na proces učení. Translated by Martin Mikuláš. Vydání první. Praha: Published, 2022, 240 stran. ISBN 9788090824010. info
- ZÁLESKÁ, Klára, Libor JUHAŇÁK, Kateřina TRNKOVÁ a Martina ŠMAHELOVÁ. Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů. Pedagogická orientace. 2019, roč. 29, č. 2, s. 149-171. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2019-2-149. URL info
- PRAVDOVÁ, Blanka. Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 220 s. ISBN 978-80-210-8030-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8030-2015. Čítárna Munispace info
- Výukové metody
- ● Předmět probíhá formou skupinových diskusí, interaktivních metod výuky, které
podporují kompetenci k sebereflexi a reflexi praxe, jsou využívány metody mentorské
podpory při vedení rozhovorů, koučovací přístup při práci s cíli, metodika poradních
kruhů při skupinové reflexi praxe.
● Studující pracují s vlastními sebereflektivními zápisy, formativní zpětnou vazbou opřenou o kritéria Standardu.
● Studující analyzují videonahrávky z výuky a navrhují alterace vybraných výukových situací ve vztahu ke stanoveným profesním cílům.
● Studující pracují v menších skupinkách při nácviku poskytování a přijímání zpětné vazby.
● Studující diskutují a argumentují k vybraným otázkám na základě četby odborné literatury. - Metody hodnocení
- ● aktivní účast v semináři (100 %);
● splnění úkolu: písemné sebereflektivní záznamy stanovených cílů rozvoje kompetencí (SKPKS, KRAAU) a průběžné záznamy důkazů dosahování stanovených cílů, vedení profesního studentského portfolia - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0006