CJJ21 Approaches to Morphosyntax

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Anne-Li Demonie, MA (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Caha, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Caha, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Silvie Hulewicz, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 16:00–17:40 G12, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
English, basic linguistic terminology, having followed a prior course in syntax and/or morphology.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The aim of this course is to introduce and familiarise the students with the main tenets and analytical tools used in Nanosyntax, a current theory of morphosyntax, which tries to explain the general rules of interaction between morphemes (ordering, allomorphy) as well as relations between form and meaning (agglutination, fusion, etc.). While some theoretical notions are essential to this course, the primary focus will be on empirical data and learning how to make sense of such data using this theory.
Výstupy z učení
At the end of the course, the student is able to:
- analyse the distribution of markers in paradigms;
- generate simple paradigms using rules of exponence and their interaction;
- understand notions such as the Superset Principle and the lexicalisation algorithm, and use them in order to model and derive the interaction of exponents;
- analyse the structure of words using head movement and phrasal movement;
Osnova
  • intro to nanosyntax;
  • morphosyntactic theory and its application;
  • (cross)-linguistic paradigms;
  • phrasal lexicalisation;
  • independent analysis;
Literatura
    doporučená literatura
  • Baunaz, Lena & Eric Lander. 2018. Nanosyntax: the basics. In: Baunaz, Lena; De Clercq, Karen; Haegeman, Liliane; Lander, Eric. Exploring Nanosyntax. New York: Oxford University Press, 3-56.
  • Starke, M. 2009. Nanosyntax. A Short Primer to a New Approach to Language. In P. Svenonius, G. Ramchand, M. Starke & T. Taraldsen (eds.), Nordlyd 36: Special issue on Nanosyntax, 1–6. Tromsø: University of Tromsø.
  • Caha, Pavel, Karen De Clercq, Michal Starke & Guido Vanden Wyn- gaerd. 2023. Nanosyntax: State of the art and recent developments. In Pavel Caha, Karen De Clercq & Guido Vanden Wyngaerd (eds.), Nanosyntax and the lexicalisation algorithm, lingbuzz/00774
Výukové metody
Lecture, discussion.
Metody hodnocení
The students will be assessed on 4 presentations: (i) a 5-10 min discussion of an assigned data set, (ii) a 5-10 min discussion of a similar data set in a different language, (iii) a 5-10 min discussion of a preliminary analysis in Nanosyntax, (iv) a final 15 min presentation of the whole research project. The grade will be determined on the basis of effort, gradual progress throughout the semester and active participation in class.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022, jaro 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/CJJ21