IM015 Úvod do studia interaktivních médií II

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Adam Franc, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Filip Johánek (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 14:00–17:40 N41
Předpoklady
Předmět navazuje na kurz Úvod do studia interaktivních médií I (IM001/TIM_B_001).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámí studenty s relevantním výběrem přístupů, metod a teorií rozvíjených v rámci akademického diskurzu umění a kultury nových médií.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Identifikovat jednotlivé metodologické přístupy ke studiu nových médií.
- Popsat konkrétní metodologické přístupy a teorie, bude znát jejich výhody a omezení.
- Shrnout hlavní teorie a pojmy diskurzu umění a kultury nových médií.
Osnova
  • Kontexty studia interaktivních médií - teoretické rámce:
  • M. McLuhan: média jako extenze člověka.
  • D. Daniels: strategie interaktivity.
  • V. Flusser: aparát-operátor systém.
  • P. Weibel: teleologie médií.
  • E. Huhtamo: archeologie médií.
  • S. Zielinsky: variantologie.
  • F. Kittler: filozofie médií.

  • Kontexty studia interaktivních médií - otázka metody:
  • Sociologické hledisko: kyberkultura.
  • Kulturální a uměnovědné hledisko: softwarová studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
  • http://variantology.com/
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • McLuhan, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991.
  • Siegfried Zielinski (ed.),‎ Silvia Wagnermaier (ed.): Variantology 1: On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Walther König, Köln 2007.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Kittler, F. A. Gramofon, film, psací stroj. Tomáš Dvořák (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU, 2010
  • Media archaeology : approaches, applications, and implications / edited by Erkki Huhtamo and Jussi Parikka. Berkeley : University of California Press, c2011
  • Weibel, P. Synthetic Times. Synthetic Times, katalog, eds. Fan Di‘an and Zhang Ga. Cambridge, MA – London, UK: MIT Press, 2009
  • Christa Sommerer, Lakhmi C. Jain, Laurent Mignonneau (Eds.): Strategies of Interactivity. The Art and Science of Interface and Interaction Design, Springer Verlag, Berlin Heidelberg, 2008 (Studies in Computational Intelligence, Volume 141)
  • Fuller, M. (ed.) Software Studies / a lexicon. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
Výukové metody
Přednášky, domácí úkoly, čtení předepsané literatury.
Metody hodnocení
(1) Závěrečná písemka - maximum 60 bodů, minimum je 40 bodů. Kombinace otevřených (dvě) a uzavřených (deset) otázek z probírané látky a povinné literatury.
(2) Zpracování povinných textů je podmínkou připuštění k závěrečné písemné práci.
(3) Dobrovolně: Prezentace na téma z obsahu kurzu, 5 bodů za prezentaci, jeden student maximálně 4 prezentace.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.

IM015 Úvod do studia interaktivních médií II

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Filip Johánek (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 14:00–17:40 N21
Předpoklady
Předmět navazuje na kurz Úvod do studia interaktivních médií I (IM001/TIM_B_001).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámí studenty s relevantním výběrem přístupů, metod a teorií rozvíjených v rámci akademického diskurzu umění a kultury nových médií.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Identifikovat jednotlivé metodologické přístupy ke studiu nových médií.
- Popsat konkrétní metodologické přístupy a teorie, bude znát jejich výhody a omezení.
- Shrnout hlavní teorie a pojmy diskurzu umění a kultury nových médií.
Osnova
  • Kontexty studia interaktivních médií - teoretické rámce:
  • M. McLuhan: média jako extenze člověka.
  • D. Daniels: strategie interaktivity.
  • V. Flusser: aparát-operátor systém.
  • P. Weibel: teleologie médií.
  • E. Huhtamo: archeologie médií.
  • S. Zielinsky: variantologie.
  • F. Kittler: filozofie médií.

