PdF:ZeC108 Integrovaná terénní výuka - Je - Informace o předmětu
ZeC108 Integrovaná terénní výuka - Jedovnice
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 20 hod. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Korvasová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy – způsobilost vyučovat další předmět (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Smyslem kurzu je praktický nácvik jednotlivých metod geografického výzkumu v praxi a rovněž ukázka toho, jak lze prostřednictvím výuky v terénu doplňovat a prohlubovat učivo probírané ve škole.
Během prvního dne probíhá pozorování a dokumentace různorodých lokalit Moravského krasu vhodných pro terénní výuku v oblasti Drahanské vrchoviny. Následující dny jsou věnovány historii a geografii oblasti a řešení případových studií. Na závěr kurzu reflektivně odprezentují absolvované výukové činnosti z hlediska geografického, pedagogického a oborově-didaktického hlediska. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v terénu;
- sbírat, uspořádat a hodnotit údaje o území;
- zpracovat komplexní geografickou charakteristiku území;
- připravit vlastní aktivity pro terénní výuku. - Osnova
- Terénní výuka se koná v Jedovnicích na odborném pracovišti.
- Aktivity jsou zaměřeny na následující:
- 1. Hodnocení potenciálu oblasti pro terénní výuku na ZŠ.
- 2. Hodnocení vlivu krajiny na člověka (a naopak).
- 3. Orientace v terénu podle různých druhů map.
- 4. Seznámení s historicko-geografickou charakteristikou oblasti.
- 5. Řešení případových studií.
- 6. Reflexe aktivit a možnosti jejich využití ve výuce na ZŠ.
- Literatura
- povinná literatura
- HOFMANN, Eduard, Hana SVOBODOVÁ, Radek DURNA, Darina MÍSAŘOVÁ, Tereza ČEŠKOVÁ, Iva FRÝZOVÁ, Miroslav JIREČEK, Petr KNECHT, Marek TRÁVNÍČEK, Jaroslav VRBAS, Světlana HANUŠOVÁ, Ailsa Marion RANDALL, Jaroslav SUCHÝ, Alena DOBROVOLNÁ, Pavla BUCHTOVÁ, Zuzana KRŠKOVÁ, Ondřej KRAHULEC, Jaromír KOLEJKA, Filip PULTAR, Ondřej VITULA, Marek ANTAL a Petr SOJÁK. Terénní výuka na PdF MU. Podpora využití technologií a realizace výzkumných aktivit v pregraduálním vzdělávání budoucích učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 154 s. ISBN 978-80-210-9916-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9917-2021. info
- SVOBODOVÁ, Hana, Darina MÍSAŘOVÁ, Radek DURNA, Tereza ČEŠKOVÁ a Eduard HOFMANN. Koncepce terénní výuky pro základní školy : na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 101 stran. ISBN 9788021092457. info
- doporučená literatura
- BALÁK, Ivan a Eduard HOFMANN. Moravský kras a okolí : atlas pro terénní výuku a outdoorové aktivity = Moravian karst and its environs : atlas for field work and outdoor activities. Translated by Štěpán Tichý - Jan Zubalík. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 1 atlas. ISBN 9788021096264. info
- HOFMANN, Eduard. Jedovnice a okolí : modelová oblast pro terénní vyučování. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1999, 129 s. ISBN 8072041096. info
- Výukové metody
- terénní cvičení
- Metody hodnocení
- Bloková výuka. Zpracování projektů.
- Informace učitele
- Podrobné požadavky a literatura aktualizovány ve studijních materiálech. Termín terénní výuky je zpravidla v týdnu před zahájením výuky. Aktuální stav všech forem terénní výuky, které katedra geografie PdF MU garantuje je uveden na webu katedry https://geografie.ped.muni.cz/terenni-praxe.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ZeC108