SZc0033 Didactics of Czech Language and Literature 1

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/.4. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 11. 10. 13:00–15:50 učebna 1, Fri 29. 11. 13:00–14:50 učebna 20
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
-Identifikovat klíčové principy didaktiky českého jazyka a komunikace.
- Rozpoznat význam a účel komunikačního přístupu v rámci výuky českého jazyka.
- Aplikovat teoretické poznatky v praktických výukových strategiích.
- Podporovat rozvoj komunikačních dovedností u studujících.
- Rozvíjet kritické myšlení studujících v kontextu jazykového vzdělávání.
- Aplikovat teoretické poznatky o funkci jazyka a komunikace do praktických situací.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu je studující s to:
- rozpoznat klíčové principy didaktiky jazykové výchovy a komunikace. Popsat komunikační pojetí výuky českého jazyka. Vysvětlit základy celostní didaktiky češtiny.
- reflektovat význam komunikace v procesu poznávání. Rozpoznávat funkce jazyka a jeho význam v kontextu vzdělávání.
- využívat tvůrčí přístup k práci s jazykem a komunikací. Navrhovat inovativní výukové metody a aktivity. Podporovat u studujících/žactva tvůrčí myšlení při práci s jazykem.
Syllabus (in Czech)
  • Didaktika jazykové výchovy a její význam při výuce na ZŠ (cíle, obsahy, formy atd.). (1 hod.)
  • Komunikační pojetí výuky ČJ. Celostní didaktika češtiny. (2 hod.)
  • Funkce jazyka; komunikace; význam jazykové zkušenosti v procesu poznávání. (2 hod.)
Literature
    required literature
  • Fletcher-Wood, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: Euromedia Group, 2021. 170 stran. Edice Universum. ISBN 978-80-242- 7152-1.
  • • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020. 311 stran. ISBN 9788074895951.
  • Watzlawick, Paul, 1921-2007 Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011. 283 stran.
  • Wiliam, Dylan. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: Čtení pomáhá: EDUkační LABoratoř, 2020. 243 stran.
Teaching methods (in Czech)
Kombinace různých metod, včetně výkladu, práce s textem, skupinové a individuální práce, prezentace práce ve skupinách, heuristické, reflektivní a (sebe)hodnoticí metody.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet je udělen na základě odevzdání písemně zpracované dokumentace zahrnující přípravu, realizaci a reflexi jedné výukové jednotky (vyučovací hodiny) zaměřené na komunikaci a jazyk. Písemná dokumentace slouží jako součást portfolia. Studující zpracuje přípravu, v níž vychází z komunikačního přístupu k výuce češtiny, respektuje model výuky E-U-R, reflexe je uchopena responzivně (srv. Fletcher-Wood 2021), tj. jakožto podklad pro přípravu následující výukové jednotky.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 5 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0033