PdF:SZc046 Didaktika občanské výchovy 2 - Informace o předmětu
SZc046 Didaktika občanské výchovy 2
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/1.2. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 18. 10. 9:00–12:50 učebna 27, Pá 25. 10. 9:00–12:50 učebna 33, Pá 29. 11. 9:00–12:50 učebna 27
- Předpoklady
- Absolvování předmětu SZc026 Didaktika občanské výchovy 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen vysvětlit, charakterizovat klíčová témata OV a možnosti jejich realizace, použít výukové projekty neziskových organizací na tématech OV, objasnit problematiku hodnocení v OV a navrhnout vlastní výukový projekt do OV.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen vysvětlit, charakterizovat klíčová témata OV a možnosti jejich realizace, použít výukové projekty neziskových organizací na tématech OV, objasnit problematiku hodnocení v OV a navrhnout vlastní výukový projekt do OV.
- Osnova
- Problematika rozvoje osobnosti jedince a formování jeho vztahu ke společnosti v OV. Základní principy a hodnoty demokracie - lidská práva, participace a aktivní zapojení do života obce, státu v OV, právní a ekonomická problematika - finanční gramotnost v OV – vymezení a metodické postupy realizace. Národní a evropská identita, evropská dimenze ve výuce OV, problematika multikulturality a výchovy k toleranci v OV, globální výchova a projektová výuka, filosofie a religionistika, výzkumy v OV, hodnocení v OV.
- Literatura
- povinná literatura
- VERNER, Pavel a Mária BEZCHLEBOVÁ. Mediální výchova : průřezové téma. 1. vyd. Albra: SPL - Práce, 2007. 106 s. ISBN 9788073610425.
- PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994. 322 s. ISBN 80-85623-98-6.
- PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 235 s. ISBN 80-7178-474-5.
- VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006. 226 s. ISBN 802394908X.
- Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. 273 s. ISBN 9788073671822.
- DLOUHÁ, Regina. Metodika : výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: www.scio.cz, 2006. 47 s. ISBN 8086910520.
- doporučená literatura
- Pomáhat být :otevřené otázky teorie provázející výchovy. Edited by Jiří Pelikán. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002. 159 s. ISBN 80-246-0345-4.
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 9788073674274.
- Interkulturní vzdělávání : příručka nejen pro středoškolské pedagogy : projekt Varianty. Edited by Jan Buryánek - Veronika Kamenická. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 stran. ISBN 8071067156.
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
- Výukové metody
- Vysvětlování, diskuse, samostatná, skupinová práce.
- Metody hodnocení
- Aktivní 80% účast - plnění zadaných průběžných úkolů. Písemná seminární práce - návrh vlastního výukového projektu do OV, rozsah 4-6 stran, ústní zkouška z probírané problematiky.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc046