FF:IM061 Multimediální dokument B - Informace o předmětu
IM061 Strukturovaný multimediální dokument B
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Francán (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
MgA. Tomáš Gruna (přednášející)
Mgr. Rodrigo Morales (přednášející)
Mgr. Aleš Záboj (přednášející) - Garance
- PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 10:00–11:35 JAMU
- Předpoklady
- IM060 Multimediální dokument A
Předpoklady: Určitá úroveň gramotnosti při práci se záznamovými, postprodukčními a multimediálními technologickými řetězci. Schopnost aktivního řešení problémů. Souběžné studium předmětu Jazyk audiovizuálního díla. Podmínkou pro přijetí do předmětu jsou: nezbytná míra talentu, určitá vědomostní i zralostní úroveň, kvalita již dříve vytvořených prací. Počet účastníků cvičení je limitovaný – podmínkou je vstupní pohovor. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5 - Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vytvoření strukturovaného multimediálního dokumentu uměleckého výkonu, uměleckého díla, osobnosti nebo metody z oblasti umění. Výuka předmětu se zaměří na specifika strukturovaného multimediálního dokumentu, zvolení námětu, vytvoření scénáře, technického scénáře, volbu technologického řešení a produkce, realizaci projektu, prezentaci a teoretickou reflexi projektu. Kontaktní a interaktivní výuka, která předpokládá předchozí průpravu při práci s médii. Počet účastníků bude kapacitně omezený.
Cíle:Znalosti s porozuměním vysvětlit procesy, které mají vliv na tvorbu strukturovaného multimediálního dokumentu. Vysvětlit procesy související se záznamem audiovizuálních informací, s možnostmi jejich autorského zpracování, prezentace a archivace. Vysvětlit možnosti tvůrčího převedení lineárního audiovizuálního dokumentu do strukturovaného multimediálního dokumentu rozšířeného o verbální, grafické, fotografické, statické i dynamické prvky. Praktická aplikace znalostí, autorské řešení směřující k přípravě od námětu až po technický scénář audiovizuálního nebo strukturovaného multimediálního dokumentu uměleckého výkonu, uměleckého díla osobnosti, nebo metody z oblasti umění. Praktické, autorské, tvořivé zvládnutí skladebných prvků jazyka strukturovaného multimediálního dokumentu. Technická rozvaha a umělecká realizace připraveného projektu včetně prezentace. - Osnova
- Obsah předmětu:
- Praktické zvládnutí dostupných technologických řetězců: technické prostředky pro snímání obrazu, zvuku – tvůrčím způsobem ovlivnitelné prvky, formáty, nosiče, kodeky, kompresní algoritmy – jejich vliv na kvalitu a možnosti užití.
- Příprava audiovizuálních, grafických i verbálních informací pro další umělecké zpracování, technologické řetězce, rozhraní, nosiče, programy pro přípravu.
- Užití běžných multimediální technologií, specializované postprodukční řetězce, specializovaný SW, HW pro tvorbu dynamických strukturovaných multimediálních dokumentů.
- Archivní technologie, statické prezentační technologické řetězce, dynamické prezentační technologické řetězce.
- Praktické zvládnutí tvůrčího užití skladebných prvků jazyka audiovizuálního díla, strukturovaného multimediálního dokumentu.
- Záběr – základní skladebný prvek:
- Technický, pracovní, skladebný, tvořený snímáním objektů, prostředí, světla, zvuků, jevů, dějů,...
- Determinovaný technickými prostředky – technologie, snímací prvky, objektiv, formát, zdroje světla, barevná teplota, tonalita, složky záběru,...
- Kompozice – zlatý řez, zákony symetrie, úhlopříček, průsečnic, spirál, využití linií, rovnováha tvořená velikostí, tvarem, tonalitou, dynamická kompozice, pohyb v kompozici, styly kompozice,...
- Kompozice – využití vlastností objektivů a světelných zdrojů, barevných tonalit, hloubka ostrosti, optických vlastností objektivů, opravné a efektové filtry,...
- Velikost záběru – obrazové pole (VC, C, PC, AP – AZ, PD, 2 PD, D, 2 D),...
- Postavení kamery – umístění objektů, horizontu, linií,...
- Změna velikosti obrazového pole, pohyb objektů, pohyb kamery,...
- Zvuk jako součást záběru, technické prostředky záznamu zvuku,...
