CJJ42 Bilingvismus – teorie a praxe

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Marie Boccou Kestřánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Žižková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Silvie Hulewicz, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 10:00–13:40 D31
Předpoklady
Zájem o téma, případně vlastní zkušenosti s vícejazyčností.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seminář je rozdělen do dvou částí, teoretické a praktické. Každé setkání bude proto naplňovat tyto dva cíle: 1) předat základní informace o vícejazyčnosti a seznamovat se specifickými vzdělávacími potřebami bilingvních žáků, 2) vést studenty k výstupům, které využijí ve své odborné praxi. Speciální akcent bude kladen na seznámení se s cílovou skupinou uživatelů češtiny jako jazyka zděděného a jejich vedení ke gramotnosti. Na základě analýzy vzdělávacích potřeb těchto žáků budou seminaristé pod supervizí vyučující vedeni k formulování základních vyučovacích postupů, které se odlišují jak od prezentace češtiny pro monolingvně vzdělávané žáky, tak od prezentace češtiny pro cizince. Seminář je vhodný zejména pro studenty různých lingvistických a pedagogických oborů.
Výstupy z učení
Na konci kurzu student: -získá orientaci v základních pojmech a teoriích vícejazyčnosti; -bude vědět, jaké jsou pohledy na vícejazyčnost; -porozumí rozdílným profilům plurilingvních uživatelů; -porozumí různým způsobům a možnostem plurilingvní výchovy ve vícejazyčné rodině; -bude lépe vnímat potíže, které má osoba s odlišným mateřským jazykem v cizím jazykovém prostředí; -bude obeznámen se zákony týkajícími se vzdělávání plurilingvních žáků, zejména žáků dlouhodobě se vzdělávajících v zahraniční a žáků v zahraničních školách na území ČR; -bude obeznámen se základními institucemi v zahraničí, které se věnují základnímu vzdělávání žáků s češtinou jako jazykem zděděným; porozumí jazykové situaci českých a poločeských rodin v různých částech světa; -bude schopen vnímat odlišné postupy ve výuce monolingvně vzdělávaných žáků / žáků s češtinou jako jazykem cizím / žáků s češtinou jako jazykem zděděným; -bude schopen přizpůsobit svou výuku žákům plurilingvním profilem.
Osnova
  • Terminologie, různé pohledy na plurilingvismus; typologie bilingvismu a mýty spojené s bilingvismem; plurilingvní rodiny; bilingvismus v rodině; „family language policy“; gramotnost a „biliteracy“; monolingvní společnost a její přístup k plurilingvním mluvčím; povinná školní docházka v § 38 školského zákona; české školy v zahraničí a mezinárodní školy na území ČR a výuka češtiny v těchto institucích; přizpůsobení výuky češtiny podle potřeb plurilingvního žáka / plurilingvní skupiny / skupiny s plurilingvním žákem; pocit sounáležitosti a vliv na inteligenci; výchova k dvojímu občanství
Literatura
  • • BROŽ, František. Český jazyk a literatura v českých školách v zahraničí. Metodický materiál pro učitele 2. stupně základní školy. Metodická podpora českých škol v zahraničí. Vydání první. Praha: NPI ČR, 2023. Available from https://www.npi.cz
  • • FUCHSOVÁ, Dana. Bilingvismus a výuka cizích jazyků. Edited by Vladimír Jůva. 1983, 78 s.
  • • BROŽ, František. Český jazyk a literatura v českých školách v zahraničí. Metodický materiál pro učitele 1. stupně základní školy. Metodická podpora českých škol v zahraničí. Vydání první. Praha: NPI ČR, 2022, Available from https://www.npi.cz
  • • PACHOLÍK, V., LIPNICKÁ, M., MACHŮ, E., LEIX, A. & NEDĚLOVÁ, M. Děti z jazykově odlišného prostředí: specifika edukace v českých mateřských školách z pohledu teorie a praxe. In Specifika edukace dětí se speciálními... Zlín, UTB, 2015.
  • The Oxford handbook of language attrition. Edited by Monika S. Schmid - Barbara Köpke - Mirela Cherciov - Tuğba Karayayla. First edition. Oxford: Oxford University Press, 2019, xxviii, 62. ISBN 9780198793595. info
  • Variety češtiny a čeština jako cizí jazyk. Edited by Marek Nekula - Kateřina Šichová. Vydání první. Praha: Akropolis, 2017, 294 stran. ISBN 9788074701856. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
  • MORGENSTERNOVÁ, Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHOLL. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011, 125 stran. ISBN 9788073576783. info
  • HARDING-ESCH, E. a P. RILEY. Bilingual family. Praha: Portál., 2008. info
  • BARRON-HAUWAERT, S. Language Strategies for Bilingual Families. Great Britain: Cromwell Press Ltd., 2004. info
  • Language and literacy in bilingual children. Edited by D. Kimbrough Oller - Rebecca E. Eilers. Buffalo: Multilingual Matters, 2002, vii, 310 p. ISBN 1853595705. info
  • CUMMINS, Jim. Language, power, and pedagogy : bilingual children in the crossfire. Clevedon: Multilingual Matters, 2000, viii, 309. ISBN 1853594733. info
  • International handbook of bilingualism and bilingual education. Edited by Christina Bratt Paulston. New York: Greenwood Press, 1988, xi, 603. ISBN 0313244847. info
Výukové metody
Přednáškové části v semináři, studium odborné literatury, diskuze, prezentace studentů.
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu je požadována pravidelná účast na seminářích, aktivní zapojení do práce v seminářích, pravidelné plnění úkolů. Předmět je ukončen kolokviem ověřujícím nabyté informace ze semináře.
Informace učitele
Jako hosté budou v tomto semestru v semináři přítomni lingvisté žijící v zahraniční a blogeři z oblasti výchovy v plurilingvní rodině. Předmět je vyučován každoročně. Výuka probíhá online každý druhý týden ve čtyřhodinových blocích. Závěrečné setkání proběhne prezenčně.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, jaro 2023.