SZc0019 Developing professional competences to get to know pupils and support their learning

Faculty of Education
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
0/0/.2. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• (a) seznámit studující s profesními kompetencemi učitele/učitelky, seznámit studující se SKPKS a KRAAU
• (b) rozvíjet u studujících sebehodnoticí dovednosti, trénovat poskytování a přijímání zpětné vazby a dovednosti podporující reflexi vlastní pedagogické praxe
• (c) rozvíjet diskusi k dokládání evidence v rozvíjejících se kompetencích dle užívaných Standardů.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu studující:
• objasní standardy kvality profesních kompetencí v oblasti učitelství
• reflektuje plánování, vedení a hodnocení své výuky s oporou o daná kritéria
• popíše své silné a slabé stránky při realizaci výukové jednotky ve škole
• na základě analýzy pedagogické situace navrhne alterace korespondující se kritérii kvality profesních kompetencí, které u sebe rozvíjí
• ovládá rozmanité způsoby práce se zpětnou vazbou v rozvoji profesních kompetencí
• formuluje krátkodobé a dlouhodobé cíle v rozvoji profesních kompetencí učitele
• vysvětlí pojmy kolegiální podpora, supervize a intervize, mentoring a koučink v profesním rozvoji pedagogů
Syllabus (in Czech)
  • • seznámení s profesními standardy v učitelství
  • • sebehodnocení a práce s cíli v profesním rozvoji
  • • kolegiální podpora, mentoring, koučink supervize a intervize v profesním rozvoji učitelů
  • • plánování personálního rozvoje profesních kompetencí dle Standardu a řízená skupinová reflexe profesních kompetencí dle kritérií
  • • analýza pedagogických situací a výukových jednotek se zaměřením na stanovené profesní cíle
  • • trénování poskytování a přijímání zpětné vazby s ohledem na stanovená kritéria v souladu s principy formativního hodnocení
  • • reflexe praxe s využitím metodiky poradních kruhů
  • Celková časová dotace 2 hodiny
Literature
  • HATTIE, John. Prokazatelné učení : metodická příručka pro učitele : maximalizace vlivu na proces učení. Translated by Martin Mikuláš. Vydání první. Praha: Published, 2022, 240 stran. ISBN 9788090824010. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Alena DOBROVOLNÁ, Blanka DVOŘÁKOVÁ, Johana FIALKOVÁ, Martina GRYCOVÁ, Hana HORKÁ, Marta KUCHAŘÍKOVÁ, Olga NOVOTNÁ, Hana PRACHAŘOVÁ, Jitka SLANÁ REISSMANNOVÁ, Petra SUQUET, Lucie TEŠNAROVÁ, Jitka TICHÁ and Petra VYSTRČILOVÁ. Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (A student teacher professional competence standard). Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 24 pp. ISBN 978-80-210-9582-3. Čítárna Munispace info
  • SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ and Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření : proč vzniká a jak se proti němu bránit. Vydání první. Praha: Portál, 2020, 244 stran. ISBN 9788026216681. info
  • ZÁLESKÁ, Klára, Libor JUHAŇÁK, Kateřina TRNKOVÁ and Martina ŠMAHELOVÁ. Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů (Novice teachers and their induction process inkindergartens, primary, secondary schools by the view of its main actors). Pedagogická orientace. 2019, vol. 29, No 2, p. 149-171. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2019-2-149. URL info
  • PRAVDOVÁ, Blanka. Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství (My teacher self: Professional self-concept of a pre-service teacher). Brno: PdF MU, 2014, 210 pp. Specifický výzkum. ISBN 978-80-210-7604-4. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy (Mentoring as a kind of collegial support and a strategy of a good school). Pedagogika. Praha: UK Pedagogická fakulta, 2010, vol. 55, 3-4, p. 254 - 264. ISSN 0031-3815. info
Teaching methods (in Czech)
• Předmět probíhá formou skupinových diskusí, interaktivních metod výuky, které podporují kompetenci k sebereflexi a reflexi praxe, jsou využívány metody mentorské podpory při vedení rozhovorů, koučovací přístup při práci s cíli, metodika poradních kruhů při skupinové reflexi praxe.
• Studující pracují s vlastními sebereflektivními zápisy, formativní zpětnou vazbou opřenou o kritéria Standardu.
• Studující analyzují videonahrávky z výuky a navrhují alterace vybraných výukových situací ve vztahu ke stanoveným profesním cílům.
• Studující pracují v menších skupinkách při nácviku poskytování a přijímání zpětné vazby.
• Studující diskutují a argumentují k vybraným otázkám na základě četby odborné literatury.
Assessment methods (in Czech)
• aktivní účast v semináři (100 %);
• splnění úkolu: písemné sebereflektivní záznamy stanovených cílů rozvoje kompetencí (SKPKS, KRAAU) a průběžné záznamy důkazů dosahování stanovených cílů, vedení profesního studentského portfolia
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 2 hodiny.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0019