  • Kontexty studia interaktivních médií - otázka metody:
  • Sociologické hledisko: kyberkultura.
  • Kulturální a uměnovědné hledisko: softwarová studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
  • http://variantology.com/
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • McLuhan, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991.
  • Siegfried Zielinski (ed.),‎ Silvia Wagnermaier (ed.): Variantology 1: On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Walther König, Köln 2007.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Kittler, F. A. Gramofon, film, psací stroj. Tomáš Dvořák (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU, 2010
  • Media archaeology : approaches, applications, and implications / edited by Erkki Huhtamo and Jussi Parikka. Berkeley : University of California Press, c2011
  • Weibel, P. Synthetic Times. Synthetic Times, katalog, eds. Fan Di‘an and Zhang Ga. Cambridge, MA – London, UK: MIT Press, 2009
  • Christa Sommerer, Lakhmi C. Jain, Laurent Mignonneau (Eds.): Strategies of Interactivity. The Art and Science of Interface and Interaction Design, Springer Verlag, Berlin Heidelberg, 2008 (Studies in Computational Intelligence, Volume 141)
  • Fuller, M. (ed.) Software Studies / a lexicon. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
Výukové metody
Přednášky, domácí úkoly, čtení předepsané literatury.
Metody hodnocení
(1) Závěrečná písemka - maximum 60 bodů, minimum je 40 bodů. Kombinace otevřených (dvě) a uzavřených (deset) otázek z probírané látky a povinné literatury.
(2) Zpracování povinných textů je podmínkou připuštění k závěrečné písemné práci.
(3) Dobrovolně: Prezentace na téma z obsahu kurzu, 5 bodů za prezentaci, jeden student maximálně 4 prezentace.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia interaktivních médií II

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Filip Johánek (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 14:00–17:40 N41
Předpoklady
Předmět navazuje na kurz Úvod do studia interaktivních médií I (IM001/TIM_B_001).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámí studenty s relevantním výběrem přístupů, metod a teorií rozvíjených v rámci akademického diskurzu umění a kultury nových médií.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Identifikovat jednotlivé metodologické přístupy ke studiu nových médií.
- Popsat konkrétní metodologické přístupy a teorie, bude znát jejich výhody a omezení.
- Shrnout hlavní teorie a pojmy diskurzu umění a kultury nových médií.
Osnova
  • Kontexty studia interaktivních médií - teoretické rámce:
  • M. McLuhan: média jako extenze člověka.
  • D. Daniels: strategie interaktivity.
  • V. Flusser: aparát-operátor systém.
  • P. Weibel: teleologie médií.
  • E. Huhtamo: archeologie médií.
  • S. Zielinsky: variantologie.
  • F. Kittler: filozofie médií.

  • Kontexty studia interaktivních médií - otázka metody:
  • Sociologické hledisko: kyberkultura.
  • Kulturální a uměnovědné hledisko: softwarová studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
  • http://variantology.com/
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • McLuhan, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991.
  • Siegfried Zielinski (ed.),‎ Silvia Wagnermaier (ed.): Variantology 1: On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Walther König, Köln 2007.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Kittler, F. A. Gramofon, film, psací stroj. Tomáš Dvořák (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU, 2010
  • Media archaeology : approaches, applications, and implications / edited by Erkki Huhtamo and Jussi Parikka. Berkeley : University of California Press, c2011
  • Weibel, P. Synthetic Times. Synthetic Times, katalog, eds. Fan Di‘an and Zhang Ga. Cambridge, MA – London, UK: MIT Press, 2009
  • Christa Sommerer, Lakhmi C. Jain, Laurent Mignonneau (Eds.): Strategies of Interactivity. The Art and Science of Interface and Interaction Design, Springer Verlag, Berlin Heidelberg, 2008 (Studies in Computational Intelligence, Volume 141)
  • Fuller, M. (ed.) Software Studies / a lexicon. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
Výukové metody
Přednášky, domácí úkoly, čtení předepsané literatury.
Metody hodnocení
(1) Závěrečná písemka - maximum 60 bodů, minimum je 40 bodů. Kombinace otevřených (dvě) a uzavřených (deset) otázek z probírané látky a povinné literatury.
(2) Zpracování povinných textů je podmínkou připuštění k závěrečné písemné práci.
(3) Dobrovolně: Prezentace na téma z obsahu kurzu, 5 bodů za prezentaci, jeden student maximálně 4 prezentace.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia interaktivních médií II

