PdF:SZc0048 Oborová didaktika hud.vých. 1 - Informace o předmětu
SZc0048 Oborová didaktika hudební výchovy 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Osvojit si základní dovednosti v oblasti činností vokálních; realizovat dechová a hlasová cvičení v praxi; práce s krátkým literárním textem – deklamace. Uplatnění tonální písňové metody a intonačních postupů v praxi v propojení s dalšími hudebními aktivitami. Osvojení si základních taktovacích schémat ve dvoudobém, třídobém a čtyřdobém taktu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu účastník/účastnice je schopen/schopna: prokázat dovednosti ve hře na melodický nástroj – klavír/keyboard/housle; je schopen/a vytvořit a v praxi aplikovat hudební hry pro navození hlavového tónu, vytváření dechové opory a hlasových cvičení; vypracování autorsky zpracovaného rozezpívání pro vybraný ročník 2. stupně ZŠ/SŠ – realizace v praxi, doplnění reflexí; dovede použít intonačních cvičení v praxi; umí aplikovat tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami; umí zrytmizovat krátký literární text s využitím deklamace; umí aplikovat základní taktovací schémata ve dvoudobém, třídobém a čtyřdobém taktu ve výuce HV na 2. stupni ZŠ a SŠ.
- Osnova
- Teoretický úvod do didaktiky hudební výchovy: charakteristika a pojetí předmětu HV – hudebněvýchovný proces; hudebněvýchovné činnosti – rozdělení a charakteristika; klasifikace hudebních schopností; didaktické zásady v HV; vyučovací metody a pomůcky; podmínky pro výuku HV; vybavení a časová dotace na různých školách; tvoření tematických celků pro vyučovací jednotky HV; stavba a průběh vyučovací jednotky HV; osobnost pedagoga HV; hodnocení a klasifikace v HV; reflexe/sebereflexe. (1 hod.)
- V předmětu Didaktika hudební výchovy 1 dochází k propojení doposud získaných odborných vědomostí z hudební teorie, harmonie, intonace, dějin hudby, nauky o hudebních nástrojích a praktických dovedností z nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je účastník/účastnice uměl/a aplikovat v praxi. (2 hod.)
- Činnosti vokální: složky hlasové výchovy; metodický nácvik jednohlasé /vícehlasé písně. Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: L. Daniel – Tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Základy dirigování – taktování ve dvoudobém, třídobém a čtyřdobém taktu. (2 hod.)
- Literatura
- SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Vydání druhé, přepracova. Praha: Karolinum, 2013, 406 stran. ISBN 9788024620602. URL info
- BLAŽKOVÁ, Olga a Yvona LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-893-6. info
- TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat : hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 148 s. ISBN 807178916X. info
- SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 68 s. ISBN 80-244-0972-0. info
- FROSTOVÁ, Jana a Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 38 s. ISBN 8021012293. info
- FROSTOVÁ, Jana a Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 38 s. ISBN 8021012293. info
- DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. 2. vyd. Ostrava: Montanex, 1992, 105 s. ISBN 80-85300-98-2. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – dechová a hlasová cvičení; jednohlasá/vícehlasá píseň; práce s textem – deklamace, doprovod hrou na tělo, zhudebnění textu; dirigování – základní taktovací schémata ve dvoudobém, třídobém a čtyřdobém taktu. Hra na klavír/keyboard/ housle. Rozvoj tonálního cítění; realizace vokálních a intonačních cvičení v praxi.
- Metody hodnocení
- U zápočtu účastník/účastnice prokáže teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy 1. Zápočet se skládá z praktické části (zpěv, dirigování,
hra na nástroj – klavír/keyboard/housle): zpěv a hra hlasového cvičení na klavír s použitím
modulačního akordu D7 v rozsahu c1–g2; praktické osvojení 10 lidových a 10 umělých písní dle
vlastního výběru (vhodné pro 2. stupeň ZŠ / SŠ).
Portfoliový úkol: Předložení autorsky zpracovaného rozezpívání pro vybraný ročník II. stupně ZŠ; práce s textem – zhudebnění krátkého literárního textu – zápis melodie do notové osnovy s harmonizací určenou pro klavírní doprovod. - Navazující předměty
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SZc0048/um/?kod=SZc0048
Jako studijní opora budou průběžně přidávány studijní materiály do složky Učební materiály předmětu SZc0048 v ISu. - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SZc0048/um/?kod=SZc0048
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0048