FF:FJUPP03J Pedagogická praxe FJ III 1Obor - Informace o předmětu
FJUPP03J Pedagogická praxe FJ III - jednooborové studium
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Tinková (přednášející)
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Formanová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- FJUPP02J Pedagogická praxe FJ II 1Obor
Předpokladem je ukončení bakalářského studia francouzštiny a úspěšné absolvování předmětu Didaktika II. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-FJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je:
- umožnit studentům aplikovat poznatky získané v předmětu "Didaktika I a II" v reálném prostředí příslušných vzdělávacích institucí;
- poskytnout studentům příležitost, aby pod vedením zkušených pedagogů a odborníků z praxe mohli rozvíjet důležité dovednosti, které jsou pro pedagogickou profesi klíčové;
- poskytnout prostor pro důkladnou analýzu praxe v rámci (sebe)reflexe praxe s oborovým didaktikem;
- absolvování blokových kurzů zaměřených na využití moderních technologií ve výuce a jejich aplikace v další výuce. - Výstupy z učení
- Student bude schopen:
- plánovat a připravit výuku
- využít metodologické poznatky v praxi
- odučit výuku v odpovídající kvalitě
-provést (sebe)reflexi praxe
- zorientovat se v moderních technologiích a využít je ve výuce. - Osnova
- Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr. Náplň a předepsaná dotace: 8 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 16 hodin vlastní výuky + 6 hodin reflexe s provázejícím učitelem 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 32 hodin dalších činností
- Literatura
- povinná literatura
- ROBERT, Jean-Pierre. Dictionnaire pratique de didactique du FLE. 2e éd. rev. et augm. Paris: Ophrys, 2008, 224 s. ISBN 9782708011977. info
- DESMONS, Fabienne. Enseigner le FLE (français langue étrangère) : pratiques de classe. Paris: Belin, 2005, 271 s. ISBN 270113997X. info
- COURTILLON, Janine. Élaborer un cours de FLE. Paris: Hachette, 2003, 159 s. ISBN 9782011552143. info
- doporučená literatura
- BAPTISTE, Auréliane, Anne-Marie HAVARD, Ève-Marie ROLLINAT-LEVASSEUR a Donatienne WOERLY. La littérature dans l'enseigment du FLE. Edited by Véronique Kuhn - Olivier Lumbroso - Myriam Suchet - Mathieu Weeger -. Paris: Didier, 2015, 338 stran. ISBN 9782278076130. info
- CAMUSSI-NI, Marie-Armelle a Annick COATÉVAL. Comprendre la grammaire : une grammaire à l'épreuve de la didactique du FLE. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2013, 275 stran. ISBN 9782706118012. info
- ROBERT, Jean-Pierre, Évelyne ROSEN a Claus REINHARDT. Faire classe en FLE : une approche actionnelle et pragmatique. Vanves: Hachette, français langue étrangère, 2011, 191 stran. ISBN 9782011557391. info
- CHAUVET, Aude. Référentiel des contenus d'apprentissage du FLE en rapport avec les six niveaux du Conseil de l'Europe, à l'usage des enseignants de FLE. Edited by Isabelle Normand - Sophie Erlich. Paris: Alliance française, 2008, 159 stran. ISBN 9782090352795. info
- Didactique du FLE et de l'interculturel : littérature, biographie langagière et médias. Edited by Luc Collès - Christine Develotte - Geneviève Geron - Françoise Tauz. Cortil-Wodon: E.M.E., 2007, 345 stran. ISBN 2930342854. info
- neurčeno
- Français langue étrangére et Seconde. Collection Fle. info
- Výukové metody
- informativní a reflexivní schůzky
osobní konzultace
blokové semináře, workshopy
reflexivní deník k vlastní pedagogické zkušenosti
reflexivní diskuze s oborovým didaktikem - Metody hodnocení
- reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika)
hospitace
reflexe s oborovým didaktikem - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/FJUPP03J