FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou sudou středu 10:00–11:40 B2.34
- Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Výstupy z učení
- I. Les familles linguistiques dans le monde : les langues indo-
européennes, les langues en Europe, la famille romane ;
II. Substrat et superstrat : le peuplement du territoire, évolution du latin, notion de gallo-romain, conséquences linguistiques des invasions germaniques, les invasions vikings ; III. Dialectes et français : langue d’oc - langue d’oïl, ranco-provençal, production littéraire des troubadours, chansons de geste ;
IV. L’institutionnalisation d’une langue : le Moyen-Age – Ancien français, moyen français, français du manuscrit, 16ème siècle – français de l’imprimerie, Villers-Cotterêts, premières grammaires du français ;
V. Français et latin : notion de diglossie, un ancêtre encombrant, réflexions sur la langue française, 17-19ème siècles : unification et diversité, purisme et français régionaux, fin des dialectes ;
VI. Notion de francophonie : fonctions et acceptabilité actuelles de la variation en français face à la norme - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou sudou středu 14:10–15:45 G32
- Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Výstupy z učení
- I. Les familles linguistiques dans le monde : les langues indo-
européennes, les langues en Europe, la famille romane ;
II. Substrat et superstrat : le peuplement du territoire, évolution du latin, notion de gallo-romain, conséquences linguistiques des invasions germaniques, les invasions vikings ; III. Dialectes et français : langue d’oc - langue d’oïl, ranco-provençal, production littéraire des troubadours, chansons de geste ;
IV. L’institutionnalisation d’une langue : le Moyen-Age – Ancien français, moyen français, français du manuscrit, 16ème siècle – français de l’imprimerie, Villers-Cotterêts, premières grammaires du français ;
V. Français et latin : notion de diglossie, un ancêtre encombrant, réflexions sur la langue française, 17-19ème siècles : unification et diversité, purisme et français régionaux, fin des dialectes ;
VI. Notion de francophonie : fonctions et acceptabilité actuelles de la variation en français face à la norme - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (přednášející)
doc. Christophe Gérard L. Cusimano (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 7:30–9:05 G25
- Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Seminář bude vyučován vždy v pátek jednou na 14 dní. Rozvrhová informace bude upřesněna.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (přednášející)
doc. Christophe Gérard L. Cusimano (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2 - Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Seminář bude vyučován vždy v pátek jednou na 14 dní. Rozvrhová informace bude upřesněna.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (přednášející)
doc. Christophe Gérard L. Cusimano (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 7:30–9:05 G32
- Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Seminář bude vyučován vždy v pátek jednou na 14 dní. Rozvrhová informace bude upřesněna.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 7:30–9:05 G12 a každé sudé pondělí 15:50–17:25 G01
- Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 6:50–8:25 C31 a každé sudé pondělí 15:50–17:25 G25
- Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 7:00–8:30 G24 a každé sudé úterý 12:30–14:05 zruseno D51
- Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 6:50–8:25 G11 a každé liché úterý 12:30–14:05 zruseno D51
- Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Součástí zkoušky je zkouška z Úvodu do lidové latiny.
Předmět je vyučován každoročně.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 7:30–9:05 L32 a každé liché úterý 12:30–14:05 zruseno D51
- Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Součástí zkoušky je zkouška z Úvodu do lidové latiny.
Předmět je vyučován každoročně.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 8:20–9:55 G25 a každé liché úterý 15:00–16:35 zruseno D51
- Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny || UZROMA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Součástí zkoušky je zkouška z Úvodu do lidové latiny.
Předmět je vyučován každoročně.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Ladislava Miličková, CSc.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Holoubková - Rozvrh
- Út 11:40–13:15 G23 a každý lichý čtvrtek 17:30–19:05 B32
- Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, M-FI)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je dát studentům představu o staré francouzštině a vštípit jim, že starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. Na konci kursu by student měl mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny a o kontinuitě jazykového vývoje; ve stejné míře by měl chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu.
- Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii. V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Růžena Ostrá, CSc. (přednášející)
PhDr. Jan Pavlík (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Ladislava Miličková, CSc.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Holoubková - Rozvrh
- Út 11:40–13:15 G23 a každý lichý čtvrtek 17:30–19:05 B32
- Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Pedmt lze zapsat po úspšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, M-FI)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Cíle předmětu
- Pehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do souasnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi boulivý, je vnována soustavná pozornost strukturálním promnám jazyka.
