XHV03 Music education practicum

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Department of Music – Faculty of Education
Supplier department: Department of Music – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
XHV03/KombiSem01: each even Wednesday 9:00–10:50 učebna 21; and Wed 25. 9. 9:00–10:50 učebna 21, D. Taylor
XHV03/PrezSem01: each even Wednesday 9:00–10:50 učebna 21; and Wed 25. 9. 9:00–10:50 učebna 21, D. Taylor
Prerequisites (in Czech)
XHV02 Voice education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course is focused on practical mastering methodological processes which lead to the development of children's musical creativity, imagination and creative thinking. The aim of the course is to acquaint students with practical music educational outputs and activities in the so-called activity concept teaching within pre-primary education.
Learning outcomes
After completing the course, the student is: • able to apply methodical creative procedures leading to the development of children's musical creativity, fantasy, imagination and creative thinking. He/she is oriented in  basic music-educational activities and is able to use them when working with nursery rhyms/poems, songs and elementary listening composition; • has acquired basic knowledge and practical skills for selecting suitable songs and compositions for their implementation with  preschool children; • is able to use musical activities within   thematic units, which he/she projects in  accordance with the  Framework Educational Programme for Preschool Education (FEP PE).
Syllabus
  • In the course of Teaching Practice of Music Education students interconnect previously acquired practical skills of teaching instrumental and vocal training so that the student is able to apply them in practice with kids of preschool age. Developing and presenting of activities aimed at the development of musical skills of preschool children using vocal, rhythmical and instrumental activities, plus listening and musical movement in connection with other educational areas/subjects (Czech language, Literature and Drama, Art, etc).
Literature
    recommended literature
  • TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha 2004. TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
  • KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Praha: Portál, 2015.
  • BERÁNKOVÁ, E. Lidové písničky a koledy. Zpěvník více než 200 lidových písniček. Praha: Portál, 2004.
  • KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. Vydavatelství PedF UK, Praha 2015, ISBN 978-80-7290-869-1.
  • KMENTOVÁ, Milena. Inspiromat pro učitelky MŠ. Nakladatelství FORUM s.r.o., Praha 2014, ISSN 2336-2537 (září). Autorka přispěla 7 aktivitami v části Hudební, taneční a dramatická výchova.
  • KMENTOVÁ, Milena. Logopedárium od A do Ž. Nakladatelství FORUM s.r.o., Praha 2015. (březen) část 7.61-7.76. ISBN 978-80-87983-02-7.
  • TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
  • KMENTOVÁ, Milena. Třída zpívá ÍÁÍÁ: hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1479-3.
  • KOMÁROVÁ, Š. Muzikopohádky. Praha: Portál, 2021.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Zvířátka ve hře, písni a tanci. Praha: Portál, 2011.
  • KMENTOVÁ, Milena. Hudebně pohybové činnosti pro rozvoj řeči předškolních dětí. Metodické listy, samostatná příloha časopisu SOKOL. Česká obec sokolská, Praha 2014, roč. 71, č. 6.
  • KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko! Hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Řemesla ve hře, písni a tanci. Pro děti od 4 do 9 let; písničky na CD. Praha: Portál, 2009.
  • KOŠŤÁLOVÁ, M. – TVRĎOCHOVÁ, D. – KŘÍŽOVÁ, Ž. – BEJLKOVÁ, M. – KUKAČKOVÁ, M. Čtyři roční období – JARO. Aktivity a inspirace v MŠ pro čtyři roční období. Praha: Raabe, 2018.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • KOŠŤÁLOVÁ, M. – NOVÁKOVÁ, R. – SLAVÍKOVÁ, M. Čtyři roční období – LÉTO. Aktivity a inspirace v MŠ pro čtyři roční období. Praha: Raabe, 2018.
    not specified
  • KRÁL, R. – PAZOUR, J. Písničky na hraní. Písničky a hry rozvíjející hudební tvořivost dětí. Praha: Portál, 2014.
Teaching methods
Practical preparation: declamation, singing – monophonic song – accompaniment them on musical instruments for children; conducting. Preparing and demonstrating of music educational activities with the usage of integrative elements and focusing on the development of creative abilities of preschool children.
Assessment methods
Type of teaching: seminar Credit requirements: Completing the final written work using integrative elements and focusing on the development of creative skills of preschool children, 6–8 A4 pages (in pairs).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 4 konzultace za semestr (v kombinované formě).
The course is also listed under the following terms Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/XHV03