FAVMPa050 Historická poetika filmu

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Kurs je určen k absolvování v 1. semestru studia.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je prohloubení znalostí metodologických postupů a teoretických konceptů, které si studenti osvojili v průběhu bakalářského studia a seznámení s koncepty novými, které jim umožní řešit odlišné badatelské problémy.
Předmět se zaměří na koncepty, programy a konkrétní výzkumné projekty spojené s tradicí tzv. historické poetiky filmu.
Kontaktní přednášky budou věnovány úvodu do problematiky a vybraným tématům, která nemají oporu v povinné a doporučené literatuře.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni: kriticky zhodnotit a využít škálu teoretických konceptů pro formulování kvalitní výzkumné hypotézy, orientovat se v teoretické a metodologické literatuře k prezentovaným výzkumným oblastem, připravit a realizovat relevantní výzkumný projekt z oblasti historické poetiky filmu.
Osnova
  • Oblasti, jež budou představeny, vysvětleny a analyzovány v širších souvislostech jak dobových diskuzí, tak epistemických možností historické poetiky filmu, přičemž studenti pravidelně odevzávají tzv. čtecí karty (viz níže):
  • OKRUH E1: Výzkumná tradice poetiky (kinematografie) OKRUH E2: Teorie a dějiny myšlení o filmovém stylu OKRUH E3: Podoby, nástroje a funkce systémové analýzy OKRUH E4: Poetika populárního narativu OKRUH E5: Poetika modernistického narativu OKRUH E6: Poetika filmové reflexe: autorství a kritika OKRUH E7: Poetika žánru
  • Instrukce pro kombinované studenty: Výuka probíhá tak, že studenti každý týden čtou dvojici textů, ke kterým zpracovávají a tři dny před seminářem odevzdávají tzv. čtecí karty, jejichž model mají k dispozici v učebních materiálech a které jim umožní nad každým textem přemýšlet v několika řezech a perspektivách. V rámci těchto čtecích karet doplňuji i pasáže týkající se nejasností v textu a dalších otázek, což umožňuje následující hodinu zaostřit v diskusi nad texty právě na tyto otázky a vysvětlit text v jejich světle. Toto pravidelné odevzdávání se týká i kombinovaného studia, ačkoli se nepředpokládá, že se budou na pravidelné hodiny prezenčního studia dostavovat, ačkoli jsou srdečně zváni nebo se mohou připojit online (i proto se plánuje umístění výuky do odpoledních hodin). Každopádně z každé hodiny dostanou úplný audiovizuální záznam, přičemž každá hodina bude zohledňovat i jejich čtecí karty a jejich otázky, takže dostanou stejný servis jako prezenční studenti. Během semestru proběhnou dvě sobotní setkání v rámci výuky kombinavého studia, kde s nimi proberu případné další otázky na texty, na přednášky a na obecnější témata, aby dostali zpětnou vazbu i osobně. Materiály ke čtecí a ke čtecím kartám přitom následují strukturu magisterských okruhů k tématu.
Literatura
  • BUTLER, Jeremy G. Television Style. New York: Routledge, 2009.
  • BURNETT, Colin. The Invention of Robert Bresson. Bloomington: Indiana University Press, 2016.
  • MITTELL, Jason. Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York: New York University Press, 2015.
  • BORDWELL, David. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008, xii, 499. ISBN 9780415977784. info
  • O'BRIEN, Charles. Cinema's conversion to sound : technology and film style in France and the U.S. Bloomington: Indiana University Press, 2005, xi, 200. ISBN 0253217202. info
  • Early cinema : space, frame, narrative. Edited by Thomas Elsaesser - Adam Barker. Repr. London: BFI Publishing, 1997, 424 s. ISBN 0851702457. info
  • BORDWELL, David. On the history of film style. Cambridge: Harvard University Press, 1997, x, 322. ISBN 0674634292. info
  • SALT, Barry. Film style and technology : history and analysis. 2nd. expand. ed. London: Starword, 1992, 351 s. ISBN 095090662X. info
  • BURCH, Noël. Life to those shadows. Edited by Ben Brewster. Berkeley: University of California Press, 1990, 317 s. ISBN 0520071441. info
  • THOMPSON, Kristin. Breaking the glass armor : neoformalist film analysis. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1988, x, 361. ISBN 0691067244. info
  • BORDWELL, David. Narration in the fiction film. Madison: University of Wisconsin Press, 1985, xiv, 370. ISBN 0299101746. info
  • BORDWELL, David, Janet STAIGER a Kristin THOMPSON. The classical Hollywood cinema : film style & mode of production to 1960. New York: Columbia University Press, 1985, xv, 506. ISBN 0231060556. info
  • BAZIN, André. Co je to film? Praha: Československý filmový ústav, 1979. info
Výukové metody
Povinná průběžná četba, vypracovávání čtecích karet, účast na Q&A sobotních setkáních.
Metody hodnocení
Pravidelné odevzdávání čtecích karet, které se stanou základem hodnocení.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023.