- Osnova
- Cílem pednášky je dát studentm pedstavu o staré francouzštin a vštípit jim, že starší stavy jazyka stále ovlivují moderní jazykový úzus a jsou v nm pítomny. Letní semestr bude vnován vedle výkladu vývoje francouzštiny od stedofrancouzského období po souasnost se zvláštním drazem na strukturní zmny probíhající ve 14. - 15. stol. a na vytváení a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnní jako svtového jazyka a frankofonii. V seminái bude studium text ze starého a stedního období zameno pedevším na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka (viz pednáška). Draz bude kladen nejen na správnou vcnou interpretaci textu, ale ve stejné míe také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy. V rámci seminá vypracovávají posluchai krátké referáty na daná témata.
- Literatura
- dalsi bibliografie viz rubrika
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní. Souástí zkoušky je zkouška z Úvodu do lidové latiny. Úast na pednášce ani seminái není povinná.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- BIBLIOGRAPHIE POUR LANCIEN ET LE MOYEN FRANCAIS N. B. La bibliographie se limite au choix dinstruments présents ŕ la Faculté des Lettres de Brno ; pour une liste plus complčte, on peut avoir recours par ex. ŕ LInformation grammaticale, 99, octobre 2003, p. 13 ; voir ibid., p. 14, pour le 16e sičcle. A. Instruments lexicographiques La Curne de Sainte-Palaye, Dictionnaire historique de lancien langage françois, Paris 1875-1882 F. Godefroy, Dictionnaire de lancienne langue française et de tous ses dialectes du 9e au 15e sičcle, Paris, 1880-1992 A.-J. Greimas, Dictionnaire de lancien français, Paris, Larousse, 1994 J. W. Hassell, Middle French Proverbs, Sentences and Proverbial Phrases, Toronto, Pontifical Institute of Medieval Studies, 1982 J. Picoche, Dictionnaire étymologique du français, Paris, Le Robert, 1986 G. Straka, K. Baldinger, Dictionnaire étymologique de lancien français, fasc. G-HO et complément bibliographique, Québec, Univ. de Laval Tübingen, Max Niemeyer, depuis 1974 *G. Di Stefano, Dictionnaire des locutions en moyen français, Montréal, CERES, 1991 A. Tobler, E. Lommatzsch, Altfranzösisches Wörterbuch, Berlin, Wiesbaden, Stuttgart, depuis 1925 W. von Wartburg, Französisches etymologisches Wörterbuch, Bonn, puis Leipzig, Berlin, puis Bâle, depuis 1922 W. von Wartburg, O. Bloch, Dictionnaire étymologique de la langue française (8e éd. Paris, PUF, 1989) B. Grammaires, manuels, études générales portant sur la langue *A. Baril, Manuel dinitiation ŕ lancien français, Paris, Ellipses, 1998 *J. Batany, Français médiéval, Paris, Bordas, 1972 H. Bonnard - Cl. Régnier, Petite grammaire de lancien français, Magnard, 1997 (5e éd.) Cl. Buridant, Grammaire nouvelle de lancien français, Paris, SEDES, 2000 : contient une bibliographie abondante F. De la Chaussée, Initiation ŕ la morphologie historique de lancien français, Paris, Klincksieck, 1989 R. Martin, M. Wilmet, Syntaxe du moyen français, Bordeaux, Bičre, 1980 Ch. Marchello-Nizia, La langue française aux XIVe et XVe sičcles, Paris, Nathan, 1997 *Ph. Ménard, Syntaxe de lancien français, Bordeaux, Bičre, 1994 *G. Moignet, Grammaire de lancien français, Paris, Klincksieck, 1988 J. Picoche Ch. Marchello-Nizia, Histoire de la langue française, Paris, Nathan, 1998 M. Plouzeau, Avec la mort Artu : une méthode dancien français, Aix-en-Provence, CUERMA, 1994 M. Plouzeau, Avec Perceval. Roman de Chrétien de Troyes : approches du vieux français, Centre de Télé-Enseignement de lUniv. de Provence, Aix-en-Provence, 2001/2002: enregistrements sonores et livre daccompagnement A. Queffélec, R. Bellon, La linguistique médiévale, ancien français aux concours, Paris, Collin, 1995 G. Raynaud de Lage, Introduction ŕ lancien français. Nouvelle édition par G. Hasenohr, Paris, SEDES, 1990 *O. Soutet, Etudes dancien et de moyen français, Paris, PUF, 1992 C. Thomasset, K. Ueltschi, Pour lire lancien français (coll. 128), Paris, Nathan, 1993 G. Zink, Morphologie du français médiéval, Paris, PUF, 1992 G. Zink, Phonétique historique du français, Paris, PUF, 1986 *ouvrages ne faisant pas partie de la Bibliothčque, mais présents ŕ la Faculté
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Součástí zkoušky je zkouška z Úvodu do lidové latiny.
