HIB033b Film jako historický pramen pro poválečné dějiny visegrádské čtyřky

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Jan Mervart, Ph.D. (přednášející), Mgr. Hana Ambrožová (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Jan Mervart, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu jsou dvojí: jednak jde o pochopení historických, kulturních a politických odlišností, stejně jako vzájemných překryvů, ve vývoji státně socialistických režimů Maďarska, Polska a bývalého Československa a jednak jde o uchopení hraného filmu jako relevantního historického pramene.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - uchopit hraný film jako historický pramen; - interpretovat jej ve vazbě na soudobé dějiny, respektive dějiny státního socialismu, v kontextu regionu střední Evropy; - vyhodnotit odlišnosti i styčné plochy v poválečném historickém vývoji zemí visegrádské čtyřky; - aplikovat zmíněné principy na libovolný produkt kinematografie
Osnova
  • Prostřednictvím hraného filmu a jeho jednotlivých kinematografických tendencí tzv. visegrádské čtyřky přednáška přibližuje soudobé dějiny Polska, Maďarska, České a Slovenské republiky, potažmo Československa. Přednáška se zaměřuje na historické, kulturní či politické odlišnosti, stejně jako na styčné plochy ve vývoji jednotlivých zemí. Film je současně představen jako historický pramen nejen tím, že jistá fakta a historické fenomény přenáší na filmové plátno, ale také tím, jak je natočen či jakým způsobem je konstruována jeho narace.
Literatura
  • Falkowska, Janina. The political films of Andrzej Wajda. Providence, 1996. ISBN 1-57181-005-6.
  • Kenez, Peter. Cinema and Soviet society from the revolution to the death of Stalin. London, 2001. ISBN 978-1-86064-568-6.
  • Sadoul, Georges. Dějiny filmu. 1 . vyd. Praha, 1958.
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu : 1895-2005. Edited by Karel Tabery. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 901 s. ISBN 9788020016898. info
  • THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu : přehled světové kinematografie. Translated by Helena Bendová - Jan Bernard - Michal Bregant - Zdeněk Holý - V. První vydání. Praha: Akademie múzických umění, 2007, 827 stran. ISBN 9788071068983. info
  • CUNNINGHAM, John. Hungarian cinema : from coffee house to multiplex. 1st pub. London: Wallflower Press, 2004, xii, 258. ISBN 1903364809. info
  • JORDANOVA, Dina. Cinema of the other Europe : the industry and artistry of East Central European film. 1st pub. London: Wallflower Press, 2003, x, 224. ISBN 1903364647. info
  • HALTOF, Marek. Polish national cinema. New York: Berghahn Books, 2002, xiv, 304. ISBN 1571812768. info
  • LIEHM, A. J. Ostře sledované filmy : československá zkušenost. Edited by Jan Lukeš. Vyd. v ČR a v tomto souboru. Praha: Národní filmový archiv, 2001, 470 s. ISBN 8070041005. info
  • RUPNIK, Jacques. Jiná Evropa. 1. vyd. Praha: Prostor, 1992, 341 s. ISBN 8085190176. info
  • FERRO, Marc. Cinema and history. Translated by Naomi Greene. Detroit: Wayne State University Press, 1988, 175 s. ISBN 081431905X. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Kolokvium založené na předloženém esejistickém textu komentujícím vztah libovolně vybraného maďarského, polského, českého nebo slovenského filmu natočeného v letech 1947-1989 k poválečným dějinám. Rozsah 6-8nms.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.