ISKB41 Čtení a čtenáři

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Jiří Trávníček, M.A. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:40 B2.23, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
Předpoklady
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 24/25, pouze zareg.: 1/25
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět rozvíjí kompetence primárně získané v literárně zaměřených povinných předmětech kurikula.
Předmět má dva hlavní cíle:
- seznámit studenty s koncepty čtenáře od nejstarších dob do současnosti;
- provést studenty průzkumy, které se týkají čtenářů a čtení v České republice (2007, 2010, 2013)
Výstupy z učení
Absolvováním předmětu student: - má znalost a porozumění konceptů čtenáře od nejstarších dob do současnosti;
- zná a dokáže analyticky reflektovat průzkumy, které se týkají čtenářů a čtení v České republice (2007, 2010, 2013);
- s poznatky dokáže v aplikované rovině pracovat, je schopen verbální i písemné reflexe problematiky
Osnova
  • (1) Přehled konceptů:
  • - Antika;
  • - Středověk;
  • - Romantismus;
  • - 20. století: Kostnická, Buffalská a Birminghamská škola
  • (2) Průzkumy (2007, 2010, 2013):
  • - proč je dělat;
  • - jak je dělat - metoda;
  • - čtení, kupování, půjčování;
  • - co čteme;
  • - beletrie;
  • - čtení a internet;
  • - čtenářská socializace;
  • - srovnání;
  • - závěry
Literatura
  • BAUMGÄRTNER, Alfred Clemens (ed.): Lesen - Ein Handbuch. Lesestoff. Leser und Leseverhalten. Lesewirkungen. Leseerziehung. Lesekultur. Hamburg: Verlag für Buchmarkt-Forschung, 1973.
  • DISMAN, Miroslav: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 2006.
  • FRANZMANN, Bodo-Hasemann, Klaus-Löffler, Ditrich-Schön, Erich: Handbuch Lesen. München: K. G. Saur, 2001.
  • HAMAN, Aleš: Literatura z pohledu čtenářů. Praha: Československý spisovatel, 1991.
  • LESŇÁK, Rudolf: Literárne dielo a čitateľl. Bratislava: Slovenský spisovatel, 1982.
  • MANGUEL, Alberto: Dějiny čtení, přel. O. Trávníčková. Brno: Host, 2007.
  • MANN, Peter H.- Burgoyne, Jacqueline L.: Books and Reading. London: Andre Deutsch, 1969
  • PRÁZOVÁ, Irena - HOMOLOVÁ, Kateřina - LANDOVÁ, Hana - RICHTER, Vít: České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2015, 136 s., ISBN 9788074914928.
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Vyd. 1. Brno: Host, 2011, 191 s. ISBN 9788070505991. info
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Překnížkováno : co čteme a kupujeme (2013). 1. vyd. Brno: Ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky vydal Host, 2014, 190 s. ISBN 9788070506370. info
  • STRAUS, Grażyna Strauss-Wolff, Katarzyna: Czytanie, kupowanie, wypożyczanie. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2004 roku. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2006.
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize (2007). Vyd. 1. Brno: Host, 2008, 207 s. ISBN 9788070505540. info
Výukové metody
Kombinace přednášek a seminářů
Metody hodnocení
Dva krátké (pracovní) texty během semestru;
Čtenářská biografie na konci (esej)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/ISKB41