Předmět je vyučován každoročně.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2 - Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Seminář bude vyučován vždy v pátek jednou na 14 dní. Rozvrhová informace bude upřesněna.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Výstupy z učení
- I. Les familles linguistiques dans le monde : les langues indo-
européennes, les langues en Europe, la famille romane ;
II. Substrat et superstrat : le peuplement du territoire, évolution du latin, notion de gallo-romain, conséquences linguistiques des invasions germaniques, les invasions vikings ; III. Dialectes et français : langue d’oc - langue d’oïl, ranco-provençal, production littéraire des troubadours, chansons de geste ;
IV. L’institutionnalisation d’une langue : le Moyen-Age – Ancien français, moyen français, français du manuscrit, 16ème siècle – français de l’imprimerie, Villers-Cotterêts, premières grammaires du français ;
V. Français et latin : notion de diglossie, un ancêtre encombrant, réflexions sur la langue française, 17-19ème siècles : unification et diversité, purisme et français régionaux, fin des dialectes ;
VI. Notion de francophonie : fonctions et acceptabilité actuelles de la variation en français face à la norme - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2024
Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Výstupy z učení
- I. Les familles linguistiques dans le monde : les langues indo-
européennes, les langues en Europe, la famille romane ;
II. Substrat et superstrat : le peuplement du territoire, évolution du latin, notion de gallo-romain, conséquences linguistiques des invasions germaniques, les invasions vikings ; III. Dialectes et français : langue d’oc - langue d’oïl, ranco-provençal, production littéraire des troubadours, chansons de geste ;
IV. L’institutionnalisation d’une langue : le Moyen-Age – Ancien français, moyen français, français du manuscrit, 16ème siècle – français de l’imprimerie, Villers-Cotterêts, premières grammaires du français ;
V. Français et latin : notion de diglossie, un ancêtre encombrant, réflexions sur la langue française, 17-19ème siècles : unification et diversité, purisme et français régionaux, fin des dialectes ;
VI. Notion de francophonie : fonctions et acceptabilité actuelles de la variation en français face à la norme - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultapodzim 2023
Předmět se v období podzim 2023 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2 - Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Seminář bude vyučován vždy v pátek jednou na 14 dní. Rozvrhová informace bude upřesněna.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2023
Předmět se v období jaro 2023 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Výstupy z učení
- I. Les familles linguistiques dans le monde : les langues indo-
européennes, les langues en Europe, la famille romane ;
II. Substrat et superstrat : le peuplement du territoire, évolution du latin, notion de gallo-romain, conséquences linguistiques des invasions germaniques, les invasions vikings ; III. Dialectes et français : langue d’oc - langue d’oïl, ranco-provençal, production littéraire des troubadours, chansons de geste ;
IV. L’institutionnalisation d’une langue : le Moyen-Age – Ancien français, moyen français, français du manuscrit, 16ème siècle – français de l’imprimerie, Villers-Cotterêts, premières grammaires du français ;
V. Français et latin : notion de diglossie, un ancêtre encombrant, réflexions sur la langue française, 17-19ème siècles : unification et diversité, purisme et français régionaux, fin des dialectes ;
VI. Notion de francophonie : fonctions et acceptabilité actuelles de la variation en français face à la norme - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultapodzim 2022
Předmět se v období podzim 2022 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2 - Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Seminář bude vyučován vždy v pátek jednou na 14 dní. Rozvrhová informace bude upřesněna.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2022
Předmět se v období jaro 2022 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Výstupy z učení
- I. Les familles linguistiques dans le monde : les langues indo-
européennes, les langues en Europe, la famille romane ;
II. Substrat et superstrat : le peuplement du territoire, évolution du latin, notion de gallo-romain, conséquences linguistiques des invasions germaniques, les invasions vikings ; III. Dialectes et français : langue d’oc - langue d’oïl, ranco-provençal, production littéraire des troubadours, chansons de geste ;
IV. L’institutionnalisation d’une langue : le Moyen-Age – Ancien français, moyen français, français du manuscrit, 16ème siècle – français de l’imprimerie, Villers-Cotterêts, premières grammaires du français ;
V. Français et latin : notion de diglossie, un ancêtre encombrant, réflexions sur la langue française, 17-19ème siècles : unification et diversité, purisme et français régionaux, fin des dialectes ;
VI. Notion de francophonie : fonctions et acceptabilité actuelles de la variation en français face à la norme - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultapodzim 2021