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Filip Johánek (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 10:00–13:40 N21
Předpoklady
Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní pojmy z oblasti umění nových médií: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií
Vysvětlit vztahy mezi konceptuálním, technickém a kulturním rámci nových médií
Shrnout poznatky z oblasti diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury."
Osnova
  • 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura
  • 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média
  • 3.) intermedialita; hypermedialita; transmedialita; multisenzorickost
  • 4.) hypertext a narativita
  • 5.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj
  • 6.) imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
    povinná literatura
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
    neurčeno
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000.
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
Výukové metody
přednášky (1,5h týdně)
Metody hodnocení
Hodnocení: 1. komentování textů 2. písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia IM II

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Filip Johánek (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 14:10–17:25 N21
Předpoklady
Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní pojmy z oblasti umění nových médií: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií
Vysvětlit vztahy mezi konceptuálním, technickém a kulturním rámci nových médií
Shrnout poznatky z oblasti diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury."
Osnova
  • 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura
  • 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média
  • 3.) intermedialita; hypermedialita; transmedialita; multisenzorickost
  • 4.) hypertext a narativita
  • 5.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj
  • 6.) imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
    povinná literatura
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
    neurčeno
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000.
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
Výukové metody
přednášky (1,5h týdně)
Metody hodnocení
Hodnocení: 1. komentování textů 2. písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia IM II

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Filip Johánek (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 14:10–17:25 N21
Předpoklady
Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní pojmy z oblasti umění nových médií: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií
Vysvětlit vztahy mezi konceptuálním, technickém a kulturním rámci nových médií
Shrnout poznatky z oblasti diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury."
Osnova
  • 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura
  • 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média
  • 3.) intermedialita; hypermedialita; transmedialita; multisenzorickost
  • 4.) hypertext a narativita
  • 5.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj
  • 6.) imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
    povinná literatura
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
    neurčeno
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000.
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
Výukové metody
přednášky (1,5h týdně)
Metody hodnocení
Hodnocení: 1. komentování textů 2. písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia IM II

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Filip Johánek (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 14:10–17:25 N21
Předpoklady
Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní pojmy z oblasti umění nových médií: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií
Vysvětlit vztahy mezi konceptuálním, technickém a kulturním rámci nových médií
Shrnout poznatky z oblasti diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury."
Osnova
  • 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura
  • 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média
  • 3.) intermedialita; hypermedialita; transmedialita; multisenzorickost
  • 4.) hypertext a narativita
  • 5.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj
  • 6.) imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
    povinná literatura
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
    neurčeno
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000.
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
Výukové metody
přednášky (1,5h týdně)
Metody hodnocení
Hodnocení: 1. komentování textů 2. písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia IM II

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Panák Husárová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 10:50–14:05 N21
Předpoklady
Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní pojmy z oblasti umění nových médií: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií
Vysvětlit vztahy mezi konceptuálním, technickém a kulturním rámci nových médií
Shrnout poznatky z oblasti diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury."
Osnova
  • 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura
  • 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média
  • 3.) intermedialita; hypermedialita; transmedialita; multisenzorickost
  • 4.) hypertext a narativita
  • 5.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj
  • 6.) imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
    povinná literatura
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
    neurčeno
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000.
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
Výukové metody
přednášky (1,5h týdně)
Metody hodnocení
Hodnocení: 1. komentování textů 2. písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia IM II

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Panák Husárová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 10:50–14:05 N21
Předpoklady
Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní pojmy z oblasti umění nových médií: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií
Vysvětlit vztahy mezi konceptuálním, technickém a kulturním rámci nových médií
Shrnout poznatky z oblasti diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury."
Osnova
  • 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura
  • 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média
  • 3.) intermedialita; hypermedialita; transmedialita; multisenzorickost
  • 4.) hypertext a narativita
  • 5.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj
  • 6.) imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
    povinná literatura
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
    neurčeno
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000.
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
Výukové metody
přednášky (1,5h týdně)
Metody hodnocení
Hodnocení: 1. komentování textů 2. písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia IM II