- Vázání záběrů:
- Pravidlo plynulosti – vázání statických záběrů, střih do pohybu, střih v mrtvém bodě, střih při dynamickém vykrytí,...
- Orientace – pravidlo osy, pravidlo hlavního směru,...
- Rytmus – délka záběrů, křivka zrání záběru,...
- Prostřih
- Čas reálný, filmový, dramatický, čas subjektivní,...
- Širší skladebné celky:
- Vztah záběr, scéna, sekvence,...
- Dramaturgická skladba – lineární, paralelní (synchronní, retrospektivní), asociativní skladba (analogií, protikladem, polyfonií, skladba příznačného motivu), rapidmontáž, ... § syntéza zvuku jako skladebného prvku – řeč, ruchy, hudba, atmosféry, vertikální vnímání linií – zvukové stopy, synchron, postsynchron a asynchron, prolínání zvukových a obrazových rovin, akustické efeky,...
- Skladebná interpunkce,...
- Vázání sekvencí – vzhledem k jejich obsahu, podobnosti či totožnosti (analogií), na základě asociací,...
- Typy sekvencí – úvodní, expoziční, akční, popisné, objasňující, zhuštěné, závěrečné, titulky,...
- Stylistické formy – stupňování, opakování, refrén, elipsa, prodloužení napětí, litotes, antitéza, metonymie, synekdocha, eufemismus, metafora, symbol, alegorie,...
- Konstrukce vyprávěcích rovin, filmový a dramatický čas.
- Vytvoření audiovizuálního dokumentu uměleckého výkonu, uměleckého díla osobnosti, nebo metody z oblasti umění na základě vlastního technického scénáře (storyboard, break-down).
- Příprava audiovizuálního dokumentu pro další zpracování jako multimediální strukturovaný dokument:
- Vytvoření dalších verbálních, grafických, zvukových i dynamických podkladů (volba vhodných technologických postupů, HW i SW)
- Vytvoření projektu, zpracování podkladů, jak na volně šiřitelném, tak na specializovaném multimediálním SW.
- Finální zpracování do běžných multimediálních formátů, finalizování Prezentace a archivace projektu.
- Literatura
- Scott, Hamlin: Grafika, animace, kouzla na Webu, ISBN 8086097455
- Tarkovskij, Andrej Arsen'jevič: Deník 1970–1986
- Hitchcock, Alfred: Rozhovory Hitchcock Truffaut
- Valušiak, Josef: Střihovou skladbou k~n-té dimenzi, ISBN 80-85883-58-9
- Čada, Ondřej: Digitální video, ISBN 80-903152-1-6
- Schepelern, Peter: Lars von Trier a jeho filmy : Muka a vykoupení, ISBN 80-903310-2-5
- Tvůrčí fotografie, ISBN 80-7209-216-2
- Zeldman, Jeffrey: Tvorba webů podle standardů, ISBN 8025103471
- Bergman, Ingemar: Laterna magika
- Solmi, Angelo: Federico Fellini
- Pecinovský, Jan: Vypalujeme DVD na počítači, ISBN 80-247-0856-6
- Valušiak, Josef: Základy střihové skladby, ISBN 80-7331-039-2
- Příslušné manuály k~užitým technologiím
- Druska, Peter: CSS a XHTML, ISBN 80-247-1382-9
- Pecinovský, Josef: Upravujeme digitální video, ISBN 978-80-247-1937-5
- Baran, Ludvík: Úvod do filmového obrazu
- Ejzenštejn, Sergej Michajilovič: Paměti
- Chaplin, Charles: Můj životopis
- Wajda, Andrzej: Moje filmy
- Buňuel, Luis: Do posledního dechu, ISBN 80-903455-0-6
- Plazewski, Jerzy: Filmová řeč
- Wajda, Andrzej: Moje filmy
- Metody hodnocení
- Vyučovací metody:
problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka
Metody hodnocení: zápočet
Termín výuky:viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV Kapacita:max. 3 studenti z každé fakulty; přijetí na základě pohovoru nad předloženými audiovozuálními pracemi Mgr. Petr Francán - Informace učitele
- Název předmětu: Strukturovaný multimediální dokument Typ předmětu: cvičení – praktické cvičení Semestr: zimní, letní Počet přidělených kreditů: 4 + 4 Jméno vyučujícího: Mgr. Petr Francán, MgA. Tomáš Gruna, Mgr. Rodrigo Morales, Mgr. Aleš Záboj
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/IM061