ISKM24 Informační gramotnost

Filozofická fakulta
podzim 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M. (přednášející)
Mgr. Vojtěch Velísek (pomocník)
Bc. Kristýna Neumannová (pomocník)
Bc. Sára Homoliková (pomocník)
Bc. Anna Cvachová (pomocník)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
Znalosti v rozsahu předmětu ISKB14 Informační vzdělávání
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vysvětlit východiska a koncept informační gramotnosti a vymezit je vůči ostatním gramotnostem. Studenti by mělu být schopni přemýšlet nad řešenou problematikou v kontextu celoživotního vzdělávání, teorie informační gramotnosti a s ohledem na data podložená výzkumem. Studenti by měli být schopni využít kompetencí získaných v průběhu výuky a implementovat je jednak do dílčích úkolů v rámci předmětu, jednak do vlastního komplexního návrhu řešení rozvoje informační gramotnosti v konkrétní organizaci.
Výstupy z učení
Student bude schopen:
- interpretovat vybrané modely a standardy informační gramotnosti se zaměřením na různá prostředí a stupně vzdělávání a klíčové cílové skupiny;
- orientovat se v mezinárodním kontextu informační gramotnosti;
- popsat, jak informační gramotnost ovlivňují technologie;
- navrhnout výukovou aktivitu pro rozvoj informační gramotnosti konkrétní cílové skupiny;
- navrhnout výzkum v informační gramotnosti a mít přehled o současných výsledcích výzkumů v tomto tématu.
Osnova
  • Základní terminologie. Související typy gramotností.
  • Vývoj, instituce, osobnosti, výzkumné oblasti.
  • Strategie reflektující informační gramotnost – evropský a český kontext.
  • IG a vliv informačních technologií.
  • Modely, standardy, indikátory IG.
  • Framework for Information Literacy for Higher Education.
  • MIL - komponenta přístup.
  • MIL - komponenta hodnocení.
  • MIL - komponenta tvorba.
  • Edukační kontext – paradigmata, modely a standardy ve vzdělávání k IG.
  • Kvantitativní výzkum IG.
  • Kvalitativní výzkum IG.
Literatura
    doporučená literatura
  • BLANCHETT, Helen, Chris POWIS a Jo WEBB. A guide to teaching information literacy : 101 practical tips. 1st pub. London: Facet, 2012, ix, 262. ISBN 9781856046596. info
  • Information literacy at the crossroad of education and information policies in Europe. Roma: A Cura Di C. Basili, 2008. ISBN 9788880800965. info
  • EISENBERG, Michael B. a Robert E. BERKOWITZ. The Big6 workshop handbook : implementation and impact. 4th ed. Santa Barbara, Calif.: Linworth, 2011, xviii, 308. ISBN 9781586834227. info
  • GANLEY, B., Gilbert, A. and Rosario, D. 2013. Faculty and student perceptions and behaviours related to information literacy: a pilot study using triangulation. Journal of Information Literacy, 7(2), pp. 80-96. http://dx.doi.org/10.11645/7.2.1793
  • ELROD, Rachael E.; Wallace, Elise D.; and Sirigos, Cecelia B. Teaching Information Literacy: A Review of 100 Syllabi. The Southeastern Librarian: (2012), Vol. 60: Iss. 3, Article 4. Dostupné z: http://digitalcommons.kennesaw.edu/seln/vol60/iss3/4
Výukové metody
Přednášky a konzultační setkání (offline/online), e-learning, výukové aktivity, samostatné úkoly
Metody hodnocení
2 dílčí úkoly v průběhu semestru, povinná docházka, zpracování a prezentace závěrečného úkolu.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=3861
Distanční část předmětu je přístupná v LMS prostředí ELF.phil.muni.cz na adrese https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=430 Studující mají k dispozici všechny studijní materiály, zadání úkolů, v tomto prostředí také úkoly odevzdávají a dostávají na ně zpětnou vazbu.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.