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Panák Husárová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 10:50–14:05 N21
Předpoklady
Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní pojmy z oblasti umění nových médií: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií
Vysvětlit vztahy mezi konceptuálním, technickém a kulturním rámci nových médií
Shrnout poznatky z oblasti diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury."
Osnova
  • 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura
  • 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média
  • 3.) intermedialita; hypermedialita; transmedialita; multisenzorickost
  • 4.) hypertext a narativita
  • 5.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj
  • 6.) imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
    povinná literatura
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
    neurčeno
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
Výukové metody
přednášky (1,5h týdně)
Metody hodnocení
Hodnocení: 1. komentování textů 2. písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia IM II

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Panák Husárová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 10:50–14:05 N21
Předpoklady
Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní pojmy z oblasti umění nových médií: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií
Vysvětlit vztahy mezi konceptuálním, technickém a kulturním rámci nových médií
Shrnout poznatky z oblasti diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury."
Osnova
  • 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura
  • 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média
  • 3.) intermedialita; hypermedialita; transmedialita; multisenzorickost
  • 4.) hypertext a narativita
  • 5.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj
  • 6.) imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
Výukové metody
přednášky (1,5h týdně)
Metody hodnocení
Hodnocení: 1. komentování textů 2. písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia IM II

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
St 14:10–15:45 zruseno D22
Předpoklady
Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní pojmy z oblasti umění nových médií: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií
Vysvětlit vztahy mezi konceptuálním, technickém a kulturním rámci nových médií
Shrnout poznatky z oblasti diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury."
Osnova
  • 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura
  • 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média
  • 3.) Hypermedia
  • 4.) hypertext vs narativita
  • 5.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj
  • 6.) imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
Výukové metody
přednášky (1,5h týdně)
Metody hodnocení
Hodnocení: písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia IM II

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. František Kůst (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Út 15:00–16:35 N41
Předpoklady
Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní pojmy z oblasti umění nových médií: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií
Vysvětlit vztahy mezi konceptuálním, technickém a kulturním rámci nových médií
Shrnout poznatky z oblasti diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury."
Osnova
  • 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura
  • 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média
  • 3.) Hypermedia
  • 4.) hypertext vs narativita
  • 5.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj
  • 6.) imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000.
Výukové metody
přednášky (1,5h týdně)
Metody hodnocení
Hodnocení: písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia IM II

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Út 13:20–14:55 zruseno C21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen orientace v konceptuálním, technickém a kulturním rámci umění nových médií. Zaměříme se především na vymezení pojmů: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií. Zvláštní pozornost je věnována základním pojmům diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury.
Osnova
  • Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií. 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura
  • 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média
  • 3.) Hypermedia
  • 4.) hypertext vs narativita
  • 5.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj
  • 6.) imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000.
Metody hodnocení
Přednáška. Četba povinné literatury. Zkouška formou znalostního testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia IM II

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Út 13:20–14:55 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, různými metodologiemi a strategiemi výzkumu umění interaktivních médií. 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média 3.) Hypermedia 4.) hypertext vs narativita 5.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj 6.) imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Metody hodnocení
2-0: přednáška. Zkouška formou znalostního testu.
Informace učitele
Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000. Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001. Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002. Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002. Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002. McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000. Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994. Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia IM II.

