DAFf03 Metodologický seminář

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (cvičící)
Richard Andrew Nowell, B.A., M.A., Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V semináři navazujícím na Akademické dovednosti se studenti naučí získané poznatky zavést do praxe, a to s ohledem na výuku, prezentaci poznatků a dílčích závěrů na odborných fórech a zejména při žádostech o grantovou podporu. Doktorandi by tak měli získat potřebný přehled o možnostech, postupech a řešeních, která se v každé z probíraných oblastech nabízejí. Doktorandi budou vedeni k tomu, aby si připravili návrh vlastního výzkumného záměru v délce trvání jednoho semestru, který by jim umožnil vyřešit jednu dílčí oblast disertačního projektu.
Výstupy z učení
Po absolvování semináře by studenti měli:
Získat jasnější představu o strukturování kurzu ve fázi sylabu, průběhu výuky a nastavení parametrů pro závěrečné hodnocení.
Mít přehled o možnostech a vhodných odborných platformách pro mezinárodní prezentaci výzkumu; a dále adekvátně odprezentovat dílčí badatelský problém, vč. hypotéz a/nebo předběžných či dosažených závěrů.
Mít povědomí o možnostech grantové podpory na fakultní, univerzitní, národní či mezinárodní úrovni.
Osnova
  • Thursday 2. 3., 12:00 – 14:50
  • Session 1: Syllabus Assembly (teacher: Dr. Richard Nowell)
  • This seminar aims to equip PHD candidates with the skills needed to compose an appealing course syllabus. Its focus on topics, learning outcomes, organization, and teaching materials is intended to emphasize that a successful University course starts long before teaching begins.
  • Thursday 9. 3., 12:00 – 14:50
  • Session 2: Course Delivery (teacher: Dr. Richard Nowell)
  • This seminar aims to equip PHD candidates with the skills needed to lead inspiring lectures and seminars. Its focus on teaching style, teacher-student interaction, and classroom management is intended to emphasize that maximizing student experience requires teachers wear multiple hats (usually at once).
  • Thursday 16. 3., 12:00 – 14:50
  • Session 3: Assessment Design (teacher: Dr. Richard Nowell)
  • This seminar aims to equip PHD candidates with the skills needed to develop effective student assessments. Focusing on assessment types, grading criteria, and feedback composition, it is intended to emphasize that maximizing learning outcomes is not just the responsibility of students, but their instructors too.
  • Čtvrtek 23. 3., 11:00 – 13:50 (vyučující: Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D.)
  • Sezení 4: Konference a platformy pro prezentaci výzkumu
  • V této části se doktorandi dozví jak o pravidelných oborových konferencích, tak o způsobech, jak se dozvědět o menších, specializovaných akcích. Připomeneme si správně postavený abstrakt a ukážeme si dva možné způsoby prezentace.
  • Čtvrtek 30. 3., 11:00 – 13:50 (vyučující: Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D.)
  • Sezení 5: Prezentace konferenčního příspěvku.
  • Studenti si připraví a odprezentují vlastní konferenční příspěvek v délce 15 minut, který vychází z aktuálně řešeného dílčího výzkumného problému.
  • Čtvrtek 6. 4., 11:00 – 13:50
  • Sezení 6: Mezinárodní granty a univerzitní podpora výzkumu (vyučující Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D.)
  • V tomto sezení doktorandům představíme postupy při skládání nadnárodních výzkumných projektů a badatelských týmů. V druhé části si představíme možnosti podpory výzkumu na FF MUNI, které se nabízejí i doktorským studentům.
  • Čtvrtek 13. 4., 11:00 – 13:50
  • Sezení 7: Úspěšná grantová strategie (vyučující doc. Pavel Skopal, Ph.D.)
  • V této části se pokusíme o zobecnění vlastních úspěšných a neúspěšných grantových a publikačních žádostí a návrhů a identifikovat body, které je vhodné předem analyzovat pro zvýšení šance na úspěch.
  • Čtvrtek 20. a 27. 4. – sezení se nekonají, studenti si připravují a se školiteli konzultují vlastní projekty
  • Čtvrtek 4. 5., 11:00 – 13:50
  • Sezení 8: Prezentace projektů I (vyučující Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. a doc. Pavel Skopal Ph.D.) První skupina doktorandů představí návrhy připravených projektů
  • Čtvrtek 11. 5., 11:00 – 13:50
  • Sezení 9: Prezentace projektů I (vyučující Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. a doc. Pavel Skopal Ph.D.)
  • První skupina doktorandů představí návrhy připravených projektů
Výukové metody
Série seminárních sezení v uvedené čtvrteční termíny ve videotéce FAV.
Studenti budou plnit úkoly spíše praktického rázu (návrh sylabu chystaného kurzu, příprava a prezentace příspěvku, rozvaha semestrálního projektu s možností finanční podpory z rozpočtu katedry).
Ve dnech 2.3., 9. 3. a 16.3. bude výuka probíhat v čase 12:00 – 14:50, zbývající termíny výuka proběhne od 11:00 do 13:50.
Metody hodnocení
Průběžné plnění dílčích úkolů a finální návrh projektu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023.