FF:DISQ011 Opera: žánr v proměnách - Informace o předmětu
DISQ011 Opera: žánr v proměnách inscenační praxe
Filozofická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 1/1/5. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Ivona Solčániová (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 10:00–11:40 G01
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz se věnuje opeře jako divadelnímu žánru. Opera zformovala specifické scénografické konvence a podmínila rozvoj divadelní techniky a divadelního prostoru. Kurz se rovněž zaměřuje na vznik a funkci operní režie.
Kurz probíhá v češtině. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student/ka schopen/na:
- porozumět klíčovým pojmům z oblasti dějin opery jakožto divadelního žánru;
- porozumět klíčovým pojmům z oblasti hudební vědy, jež jsou potřebné k provedení kompetentní analýzy operní inscenace;
- vysvětlit principy operní inscenační praxe a další pojmy rozebírané v hodinách;
- provést důkladnou teatrologickou analýzu operní inscenace. - Osnova
- Opera jako divadelní žánr: úvod
- Divadelní scéna mezi renesancí a barokem
- Inscenování oper Claudia Monteverdiho
- Velká reforma Christopha Willibalda Glucka (a opera v období 1750 - 1800)
- Jak navrhnout scénografii pro Mozarta
- Romantismus v Německu (1800 - 1850)
- Francouzská velká opera (1800 - 1850)
- Scénografie pro belcantové opery
- Scénografie pro opery G. Verdiho
- Wagnerův "sen" vyklízí jeviště
- Literatura
- povinná literatura
- ABBATE, Carolyn a Roger PARKER. Dějiny opery : posledních 400 let. Translated by Robert Novotný. Vydání první. Praha: Argo, 2017, 652 stran. ISBN 9788073637002. info
- doporučená literatura
- DI BENEDETTO, Stefano. An introduction to theatre design. First published. London: Routledge, 2012, ix, 222. ISBN 9780415547536. info
- KERMAN, Joseph. Opera as Drama. University of California Press, 2006. ISBN 978-0520246928
- Analyzing opera : Verdi and Wagner. Edited by Carolyn Abbate - Roger Parker. Berkeley: University of California Press, 1989, ix, 304. ISBN 0520061578. info
- WOLFF, Hellmuth Christian. Musikgeschichte in Bildern. Oper - Scene und Darstellung. VEB Deutscher Verlag, 1979.
- BAKER, Evan. From the score to the stage : an illustrated history of continental opera production and staging. Chicago: University of Chicago Press, 2013, xxiii, 439. ISBN 9780226035086. info
- VELTRUSKÝ, Jiří. An approach to the semiotics of theatre. Edited by Jarmila F. Veltrusky - Tomáš Hoskovec. 1st ed. Brno: Department of Theatre Studies, Faculty of Arts, Masaryk University, 2012, 229 s. ISBN 9788021059092. info
- SÝKORA, Pavel. Claudio Monteverdi: Souboj Tankreda s Klorindou : mezi manýrismem a barokem. 1. vyd. Praha: Nadace pro dějiny kultury ve střední Evropě, 2011, 198 s. ISBN 9788086791746. info
- Výukové metody
- prezentace, diskuse
- Metody hodnocení
- Prezentace, test (či ústní zkouška). Hranice úspěšnosti u zkoušky je 70%.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://divadlo.phil.muni.cz/
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/DISQ011