Filozofická fakulta
jaro 2007
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
St 18:20–19:55 B11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, různými metodologiemi a strategiemi výzkumu umění interaktivních médií. 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média 3.) Hypermedia 4.) hypertext vs narativita 5.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj 6.) imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Metody hodnocení
2-0: přednáška. Zkouška formou znalostního testu.
Informace učitele
Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000. Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001. Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002. Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002. Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002. McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000. Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994. Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia interaktivních médií II

Filozofická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Adam Franc, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Filip Johánek (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět navazuje na kurz Úvod do studia interaktivních médií I (IM001/TIM_B_001).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámí studenty s relevantním výběrem přístupů, metod a teorií rozvíjených v rámci akademického diskurzu umění a kultury nových médií.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Identifikovat jednotlivé metodologické přístupy ke studiu nových médií.
- Popsat konkrétní metodologické přístupy a teorie, bude znát jejich výhody a omezení.
- Shrnout hlavní teorie a pojmy diskurzu umění a kultury nových médií.
Osnova
  • Kontexty studia interaktivních médií - teoretické rámce:
  • M. McLuhan: média jako extenze člověka.
  • D. Daniels: strategie interaktivity.
  • V. Flusser: aparát-operátor systém.
  • P. Weibel: teleologie médií.
  • E. Huhtamo: archeologie médií.
  • S. Zielinsky: variantologie.
  • F. Kittler: filozofie médií.

  • Kontexty studia interaktivních médií - otázka metody:
  • Sociologické hledisko: kyberkultura.
  • Kulturální a uměnovědné hledisko: softwarová studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
  • http://variantology.com/
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • McLuhan, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991.
  • Siegfried Zielinski (ed.),‎ Silvia Wagnermaier (ed.): Variantology 1: On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Walther König, Köln 2007.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Kittler, F. A. Gramofon, film, psací stroj. Tomáš Dvořák (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU, 2010
  • Media archaeology : approaches, applications, and implications / edited by Erkki Huhtamo and Jussi Parikka. Berkeley : University of California Press, c2011
  • Weibel, P. Synthetic Times. Synthetic Times, katalog, eds. Fan Di‘an and Zhang Ga. Cambridge, MA – London, UK: MIT Press, 2009
  • Christa Sommerer, Lakhmi C. Jain, Laurent Mignonneau (Eds.): Strategies of Interactivity. The Art and Science of Interface and Interaction Design, Springer Verlag, Berlin Heidelberg, 2008 (Studies in Computational Intelligence, Volume 141)
  • Fuller, M. (ed.) Software Studies / a lexicon. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
Výukové metody
Přednášky, domácí úkoly, čtení předepsané literatury.
Metody hodnocení
(1) Závěrečná písemka - maximum 60 bodů, minimum je 40 bodů. Kombinace otevřených (dvě) a uzavřených (deset) otázek z probírané látky a povinné literatury.
(2) Zpracování povinných textů je podmínkou připuštění k závěrečné písemné práci.
(3) Dobrovolně: Prezentace na téma z obsahu kurzu, 5 bodů za prezentaci, jeden student maximálně 4 prezentace.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia interaktivních médií II

Filozofická fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Adam Franc, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Filip Johánek (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět navazuje na kurz Úvod do studia interaktivních médií I (IM001/TIM_B_001).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámí studenty s relevantním výběrem přístupů, metod a teorií rozvíjených v rámci akademického diskurzu umění a kultury nových médií.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Identifikovat jednotlivé metodologické přístupy ke studiu nových médií.
- Popsat konkrétní metodologické přístupy a teorie, bude znát jejich výhody a omezení.
- Shrnout hlavní teorie a pojmy diskurzu umění a kultury nových médií.
Osnova
  • Kontexty studia interaktivních médií - teoretické rámce:
  • M. McLuhan: média jako extenze člověka.
  • D. Daniels: strategie interaktivity.
  • V. Flusser: aparát-operátor systém.
  • P. Weibel: teleologie médií.
  • E. Huhtamo: archeologie médií.
  • S. Zielinsky: variantologie.
  • F. Kittler: filozofie médií.

