PdF:So230 Metodologický workshop - Informace o předmětu
So230 Metodologický workshop
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 10. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- So230/KombiSem01: Pá 11. 10. 14:00–18:50 učebna 20, Pá 1. 11. 14:00–18:50 učebna 22, D. Klapko
So230/01: Út 15:00–15:50 učebna 27, D. Klapko - Předpoklady
- Obsahem výuky je filosofické a teoretické ukotvení výzkumných metod, tvorba výzkumného designu, aplikace metodologických nástrojů (zejména v rámci diskursivních přístupů), trénink dovednosti psát výzkumné zprávy, kritická evaluace možností a limitů výzkumných metod, využitelnost pro sociálně vědní výzkum.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět je založený na konkrétních analýzách výzkumných dat. Dovednosti získané v tomto předmětu jsou zacíleny na tvorbu bakalářských a diplomových prací.
- Výstupy z učení
- Studenti po absolvování předmětu dokáží: • prezentovat výzkum na základě teoretického ukotvení, • popsat rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním metodologickým výzkumem, • vést diskusi o výzkumném paradigmatu, • analyzovat písemné materiály, • aplikovat metodologické nástroje na výzkum sociálně edukačních jevů, • kriticky hodnotit validitu výzkumných dat, • tvořit výzkumný design a psát výzkumné zprávy.
- Osnova
- 1. Místo sociální pedagogiky v soustavě pedagogických věd. 2. Pojetí a meze sociální vědy v porovnání s pojetím vědy přírodní. 3. Kvalitativně orientované paradigma výzkumu (filosofická východiska, pojmy, příklady výzkumných metod). 4. Kvantitativně orientované paradigma výzkumu (filosofická východiska, pojmy, příklady výzkumných metod). 5. Bádání v kritickém výzkumu (cíle, předmět bádání, vliv na sociální realitu). 6. Tvorba výzkumného designu, tvorba problémových otázek, metody sběru dat. 7. Psaní výzkumné zprávy, interpretace výzkumných dat, polemika nad výsledky šetření.
- Literatura
- doporučená literatura
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 4. nezměněné vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2011, 372 stran. ISBN 9788024619668. URL info
- FAIRCLOUGH, Norman. Critical discourse analysis : the critical study of language. 2nd ed. Harlow: Longman, 2010, 591 s. ISBN 9781405858229. info
- STRAUSS, A. L., & CORBIN, J. M. Basics of Qualitative Research: Techniques and Proce-dures for Developing Grounded Theory. Sage Publicati-ons. 1998. info
- KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- Výukové metody
- workshop a diskuse.
- Metody hodnocení
- ukázka výzkumné analýzy.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1703
Docházka do předmětu je povinná, výstupem k absolvování je tvorba analýzy dat, interpretace dat a polemiky v rozsahu pěti stran textu. - Studijní opora
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1703
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/So230