VYCH002 Základy obecné pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Poskytovatelé Specifické podpory výuky
Mgr. et Mgr. Bc. Pavla Wernerová (přepisovatel)
Garance
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 16. 11. 9:00–12:50 učebna 32, 14:00–14:50 učebna 32, So 23. 11. 9:00–9:50 učebna 32, 14:00–19:50 učebna 32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem přednášek je vysvětlit a prodiskutovat strukturu, cíle a aktuální problémy v českém školství. Důležitými tématy jsou sociální inkluze, osobnostní rozvoj, sociální kapitál, rovný přístup ke vzdělání. Na konci tohoto kurzu budou studující schopni: definovat základní pedagogické pojmy, vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru, vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti, zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.
Výstupy z učení
Studující budou po absolvování předmětu schopni/ny:
• popsat základní fakta a pojmy z oblasti pedagogiky jako vědního oboru, • vysvětlit na zvoleném příkladu konkrétní aspekty edukačního problému s nástinem jeho řešení, • analyzovat současné edukační výzvy a problémy v českém školství, • interpretovat teoretické poznatky na klíčové aktuální otázky výchovy a vzdělávání, • zhodnotit vlastní edukační zkušenost se současnými trendy vzdělávací politiky.
Osnova
  • 1. Pedagogika jako věda a základní pojmy: výchova, vzdělání, enkulturace, inkluze. 2. Základní pedagogické kategorie (cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody, organizační formy). 3.Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Pojmy, představitelé, směry, díla, koncepce. 4. Teorie vzdělávání, didaktické koncepce. 5. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. 6. Hodnocení dítěte. Přístupy posuzování a hodnocení dítěte v edukačním procesu. Podpora sebehodnocení a sebeúcty dítěte. Výchova k hodnotám. 7. Výchovné koncepce vybraných pedagogů (A. S. Makarenko, A. S. Neill, J. Korczak, H. von Schoenebeck, V. Příhoda ad.) 8. Rodina jako základní společenská instituce, rodina z pedagogického hlediska. Proměna rodiny a její současní podoba a funkce. 9. Socializace 10. Romský žák
Literatura
    doporučená literatura
  • Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2012, 191 stran. ISBN 9788071789994. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
Výukové metody
přednáškový blok, diskuse.
Metody hodnocení
Písemná zkouška, esej. Předpoklady k absolvování předmětu: - min. 60 % úspěšnost ve vědomostní písemné zkoušce - napsání třístránkové eseje na zadané téma Známka je výsledkem hodnocení v písemné zkoušce (viz okruhy otázek ke zkoušce) a kvality zpracované eseje.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/edit.php?id=2060
heslo: seneca Seminární téma je možno zpracovat formou eseje nebo jako odborný článek v rozsahu minimálně tří stran. - Já vychovatel Zkuste zformulovat vlastní představy o výchově, o jejím smyslu, prostředcích, cílech, kde spatřujete slabiny výchovné efektivity atd. - Můj hermeneutický pokus Z odborné literatury vyberte texty zaměřené na edukační procesy. Vaším úkolem je interpretovat či polemizovat s myšlenkami autora, které jste objevili ve vybraných textových pasážích. Své názory se pokuste zasadit do historicko-společenského rámce. - Co je potřebné změnit na současné škole v zájmu optimalizace jejího fungování? Téma je možné zpracovat v obecné, ale i v konkrétní rovině. Rozpory vznikající mezi výchovnou praxí a teoretickými normativy vyvolávají řadu diskusí. Vaším úkolem je smysluplně rozšířit tuto nikdy nekončící diskusi.
Studijní opora
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/edit.php?id=2060
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VYCH002