  • Kontexty studia interaktivních médií - otázka metody:
  • Sociologické hledisko: kyberkultura.
  • Kulturální a uměnovědné hledisko: softwarová studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
  • http://variantology.com/
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • McLuhan, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991.
  • Siegfried Zielinski (ed.),‎ Silvia Wagnermaier (ed.): Variantology 1: On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Walther König, Köln 2007.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Kittler, F. A. Gramofon, film, psací stroj. Tomáš Dvořák (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU, 2010
  • Media archaeology : approaches, applications, and implications / edited by Erkki Huhtamo and Jussi Parikka. Berkeley : University of California Press, c2011
  • Weibel, P. Synthetic Times. Synthetic Times, katalog, eds. Fan Di‘an and Zhang Ga. Cambridge, MA – London, UK: MIT Press, 2009
  • Christa Sommerer, Lakhmi C. Jain, Laurent Mignonneau (Eds.): Strategies of Interactivity. The Art and Science of Interface and Interaction Design, Springer Verlag, Berlin Heidelberg, 2008 (Studies in Computational Intelligence, Volume 141)
  • Fuller, M. (ed.) Software Studies / a lexicon. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
Výukové metody
Přednášky, domácí úkoly, čtení předepsané literatury.
Metody hodnocení
(1) Závěrečná písemka - maximum 60 bodů, minimum je 40 bodů. Kombinace otevřených (dvě) a uzavřených (deset) otázek z probírané látky a povinné literatury.
(2) Zpracování povinných textů je podmínkou připuštění k závěrečné písemné práci.
(3) Dobrovolně: Prezentace na téma z obsahu kurzu, 5 bodů za prezentaci, jeden student maximálně 4 prezentace.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM015 Úvod do studia interaktivních médií II

Filozofická fakulta
jaro 2023

Předmět se v období jaro 2023 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Adam Franc, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Filip Johánek (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět navazuje na kurz Úvod do studia interaktivních médií I (IM001/TIM_B_001).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámí studenty s relevantním výběrem přístupů, metod a teorií rozvíjených v rámci akademického diskurzu umění a kultury nových médií.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Identifikovat jednotlivé metodologické přístupy ke studiu nových médií.
- Popsat konkrétní metodologické přístupy a teorie, bude znát jejich výhody a omezení.
- Shrnout hlavní teorie a pojmy diskurzu umění a kultury nových médií.
Osnova
  • Kontexty studia interaktivních médií - teoretické rámce:
  • M. McLuhan: média jako extenze člověka.
  • D. Daniels: strategie interaktivity.
  • V. Flusser: aparát-operátor systém.
  • P. Weibel: teleologie médií.
  • E. Huhtamo: archeologie médií.
  • S. Zielinsky: variantologie.
  • F. Kittler: filozofie médií.

  • Kontexty studia interaktivních médií - otázka metody:
  • Sociologické hledisko: kyberkultura.
  • Kulturální a uměnovědné hledisko: softwarová studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
  • http://variantology.com/
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • McLuhan, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991.
  • Siegfried Zielinski (ed.),‎ Silvia Wagnermaier (ed.): Variantology 1: On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Walther König, Köln 2007.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
  • Kittler, F. A. Gramofon, film, psací stroj. Tomáš Dvořák (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU, 2010
  • Media archaeology : approaches, applications, and implications / edited by Erkki Huhtamo and Jussi Parikka. Berkeley : University of California Press, c2011
  • Weibel, P. Synthetic Times. Synthetic Times, katalog, eds. Fan Di‘an and Zhang Ga. Cambridge, MA – London, UK: MIT Press, 2009
  • Christa Sommerer, Lakhmi C. Jain, Laurent Mignonneau (Eds.): Strategies of Interactivity. The Art and Science of Interface and Interaction Design, Springer Verlag, Berlin Heidelberg, 2008 (Studies in Computational Intelligence, Volume 141)
  • Fuller, M. (ed.) Software Studies / a lexicon. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008.
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
Výukové metody
Přednášky, domácí úkoly, čtení předepsané literatury.
Metody hodnocení
(1) Závěrečná písemka - maximum 60 bodů, minimum je 40 bodů. Kombinace otevřených (dvě) a uzavřených (deset) otázek z probírané látky a povinné literatury.
(2) Zpracování povinných textů je podmínkou připuštění k závěrečné písemné práci.
(3) Dobrovolně: Prezentace na téma z obsahu kurzu, 5 bodů za prezentaci, jeden student maximálně 4 prezentace.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.