Sop606 Supervize a intervize zážitkově orientovaných kurzů

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Sop606/01: Po 14:00–15:50 kancelář vyučujícího, P. Soják
Předpoklady
Vzdělávací supervize a intervize dle úkolově orientovaného modelu je jeden z originálních přístupů ve sledování a sdílení studentských praxí. Hlavním cílem vedle seznámení účastníků s terminologií, metodami a technikami uvedeného přístupu k supervizi bude pochopit základní koncept fungování úkolově orientovaného modelu na kurzech zaměřených na oblast zážitkově pedagogického učení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prostřednictvím intervizního procesu by si studenti měli osvojit používání nástrojů, kterými supervize a intervize disponuje a umožňuje užívat supervizi k vlastnímu prospěchu a prospěchu klienta. Předmět umožní kvalifikovaně zacházet se supervizí a intervizí jako nástroji kvality v oblastech zaměřených zážitkově pedagogické učení, ať v roli příjemce, zadavatele či v rámci kolegiální podpory.
Na konci tohoto kurzu budou mít studenti prohloubeny praktické dovednosti reflexivního uvažování pro vlastní osobnostní a sociální rozvoj směrem k sobě, k druhým, k profesi.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
● pochopit základní koncept fungování úkolově orientovaného modelu v oblasti zážitkové pedagogiky
● znát hlavní strukturu a fáze modelu supervize a intervize - aplikovat tento model při práci s klientem
● bude schopen využívat daného modelu při práci s klienty
Osnova
  • ● Základní koncept fungování úkolově orientovaného modelu v oblasti zážitkové pedagogiky
  • ● Seznámení s modely a metodami vzdělávací supervize a intervize
  • ● Principy efektivních instrukcí
  • ● Supervizní a intervizní vztah
  • ● Příprava na supervizi a intervizi
  • ● Základní principy, funkce, cíle a úkoly úkolově orientované supervize a intervize
  • ● Překážky v průběhu supervize a intervize
Literatura
  • THOMPSON, Sue. The critically reflective practitioner. Edited by Neil Thompson. 1st pub. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008, xi, 183. ISBN 9780230573185. URL info
  • ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava. Supervize jako příležitost nalezení smyslu života. In NAVRÁTIL, Pavel a Monika ŠIŠLÁKOVÁ. Praktické vzdělávání v sociální práci. 1. vyd. Brno: Tribun, 2007, s. 46-54. 1.,. ISBN 978-80-7399-343-6. info
  • Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. Edited by Dana Knotová - Lenka Hloušková - Kateřina Zavadilová. Vyd. 1. Brno: Konvoj, 2007, 201 s. ISBN 9788073021337. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Supervize - kontrola, nebo pomoc? Prevence. Praha, 2006, roč. 3, č. 2, s. 6-8. ISSN 1214-8717. info
  • KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • CASPI, Jonathan. Educational supervision in social work : a task-centered model for field instruction and staff development. Edited by William James Reid. New York: Columbia University Press, 2002, x, 338. ISBN 0231108532. info
  • MUNSON, Carlton E. Handbook of clinical social work supervision. 3rd ed. Binghamton: Haworth Social Work Practice, 2002, xxi, 635. ISBN 078901078X. info
  • POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Společenské změny a škola: spolupráce učitelů jako klíčový faktor autonomního rozvoje školy. Závěrečná zpráva z výzkumu podporovaného MŠMT. Brno: MŠMT-RS 97 124, 1998, 92 s. Závěrečná zpráva. info
  • MUNSON, Carlton E. An introduction to clinical social work supervision. New York: Haworth Press, 1983, xx, 376. ISBN 0866561978. info
  • REID, William J. a Laura EPSTEIN. Task-centered casework. New York: Columbia University Press, 1972, vi, 275 s. ISBN 0-231-03466-0. info
Výukové metody
Teoretická příprava, semináře, výkon praxe, hraní rolí, skupinové diskuse, skupinové projekty
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích, záznam o praxi, studium zdrojů, vytvoření týmů, návrh a otestování vlastního projektu.
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2344
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/Sop606