FF:ISKB31 Knihovnické procesy a služby - Informace o předmětu
ISKB31 Knihovnické procesy a služby
Filozofická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Martin Krčál, DiS., Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jiří Stodola, PhD. (přednášející) - Garance
- PhDr. Jiří Stodola, PhD.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ISKB02 Úvod do knihovnictví
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Cíle předmětu
- Kurz volně navazuje na předmět Úvod do knihovnictví. Jeho cílem je detailněji seznámit studenty s procesy a službami, které jsou realizovány v knihovnách. Kurz je zaměřen prakticky a klade důraz na aplikaci teoretických znalostí do praxe, proto probíhá v naší experimentální Knihovně Na Křižovatce (Brno, Křížová 88). V rámci kurzu se uskuteční také několik exkurzí do různých typů knihoven v Brně, aby studenti lépe pochopili jejich fungování. Vzhledem k praktickému zaměření je kurz vhodný zejména pro studenty denní formy studia, kterým chybí praxe v knihovnách.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu:
- chápat specifika fungování různých typů knihoven
- schopen uvažovat o službách a procesech v knihovnách
- rozumět nutnosti využívat statistiky pro zefektivňování činnosti knihoven
- schopen navrhnout a realizovat jednoduchý projekt v knihovně (nová služba, kulturní nebo vzdělávací akce, zapojení nových technologií apod.) - Osnova
- Hlavní okruhy probírané v kurzu
- 1) základní knihovny a jejich funkce
- 2) specializované knihovny a jejich funkce
- 3) akvizice (možnosti akvizice, přístupy, knižní trh)
- 4) katalogizace (standardy, přístupy, sdílená katalogizace)
- 5) správa knihovního systému (funkce a fungování knihovního systému, komerční systémy a opensource)
- 6) digitalizace knihovních sbírek(skenování, OCR, postprocessing, organizace digitálních sbírek, zpřístupňování digitálních dokumentů, legislativa)
- 7) výpůjční služby (organizace výpůjčních služeb, legislativa)
- 8) informační a rešeršní služby (vyhledávání dokumentů, rešerše, redukce textů, citace, získávání dokumentů z externích zdrojů, reprografické služby)
- 9) kulturní a vzdělávací akce v knihovnách (vzdělávací funkce knihoven, podpora čtenářství a informační gramotnosti, publikační činnost knihoven) 10) propagace knihoven (základní principy propagace,určení cílové skupiny, obsahový marketing, sociální sítě, library advocacy, knihovnictví založené na důkazech)
- Literatura
- doporučená literatura
- Služby veřejných knihoven : směrnice IFLA. Edited by Christie Koontz - Barbara Gubbin. 2., zcela přeprac. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2012, 203 s. ISBN 9788070506127. info
- BROPHY, Peter. The academic library. 2nd ed. London: Facet Publishing, 2005, xii, 233. ISBN 1856045277. info
- Library analytics and metrics : using data to drive decisions and services. Edited by Ben Showers. First published. London: Facet Publishing, 2015, xxxi, 176. ISBN 9781856049658. info
- ZBIEJCZUK SUCHÁ, Ladislava, Pavla MINAŘÍKOVÁ, Roman NOVOTNÝ, Jan DELONG, Alma Leora CULÉN a Andrea GASPARINI. Knihovníci jako designéři. Případové studie o zlepšování služeb v knihovnách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 83 s. 1. ISBN 978-80-210-8358-5. info
- STACHOKAS, George. After the book : information services for the twenty-first century. First published. Amsterdam: Chandos Publishing is an imprint of Elsevier, 2014, xi, 210. ISBN 9781843347392. info
- The personal librarian : enhancing the student experience. Edited by Joe Eshleman - Valerie Freeman - Jo Henry - David Jewell - Richard J. Chicago: Ala editions, an imprint of the American Library Association, 2014, viii, 143. ISBN 9780838912393. info
- VANDUINKERKEN, Wyoma a Wendi Arant KASPAR. Leading libraries : how to create a service culture. UK edition. London: Facet Publishing, 2015, xvii, 167. ISBN 9781783300655. info
- Výukové metody
- přednášky, diskuze, exkurze, skupinový projekt
- Metody hodnocení
- skupinový projekt
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/ISKB31