SZc0051 Oborová didaktika chemie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZc0051/KombiPred01: Pá 11. 10. 13:00–15:50 učebna 6, Pá 15. 11. 16:00–17:50 učebna 7, I. Plucková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účastník se
• seznámí se zařazením vyučovacího předmětu chemie do vzdělávacích programů,
• seznámí s RVP ZŠ a RVP SŠ a následnou tvorbou ŠVP pro předmět chemie a školskou legislativou týkající se předmětu,
• seznámí s obsahem učiva chemie, jež je součástí vzdělávacích programů, s edukačními procesy a formami práce v rámci výuky předmětu, s organizací vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků využívaných v předmětu chemie.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu účastník je schopen:
• didaktické transformace teoretického základu do učiva vyučovaného předmětu na základní a střední škole
• volit vhodné učivo, volit jeho správný rozsah v rámci výuku daného předmětu na ZŠ a SŠ.
Osnova
  • Didaktika chemie jako věda, její srovnání s přírodovědnými a jinými obory. (1 hod.)
  • Informace – komunikace – humanizace ve výuce předmětu chemie. Učitel – pedagog – chemie. (1 hod.)
  • Výchovně vzdělávací systém ČR, jeho morfologie, funkce a jeho univerzální aplikace ve vyučovacím předmětu chemie. (1 hod.)
  • Školská legislativa – Školský zákon a Zákon o pedagogických pracovnících ve vztahu k přírodovědným předmětům. (1 hod.)
  • Učivo chemie na ZŠ, kritéria výběru. (1 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • PACHMANN, Eduard a Eduard HOFMANN. Obecná didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 334 s.
  • DLUHOŠ, Luděk. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 1995. 101 s. ISBN 8070420820.
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • BUDIŠ, Josef, Pier Albino COLOMBO, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Vybrané přednášky a úvahy z obecné didaktiky chemie - 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 82 s. ISBN 80-210-3542-0
Výukové metody
Teoretická příprava, skupinová práce a diskuse, výklad.
Metody hodnocení
Účastník se aktivně účastní výuky, diskutuje a v rámci portfolia zpracuje plán vlastní výuky předmětu chemie na ZŠ či SŠ.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0051