Předmět se v období podzim 2021 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2 - Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Seminář bude vyučován vždy v pátek jednou na 14 dní. Rozvrhová informace bude upřesněna.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2021
Předmět se v období jaro 2021 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Výstupy z učení
- I. Les familles linguistiques dans le monde : les langues indo-
européennes, les langues en Europe, la famille romane ;
II. Substrat et superstrat : le peuplement du territoire, évolution du latin, notion de gallo-romain, conséquences linguistiques des invasions germaniques, les invasions vikings ; III. Dialectes et français : langue d’oc - langue d’oïl, ranco-provençal, production littéraire des troubadours, chansons de geste ;
IV. L’institutionnalisation d’une langue : le Moyen-Age – Ancien français, moyen français, français du manuscrit, 16ème siècle – français de l’imprimerie, Villers-Cotterêts, premières grammaires du français ;
V. Français et latin : notion de diglossie, un ancêtre encombrant, réflexions sur la langue française, 17-19ème siècles : unification et diversité, purisme et français régionaux, fin des dialectes ;
VI. Notion de francophonie : fonctions et acceptabilité actuelles de la variation en français face à la norme - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultapodzim 2020
Předmět se v období podzim 2020 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2 - Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Seminář bude vyučován vždy v pátek jednou na 14 dní. Rozvrhová informace bude upřesněna.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultajaro 2020
Předmět se v období jaro 2020 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Výstupy z učení
- I. Les familles linguistiques dans le monde : les langues indo-
européennes, les langues en Europe, la famille romane ;
II. Substrat et superstrat : le peuplement du territoire, évolution du latin, notion de gallo-romain, conséquences linguistiques des invasions germaniques, les invasions vikings ; III. Dialectes et français : langue d’oc - langue d’oïl, ranco-provençal, production littéraire des troubadours, chansons de geste ;
IV. L’institutionnalisation d’une langue : le Moyen-Age – Ancien français, moyen français, français du manuscrit, 16ème siècle – français de l’imprimerie, Villers-Cotterêts, premières grammaires du français ;
V. Français et latin : notion de diglossie, un ancêtre encombrant, réflexions sur la langue française, 17-19ème siècles : unification et diversité, purisme et français régionaux, fin des dialectes ;
VI. Notion de francophonie : fonctions et acceptabilité actuelles de la variation en français face à la norme - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultapodzim 2019
Předmět se v období podzim 2019 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2 - Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Seminář bude vyučován vždy v pátek jednou na 14 dní. Rozvrhová informace bude upřesněna.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultapodzim 2018
Předmět se v období podzim 2018 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2 - Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Seminář bude vyučován vždy v pátek jednou na 14 dní. Rozvrhová informace bude upřesněna.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
FJIIA107a Vývoj jazyka
Filozofická fakultapodzim 2017
Předmět se v období podzim 2017 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Christophe Gérard L. Cusimano (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Předmět lze zapsat po úspěšném absolvování Úvodu do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2 - Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by student měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji francouzštiny
- mít představu o kontinuitě jazykového vývoje
- chápat a být schopen popsat jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje z diachronního pohledu
- rozumět tomu, jak starší stavy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. - Osnova
- Přehled vývoje francouzštiny od lidové latiny do současnosti. Vedle hláskového vývoje, který byl ve srovnání s jinými románskými jazyky velmi bouřlivý, je věnována soustavná pozornost strukturálním proměnám jazyka a vytváření a kodifikaci spisovné normy v 16. a v 17.stol., jakož i vývojovým tendencím moderní francouzštiny, jejímu uplatnění jako světového jazyka a frankofonii.
- V semináři bude studium textů ze starého a středního období zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje francouzského jazyka. Důraz bude kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V semináři jsou získané poznatky aplikovány na studium jednotlivých textů.
- Metody hodnocení
- Zkouška - ústní se skládá ze dvou částí: první částí je analýza vybraného textu, druhá část je pak historicko-teoretická.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Seminář bude vyučován vždy v pátek jednou na 14 dní. Rozvrhová informace bude upřesněna.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)