FF:ISKB33 Informační společnost - Informace o předmětu
ISKB33 Informační společnost
Filozofická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Zájem o problematiku.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, B-IS) (4)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu se budou studenti schopni orientovat v problematice informační společnosti a změn, které přináší. Zdůrazněn bude především rozměr informační revoluce, antropologické a etické aspekty změn, změny v učení a vzdělávání atp. Důraz bude kladen nejen na analýzu moderních trendů a témat, ale také na četné filosofické a historické exkurzy, které poskytnou posluchačům širší a méně obvyklý rozměr chápání vybraných problémů.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student schopen:
- kriticky nahlížet na fenomén informační společnosti
- pracovat s relevantní odbornou literaturou k tématu
- psát o informační společnosti
- reflektovat změny v oblasti struktury společnosti
- vnímat specifika firem v oblasti průmyslu 4.0
- reflektovat změny v oblasti učení a vzdělávání
- kriticky nahlížet na téma autorského práva
- znát základní koncept z digitální antropologie
- zastávat vlastní pozici v etických dilematech souvisejících s informační společností
- chápat vztah mezi informační a učící se společností
- kriticky argumentovat a přemýšlet o jednotlivých fenoménech
- Osnova
- Komunikace; písmo a řeč
- Historie informatiky
- Informační revoluce
- Technologické změny
- Ekonomické změny, změny v managementu
- Společenské změny, demokracie, občanská participace
- Změny v umění a kultuře
- Sociální informatika
- Učící se společnost
- Nové formy vzdělanosti a celoživotní učení
- Učitel a student v 21. století
- Etické problémy a dilemata
- Filosofické problémy a informační společnost
- Digitální antropologie
- Literatura
- povinná literatura
- ČERNÝ, Michal. Informační a učící se společnost. 1. vyd. Brno: Paido, 2017. 144 s. ISBN 978-80-7315-263-5.
- BARTOŠEK, Miroslav. Open Access - otevřený přístup k vědeckým informacím: Úvod do problematiky. Zpravodaj ÚVT MU. 2009, roč. XX, č. 2, s. 1-7. Dostupný z: http://www.ics.muni.cz/bulletin/articles/628.html. ISSN 1212-0901
- TRTÍKOVÁ, Ilona. Vědecká komunikace a sdílení informací v rámci odborně zaměřených sociálních sítí. ProInflow [online]. 21.08.2012 [cit. 07.07.2014]. Dostupný z: http://pro.inflow.cz/vedecka-komunikace-sdileni-informaci-v-ramci-odborne-zamerenych-socialn
- ČERNÝ, Michal. Deset trendů ICT, které změní knihovny i informační vzdělávání. In INFORUM 2013: 19. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích. Praha: Albertina icome Praha, 2013. 8 s. ISSN 1801-2213.
- SIEMENS, George. Connectivism: A learning theory for the digital age. International journal of instructional technology and distance learning, 2005, 2.1: 3-10.
- ZOUNEK, Jiří. ICT, digitální propast a vzdělávání dospělých: socioekonomické a vzdělávací aspekty digitální propasti v České republice. Studia paedagogica, 2013, 54.11: 101-118.
- VAN HARMELEN, M. Design trajectories: four experiments in PLE implementation. Interactive Learning Environments [online]. 2008, vol. 16, issue 1, s. 35-46 [cit. 2013-06-30]. DOI: 10.1080/10494820701772686. Dostupné z:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10
- FREY, Carl Benedikt; OSBORNE, Michael A. The future of employment: how susceptible are jobs to computerisation. Retrieved September, 2013, 7: 2013.
- ZLATUŠKA, Jiří. Informační společnost. Zpravodaj ÚVT MU. ISSN 1212-0901, 1998, roč. VIII, č. 4, s. 1-6. Dostupné z: http://www.ics.muni.cz/bulletin/articles/122.html
- neurčeno
- JUDY, E. O., et al. The Role of ARPA in the Development of the ARPANET, 1961-1972. IEEE Annals of the History of Computing, 1995, 17.4: 76-81.
- ROBINSON, Kenneth. How schools kill creativity. TED [online]. 2006 [cit. 2014-07-07]. Dostupné z:http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity
- OECD Information technology outlook ICTs and the Information Economy 2002 Edition - ICT diffusion and the digital divide. In: OECD [online]. Paris, 2002 [cit. 2014-07-09]. Dostupné z: http://www.oecd.org/internet/ieconomy/37620159.pdf
- IRWIN, Alan. Constructing the scientific citizen: science and democracy in the biosciences. Public understanding of science, 2001, 10.1: 1-18.
- MCLUHAN, Marshall. The medium is the message. Media and cultural studies: keyworks, 1964, 129-138.
- HAMARI, Juho; SJÖKLINT, Mimmi; UKKONEN, Antti. The sharing economy: Why people participate in collaborative consumption. Available at SSRN 2271971, 2015.
- E-Citizen. Sunderland: CiA Training, 2004. ISBN 978-186-0052-385.
- Johann Gutenberg: The Gutenberg Bible. Harry ransom center: The Univeristy of Texas at Austin [online]. [cit. 2014-07-04]. Dostupné z: http://www.hrc.utexas.edu/exhibitions/permanent/gutenbergbible/pages/#top
- MOORE, Gordon. Progress in Digital Integrated Electronics. IEEE, IEDM Tech Digest. 1975 pp.11-13.
- Výukové metody
- Bloky přednášek jsou prokládány diskusními workshopy.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast (nejméně 80%), zpracovaná esej na zvolené téma, krátký rozhovor nad esejí.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/ISKB33