DISQ046 Hlas mlčení: genderově podmíněné násilí v současném divadle

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
2/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Eliška Raiterová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Karolína Stehlíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 12:00–13:40 G01, kromě St 15. 11.
Předpoklady
Předmět je určen studentům magisterského i bakalářského studia od 2. ročníku bakalářského studia (včetně).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz se bude věnovat reprezentaci genderově podmíněného násilí v současném, převážně českém divadle (s přesahem do jiných druhů umění). Studující prostřednictvím četby, návštěvy inscenací či zhlédnutí záznamů a diskusí budou zkoumat způsoby, jakými čeští (případně zahraniční) tvůrci a tvůrkyně zobrazují daný fenomén v současných inscenacích, a jaký má jeho vyobrazení dosah v divácké a kritické recepci.
Cílem bude rozvinout porozumění historickému a kulturnímu kontextu genderově podmíněného násilí v České republice a jeho reprezentaci v současném českém divadle a prozkoumat recepci vybraných inscenací v české společnosti.
Kurz probíhá v češtině.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student/ka schopen/na:
- porozumět klíčovým pojmům z oblasti feministické teatrologie a filozofie;
- identifikovat a kriticky analyzovat genderové reprezentace v divadelní inscenaci (umění)
Osnova
  • Úvod, organizace, cíle, metody, literatura
  • Vymezení pojmů, historicko-společenský kontext genderově-podmíněného násilí, feministické divadlo a teatrologie
  • Maryša, národní drama o násilí na ženách a jeho současné inscenování
  • Násilí na LGBTQ+ lidech: Édouard Louis a louisovské adaptace
  • Feministická reintepretace antických mýtů (Iokasté, Medusa aj.) Srovnání zobrazení sexualizovaného násilí napříč žánry: tanec-opera-pantomima-činohra
  • Otevírání tabuizovaných témat v otázce GPN: Miřenka Čechová
  • Problém žánru komedie: znásilnění jako legrace
  • Otázka kritické recepce
Literatura
    povinná literatura
  • ŠKRIPKOVÁ, Iveta. Feministické divadlo a jeho slovenská cesta. Bratislava: Divadelný ústav, 2022.
    doporučená literatura
  • DOLLAN, Jill. Feminist Spectator as Critic. University of Michigan Press, 2012.
  • BOURDIEU, Pierre. Nadvláda mužů. Praha: Karolinum: 2000.
  • ZAJKO, Vanda and Miriam LEONARD. Laughing with Medusa: Classical Myth and Feminist Thought. Oxford University Press, 2006.
  • DECAY, Susan et al. (eds.). Revisiting Rape in Antiquity: Sexualised Violence in Greek and Roman Worlds. Bloomsbury, 2023.
  • ASTON, Elaine. An Introduction to Feminism and Theatre. London New York: Routledge, 1995.
  • BEAUVOIR, Simone De. Druhé pohlaví. Praha: Orbis, 1967.
  • BUTLER, Judith. Trampoty s rodom. Feminizmus a podrývanie identity. Bratislava: Aspekt, 2014.
Výukové metody
přednášky, diskuse, návštěva inscenací, prezentace, samostatná četba
Metody hodnocení
Hodnocení na základně průběžně zadávaných úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/DISQ046