PdF:YPS03 Psychopatologie předškolního v - Informace o předmětu
YPS03 Psychopatologie předškolního věku
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jolana Nedomová (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- YPS03/KombiPred01: Pá 22. 11. 14:00–17:50 učebna 1, Pá 6. 12. 14:00–17:50 učebna 1
YPS03/PrezPred01: Pá 22. 11. 14:00–17:50 učebna 1, Pá 6. 12. 14:00–17:50 učebna 1, Pá 13. 12. 12:00–15:50 učebna 37 - Předpoklady
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Předškolní pedagogika (program PdF, N-PP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základním přehledem duševních poruchách, problémech a poruchách v chování vyskytujících se v předškolním věku. Student bude po absolvování předmětu schopen na základní úrovni diskriminovat zdravý vývoj a jeho patologické odchylky. Bude mít základní přehled o psychických problémech a patologických jevech, které se mohou v předškolním věku vyskytnout (syndrom CAN, úzkostné a depresivní prožívání, separačně-úzkostná reakce, problémy a poruchy spánku, psychosociální deprivace, porucha aktivity a pozornosti, problémy a poruchy v chování, poruchy autistického spektra, opoždění ve vývoji, mentální postižení, sexuální zneužívání, enuréza, enkopréza, sourozenecká rivalita, atd.). Bude seznámen se základními terapeuticko-výchovnými postupy. Upevní si povědomí o svojí pozici a kompetencích v rámci práce s těmito fenomény. Získá přehled o odbornících, se kterými bude moci v případě obtíží spolupracovat. Student také bude schopen definovat a identifikovat výchovné, a výukové cíle vedoucí k rehabilitaci daných obtíží a navrhnout základní opatření.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu budou studující: - Schopni odhalit nejběžnější odchylky v oblasti psychického vývoje, orientovat se v základních psychopatologických termínech - Mít základní přehled o možnostech reedukace a terapie nejběžněžnějších psychických obtíží dětského věku - aplikovat informace o psychických odchylkách a obtížích v individuálním přístupu k výchově a vzdělávání dětí - znát potřeby, související se sociálním a emočním vývojem předškolních dětí - Schopni rozpoznat svoje kompetence v procesu práce s dítětem s psychickými obtížemi a v případě potřeby budou mít přehled o odbornících, se kterými je možno spolupracovat a na které rodinu dítěte odkázat
- Osnova
- - Obecné aspekty zdravého duševního vývoje předškolního dítěte ( tělesný, pohybový, citový, sociální vývoj; myšlení a řeč; kresba a hra) - Možnosti spolupráce s odborníky (klinický psycholog, poradenský psycholog, pedopsychiatr, pediatr, OSPOD) - Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami - mentální postižení, opoždění ve vývoji (charakteristika, diagnostika, edukace, terapie) - psychosociální deprivace, syndrom CAN, sexuální zneužívání (charakteristika, diagnostika, edukace, terapie) - úzkostné a depresivní prožívání, separačně-úzkostná reakce (charakteristika, diagnostika, edukace, terapie) - problémy a poruchy spánku, neorganická enuréza a enkopréza (charakteristika, diagnostika, edukace, terapie) - porucha aktivity a pozornosti, problémy a poruchy v chování (charakteristika, diagnostika, edukace, terapie) - poruchy autistického spektra (charakteristika, diagnostika, edukace, terapie) - sourozenecká rivalita, přítomnost duševní poruchy v rodině (charakteristika, diagnostika, edukace, terapie) - Školní zralost
- Literatura
- povinná literatura
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212. ISBN 9788025118290. info
- doporučená literatura
- ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2006, 603 stran. ISBN 8024710498. info
- ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Translated by Petra Vlčková. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 187 stran. ISBN 8071786144. info
- neurčeno
- THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 444 s. ISBN 80-7178-496-6. info
- Výukové metody
- přednášky, skupinová diskuse, průběžné studium
- Metody hodnocení
- zápočet - písemný test (65 % úspěšnost)
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/YPS03/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/YPS03