So230 Metodologický workshop

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 10. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
So230/KombiSem01: Pá 11. 10. 14:00–18:50 učebna 20, Pá 1. 11. 14:00–18:50 učebna 22, D. Klapko
So230/01: Út 15:00–15:50 učebna 27, D. Klapko
Předpoklady
Obsahem výuky je filosofické a teoretické ukotvení výzkumných metod, tvorba výzkumného designu, aplikace metodologických nástrojů (zejména v rámci diskursivních přístupů), trénink dovednosti psát výzkumné zprávy, kritická evaluace možností a limitů výzkumných metod, využitelnost pro sociálně vědní výzkum.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je založený na konkrétních analýzách výzkumných dat. Dovednosti získané v tomto předmětu jsou zacíleny na tvorbu bakalářských a diplomových prací.
Výstupy z učení
Studenti po absolvování předmětu dokáží: • prezentovat výzkum na základě teoretického ukotvení, • popsat rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním metodologickým výzkumem, • vést diskusi o výzkumném paradigmatu, • analyzovat písemné materiály, • aplikovat metodologické nástroje na výzkum sociálně edukačních jevů, • kriticky hodnotit validitu výzkumných dat, • tvořit výzkumný design a psát výzkumné zprávy.
Osnova
  • 1. Místo sociální pedagogiky v soustavě pedagogických věd. 2. Pojetí a meze sociální vědy v porovnání s pojetím vědy přírodní. 3. Kvalitativně orientované paradigma výzkumu (filosofická východiska, pojmy, příklady výzkumných metod). 4. Kvantitativně orientované paradigma výzkumu (filosofická východiska, pojmy, příklady výzkumných metod). 5. Bádání v kritickém výzkumu (cíle, předmět bádání, vliv na sociální realitu). 6. Tvorba výzkumného designu, tvorba problémových otázek, metody sběru dat. 7. Psaní výzkumné zprávy, interpretace výzkumných dat, polemika nad výsledky šetření.
Literatura
    doporučená literatura
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 4. nezměněné vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2011, 372 stran. ISBN 9788024619668. URL info
  • FAIRCLOUGH, Norman. Critical discourse analysis : the critical study of language. 2nd ed. Harlow: Longman, 2010, 591 s. ISBN 9781405858229. info
  • STRAUSS, A. L., & CORBIN, J. M. Basics of Qualitative Research: Techniques and Proce-dures for Developing Grounded Theory. Sage Publicati-ons. 1998. info
  • KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
Výukové metody
workshop a diskuse.
Metody hodnocení
ukázka výzkumné analýzy.
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1703
Docházka do předmětu je povinná, výstupem k absolvování je tvorba analýzy dat, interpretace dat a polemiky v rozsahu pěti stran textu.
Studijní opora
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1703
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/So230