PdF:XPP06 Pedagogicko-psychologická diag - Informace o předmětu
XPP06 Pedagogicko-psychologická diagnostika
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/2/0. kombinované studium 16 konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Sandra Bejdáková (přednášející)
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Kolčárková (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XPP06/KombiSem01: Pá 27. 9. 10:00–11:50 učebna 36, Pá 11. 10. 16:00–17:50 učebna 36, Pá 18. 10. 17:00–18:50 učebna 36, Pá 25. 10. 16:00–17:50 učebna 30, 18:00–19:50 učebna 30, Pá 1. 11. 8:00–9:50 učebna 36, Pá 15. 11. 12:00–13:50 učebna 36, So 14. 12. 8:00–9:50 učebna 30, T. Fikarová, I. Kolčárková, V. Najvarová, Z. Syslová
XPP06/PrezSem01: Po 11:00–12:50 učebna 35, T. Fikarová, I. Kolčárková, V. Najvarová, Z. Syslová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty základními poznatky o pedagogicko-psychologické diagnostice jako disciplíně. Směřuje k tomu, aby se cíleně zabýval osobností dítěte, jeho schopnostmi, znalostmi, dovednostmi, potřebami a zvláštnostmi a na základě zjištěných poznatků podporoval rozvoj osobnosti každého dítěte. Poskytuje argumentaci pro individualizaci a diferenciaci ve vzdělávacím procesu.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky bude student schopen:
- identifikovat znalosti, potřeby a zvláštnosti dítěte;
- popsat diagnostický proces;
- efektivně použít diagnostické metody;
- vyhodnotit silné a slabé stránky dostupných standardizovaných diagnostických nástrojů;
- vysvětlit chyby v diagnostikování;
- aplikovat poznatky z diagnostického procesu do plánování a realizace vzdělávací práce;
- navrhnout plán podpory; - Osnova
- 1. Pedagogicko-psychologická diagnostika jako disciplína, její pojetí, cíle, předmět. 2. Rozbor základních metod pedagogické diagnostiky, jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele mateřské školy. 3. Diagnostika skupiny vrstevníků. 4. Diagnostika způsobilosti dítěte pro vstup do školy, diagnostika předpokladů čtení a psaní, specifických poruch učení. 5. Diagnostika vývojových specifik dětí předškolního věku (0 – 8 roků). 6. Diagnostický proces. Role učitele při diagnostické činnosti, možné chyby a zkreslení. 7. Diagnostika vzdělávacích pokroků a výstupů vzdělávání na konci předškolního období. 8. Spolupráce učitele se školskými poradenskými zařízeními. 9. Interpretace zpráv z poradenských zařízení. 10. Podpůrná opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. 11. Tvorba portfolií dětí. 12. Autodiagnostika učitele.
- Literatura
- povinná literatura
- Bednářová J., Šmardová V. 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.
- Syslová Z., Kratochvílová J. 2017. Metodika pro učitele: Praktická příručka k diagnostickému nástroji PREDICT. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe.
- SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. info
- doporučená literatura
- Bednářová J., Šmardová V. 2008. Školní zralost. Brno: Computer Press.
- Vágnerová M. 2008. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum.
- SYSLOVÁ, Zora. Strategie vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí. In Jak správně rozvíjet předškolní dítě? 2016. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole?. Online. 2014, 27 s. URL info
- KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
- TOMANOVÁ, Dana. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 113 s. ISBN 8024414260. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář
- Metody hodnocení
- seminární práce, ústní zkouška
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/XPP06/index_kombi.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XPP06