PdF:YPP01 Kapitoly z pedagogiky - Informace o předmětu
YPP01 Vybrané kapitoly z pedagogiky a pedagogiky předškolního věku
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 8 konzultací za semestr v KS. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- YPP01/KombiSem01: Pá 27. 9. 12:00–13:50 učebna 37, Pá 11. 10. 8:00–9:50 učebna 35, Pá 8. 11. 10:00–11:50 učebna 37, Pá 29. 11. 13:00–14:50 učebna 42, L. Grůzová, V. Najvarová, Z. Syslová, P. Vystrčilová
YPP01/01: Čt 13:00–14:50 učebna 72, L. Grůzová, V. Najvarová, Z. Syslová, P. Vystrčilová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Předškolní pedagogika (program PdF, N-PP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit soubor znalostí a dovedností studentů získaných v předchozím studiu předškolní pedagogiky. Student hlouběji porozumí tématům, jakými jsou současné společenské pojetí vzdělání, antipedagogické trendy ve společnosti, současný výzkum nejen v předškolní pedagogice, spolupráce se školou a rodinou, problematika vzdělávání dětí mladších tří let, evaluace ve vzdělávání apod.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen: charakterizovat současné pojetí vzdělávání ve společnosti a popsat souvislosti (společnost vědění, informační společnost); charakterizovat další směry předškolní pedagogiky (např. antipedagogika, černá pedagogika apod.) a shrnout různá pojetí jejich představitelů; popsat a identifikovat současné trendy v pedagogickém výzkumu; identifikovat a shrnout vliv rodinného zázemí na rozvoj dítěte; popsat faktory, jež ovlivňují spolupráci mateřské školy a rodiny; navrhnout plán na podporu spolupráce školy a rodiny při řešení konkrétního problému; určit a popsat současné domácí a zahraniční trendy ve vzdělávání dětí do tří let; aplikovat poznatky z oblasti začlenění dvouletých dětí do mateřské školy a navrhnout konkrétní řešení v mateřské škole;
- Osnova
- 1-2 současné pojetí vzdělávání, společnost vědění atd. 3-4 Vznik a vývoj antipedagogiky. Představitelé antipedagogiky a jejich myšlenky. Současné antipedagogické trendy (černá pedagogika, unschooling atd.). 5-6 Současný výzkum v pedagogice a jeho současné podoby a výsledky v předškolní pedagogice. 7-8 Autoevaluace školy a její dopady na kvalitu. 9-10 Rodina a její vliv na rozvoj dítěte. Spoluúčast rodiny na předškolním vzdělávání. Plán pro podporu spolupráce rodiny a školy při řešení problémů. 11-12 Historie a současnost vzdělávání dětí do tří let v České republice. Specifika práce učitele s dětmi raného věku. Vzdělávání dětí do tří let v zahraničním kontextu a možnosti začlenění dvouletých dětí v mateřské škole v ČR.
- Literatura
- povinná literatura
- MORRISON, George S. Early childhood education today. Thirteenth edition. Boston: Pearson, 2015, xxi, 578. ISBN 9780133436501. info
- SYSLOVÁ, Zora. Autoevaluace mateřské školy. Cesta ke kvalitě vzdělávání. první. Praha: Portál, 2012, 213 s. ISBN 978-80-262-0183-0. info
- LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
- RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 2004, 176 s. ISBN 8021035986. info
- doporučená literatura
- KARTOUS, Bohumil. No future : vezeme děti na parním stroji do virtuální reality? Illustrated by Jáchym Kartous. První vydání. Praha: 65. pole, 2019, 243 stran. ISBN 9788088268307. URL info
- GRAY, Peter. Svoboda učení : jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Translated by Jiří Košárek - Pavel Křenek - Martina Linhartová - Lenka Piz. Druhé, rozšířené vydán. Praha: PeopleComm, 2016, 180 stran. ISBN 9788087917176. URL info
- NEILL, Alexander Sutherland. Summerhill : příběh první demokratické školy na světě. Edited by Albert Lamb, Translated by Viktor Jurek. 1. vyd. Praha: PeopleComm, 2013, 348 s. ISBN 9788090489059. info
- Řízení a správa škol: rady škol v mezinárodní perspektivě. Edited by Milan Pol - Milada Rabušicová. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 129 s. ISBN 808593132X. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinová práce, projekty.
- Metody hodnocení
- Hodnocení úkolů a aktivity na seminářích, seminární práce (konspekt).
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/YPP01