VYCH006 Základy obecné a pedagogické psychologie

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (lecturer)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (lecturer)
Providers of Specific teaching support
Zbyněk Cincibus (přepisovatel)
Mgr. et Mgr. Bc. Pavla Wernerová (přepisovatel)
Guaranteed by
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education
Timetable
Sat 5. 10. 9:00–12:50 učebna 32, 14:00–15:50 učebna 32, Sat 19. 10. 9:00–12:50 učebna 32, 14:00–15:50 učebna 32
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Předmět má za cíl seznámit účastníky se základními pojmy a teoretickými koncepcemi současné psychologie a ukázat možnosti uplatňování psychologických poznatků v pedagogické praxi se žáky. Cílem předmětu je dále získání základních vědomostí z vývoje dítěte, vědomosti o vývoji racionálně-kognitivních funkcí člověka, o vývoji imaginativně-emocionálních funkcí. Účastník si má osvojit poznatky ze sociálního vývoje člověka, základní vývojové úkoly, vývojové trendy, bio-psychologické zákonitosti. Na základě nabytých znalostí bude účastník schopen rozumět zvláštnostem v lidském chování na základě věkových specifik a bude je schopen uplatnit v praxi.
Syllabus (in Czech)
  • Předmět psychologie a jeho vývoj. Biologická podmíněnost psychiky. Sociální a kulturní podmíněnost psychiky. Motivace, potřeby, zájmy, hodnoty. Schopnosti, inteligence. Kreativita. Charakter, vůle, rozhodování, stres, odolnost k zátěžovým situací. Myšlení a řeč. Sociálně-psychologické profesní dovednosti pedagoga Sociální učení, sociální skupina. Percepce a atribuce – zdroje vnímání a posuzování jiného člověka, chyby v percepci. Sebepoznávání a sebereflexe Jak poznat druhé Sociálně psychologická komunikace (pedagog - žák, pedagog - rodič, pedagog – pedagog) Konflikty a jejich zvládání Jak poskytnout zpětnou vazbu
Literature
    required literature
  • NOLEN-HOEKSEMA, Susan, Barbara FREDRICKSON, Geoffrey R. LOFTUS and W. A. WAGENAAR. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Translated by Hana Antonínová. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2012, 884 stran. ISBN 9788026200833. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2004, 356 stran. ISBN 9788024608419. info
    recommended literature
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 590 s. ISBN 8020006893. info
Assessment methods (in Czech)
Hodnocení předmětu bude formou písemné zkoušky.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/VYCH006