PdF:SZc0030 Oborová didaktika biologie 1 - Informace o předmětu
SZc0030 Oborová didaktika biologie 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 1. 11. 13:00–15:50 laboratoř 83, Pá 15. 11. 14:00–15:50 laboratoř 83
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Student kriticky zhodnotí zdroje informací, se kterými pracuje. Při přípravě vlastní výuky vychází z biologického a geologického kurikula a relevantních odborných zdrojů. Při tvorbě teoretických východisek vyučovací hodiny student analyzuje různé typy pokladů, hierarchicky uspořádá pojmy a vztahy mezi nimi znázorní pomocí pojmové mapy.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student je schopen:
-na základě relevantních zdrojů odborně charakterizovat vybrané téma z biologie či geologie
-pro vybrané téma z biologie či geologie vytvořit pojmovou mapu
-pomocí pojmové mapy objasnit vztahy mezi vybranými pojmy z biologie a geologie - Osnova
- 1. Odborné zdroje pro výuku biologického a geologického učiva. (1 hod.)
- 2. Odborné zdroje ve vztahu k biologickému a geologickému kurikulu. (2 hod.)
- 3. Pojmová analýza. Pojmová mapa a její konstrukce. (2 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- GAISLER, Jiří a ZIMA, Jan. Zoologie obratlovců. 3. přepracované vydání. Praha: Academia, 2018.
- JANOŠKA, Martin, ZAPLETAL, Jan, ZIMÁK, Jiří a BÁBEK, Ondřej. Geologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001.
- MERKUNOVÁ, Alena a OREL, Miroslav. Anatomie a fyziologie člověka: pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008.
- NOVÁK, Jan a SKALICKÝ, Milan. Botanika: cytologie, histologie, organologie a systematika. 4. vydání. Praha: Powerprint, 2017.
- ROZSYPAL, Stanislav a kolektiv. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003.
- SMRŽ, Jaroslav. Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Praha: Karolinum, 2013.
- VAŇKOVÁ, Petra. Pojmové mapy ve vzdělávání: didaktická specifika pojmového mapování. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018
- doporučená literatura
- REISS, Michael, WINTERBOTTOM, Mark and HARRISON, Chris [eds.]. Teaching secondary biology. Third edition. London: Hodder Education, an Hachette UK Company, 2021.
- Výukové metody
- Výklad, vysvětlování, rozhovor, práce s textem.
- Metody hodnocení
- Ústní rozprava na portfoliovým úkolem. Portfoliový úkol: pojmová mapa na vybrané téma z biologie či geologie.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0030