FF:DU2005 Kurátorství - Informace o předmětu
DU2005 Seminář V: Kurátorství, muzejní a galerijní praxe
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Ing. Marcela Rusinko, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 16:00–17:40 K31, kromě Čt 18. 4.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dějiny umění (program FF, N-DU_) (2)
- Dějiny umění (program FF, N-OT)
- Cíle předmětu
- Seminář bude věnován teorii i praxi kurátorství v muzeu umění i kurátorství výstavního projektu. Posluchači se seznámí s aktuálními otázkami a teoriemi, které se váží k zprostředkování a interpretaci výtvarného umění. Větší část semináře bude věnována praktiku: návštěvy a hodnocení výstav, diskuse o probíhajících výstavních projektech a zejména příprava vlastního projektu. Každý účastník semináře si během prvních dvou měsíců podle zadání připraví vlastní výstavní projekt. Společné diskusi a kritice těchto projektů bude věnován poslední měsíc semestru.
Předmět seznamuje studenty v obecné rovině rovněž s problematikou veřejných, institucionálních sbírek, muzeí a galerií umění v našem rámcově i zahraničním prostředí. Pro jednotlivé návštěvy volíme instituce různé velikosti, právního rámce, počtu zaměstnanců a sbírkových předmětů. Diskutujeme s vedením o minulosti a budoucnosti galerií, sledovaných cílech, formě práce s veřejností i nutnosti zapojení sociálních sítí a elektronických médií. S historiky umění-kurátory- diskutujeme o podobě jejich výstav, metodách přípravy, ohlasu návštěvníků. V neposlední řadě sledujeme zapojení moderních interaktivních technologií do expozic, ptáme se po struktuře návštěvníků, hodnotíme webové a mediálních prezentace institucí.
V rámci přípravy svého vlastního kurátorského projektu jsou posluchači provedeni všemi jeho stadii: formulace myšlenky, anotace, podání žádosti o dotaci či grant, výběr děl, příprava instalace, příprava rozpočtu včetně dopravy, instalačního materiálu, nákladů na propagaci, odborná prezentace projektu včetně písemného výstupu, simulace vernisáže, simulace mediálního ohlasu (prostřednictvím dalších posluchačů). - Výstupy z učení
- Student bude po úspěšném absolvování předmětu schopen:
- rychlé orientace v tuzemské sféře muzeí umění a galerií
- dokáží identifikovat legislativní a veřejno-správní rámec fungování jednotlivých institucí
- mají přehled o genezi a struktuře největších veřejných uměleckých sbírek v ČR
- aktivní návštěvou institucí, sledováním jejich odborné činnosti a veřejné prezentace jsou vedeni ke komparativním hodnocením jednotlivých institucí, jejich výstupů a přístupů
- orientují se ve vyhledávacích sbírkových a provenienčních databázích
- mají přehled o významných zahraničních sbírkotvorných institucích a principu jejich fungování
- dokáží aktivně pracovat s relevantními informačními zdroji a literaturou
-dokáží popsat v základních rysech historické proměny oboru kurátorství v euroamerickém kontextu, jeho metody, cíle a paradigmata
-porozumět způsobům kurátorské praxe
-rozumět fungování muzejních institucí a jejich odborným aktivitám
-navrhnout, připravit, vysvětlit a obhájit vlastní výstavní projekt - Osnova
- - historie geneze veřejných muzeí a galerií v českém prostředí
- - podstata činnosti muzeí a galerií
- - legislativní rámec fungování
- - ministerské, krajské, municipální či soukromé instituce
- - správa sbírek dle zákona a odborná činnost muzea umění
- - role historika umění ve sbírkové organizaci jako správce sbírek, kurátora výstav a znalce
- - práce s veřejností a cíle sbírkotvorné organizace
- - management muzea umění dle počtu sbírek a zaměstnanců
- - současné mezinárodní trendy v muzejnictví
- - role soukromých korporátních sbírek u nás
- - profesní organizace sdružující galerie a muzea umění
- - paměťové instituce ve věku virtuální reality: muzea, nové technologie a formy komunikace
- -příprava vlastních individuálních a skupinových projektů
- -exkurze, kritika běžících výstavních projektů
- Výukové metody
- přednáška, seminární diskuse, exkurze, průběžná aktivní účast, příprava a obhajoba vlastních výstavních projektů
- Metody hodnocení
- písemný test, prezentace vlastních projektů, hodnocena je aktivní účast, forma zapojení do seminářů a návštěv institucí, důslednost řešení projektů, docházka minimálně 80%
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/DU2005