FF:ISKM33 Informace, technologie, lepidl - Informace o předmětu
ISKM33 Informace, technologie, lepidlo života
Filozofická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. Andrew Lass, M.A., Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M. (přednášející) - Garance
- PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Předmět probíhá v angličtině, čemuž by měla odpovídat jazyková úroveň studentů. V případě nejasnosti v terminologii je možné vysvětlení v češtině.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16 - Cíle předmětu
- Z knihoven se za posledních několik desetiletí staly sofistikované instituce s novými informačními technologiemi. Chování uživatelů se vlivem nových technologií mění a pro knihovníka tak vznikají nové výzvy a problémy, které by měl reflektovat ve své práci. Kupříkladu, v době, kdy vedle možné ověřitelnosti fakt se objevují „alternativní fakta,“ nabírá role knihovnické profese novou, celospolečenskou zodpovědnost. Vedle konkrétní otázky o profesi, o zodpovědnosti za náplň knihovnicko-informační pedagogiky, dnes stojí obecnější dotaz po roli knihoven a knihovníků v uživatelské vzdělanosti. Cílem semináře bude nastolit organizovanou debatu, která povede během čtyř dnů strategického plánování k vymezení klíčových problémů, k identifikaci parametrů možných řešení a nakonec ke konkrétní představě o ideálu novodobé knihovnické profese a způsobech jejího naplnění. Navíc samotný průběh semináře nabízí účastníkům model a metodiku konstruktivního plánování.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- aplikovat metodiku scenario workshop planning pro řešení definovaného problému;
- popsat aktuální problémy v knihovní praxi;
- argumentovat ohledně možných inovací v knihovní praxi v dlouhodobém horizontu;
- spolupracovat v týmu pro řešení zadaného problému. - Osnova
- Metodika scenario workshop planning nabízí způsob, jak se orientovat v komplexní situaci, získat nad ní nadhled a dovést nás k neobvyklým řešením. První pracovní den je věnován nastolení problému. Po dopolední úvodní přednášce o roli knihoven v současné společnosti se nastolené problémy vydefinují debatou. Po obeznámení s metodikou strategického plánování následuje rozdělení do skupin. Další dny jsou věnovány dalším fázím s mezivýstupy (prezentace, diskuze), které povedou k modelovým řešením a jejich předvedení celému kolektivu.
- Literatura
- ANDERSON, Benedict R. O'G. (Benedi. Imagined communities : reflections on the origin and spread of nationalism. Rev. and extended ed. London: Verso, 1991, xv, 224 p. ISBN 0-86091-329-5. info
- APPADURAI, Arjun. Modernity at large :cultural dimensions of globalization. 3rd print. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1997, 229 s. ISBN 0-8166-2793-2. info
- Výukové metody
- Přednášky, práce ve skupině, aktivní diskuze ve skupině, metodika scenario workshop planning
- Metody hodnocení
- Týmový projekt, aktivní účast, povinná docházka
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/ISKM33