JSB022 Jazyk jako nabitá zbraň

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Elena Krejčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dominika Kubišová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Elena Krejčová, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pavel Krejčí, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 1/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět se soustředí na jazyk v komunikaci, a to v nejširším slova smyslu. Hodiny budou věnovány:
a) interpersonální komunikaci – spontánní a neformální komunikaci mezi jednotlivci, která je nejméně formalizovaná, nejpřirozenější, nejméně ji ovlivňují psychologická a kulturní omezení, nejlépe umožňuje seznamování se s lidmi a s informacemi. Ale – umíme vůbec komunikovat bez toho, abychom chtěli druhého člověka ovlivnit? Je manipulace součástí našeho každodenního života? Jakým způsobem používáme jazyk k tomu, abychom ovlivnili myšlení adresáta a zapůsobili na další jedince?
b) masové komunikaci – jak se jazyk používá v reklamě a v politické propagandě? Jaké manipulační techniky používají média? Existuje v dnešní společnosti cenzura? Opravdu můžeme říct nahlas, co si myslíme? Ztratili jsme (a pokud ano, pokolikáté už?) svobodu slova?
Podmínky k ukončení předmětu: aktivní účast v diskusích na předem zadané téma.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu bude schopen analyzovat nejrůznější jazykové jevy týkající se komunikace, manipulace, reklamy, politického PR atd., a to konfrontační metodou na materiálu češtiny a příslušného studovaného jazyka.
Osnova
  • 1. Komunikace; 2. Manipulace; 3. Reklama a marketing; 4. Politický PR, negativní předvolební kampaň a jazyková agrese; 5. Rétorika.
Literatura
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024723396. URL info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 319 s. ISBN 9788073673871. URL info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 9788020016799. info
  • HOFSTEDE, Geert a Gert Jan HOFSTEDE. Kultury a organizace : software lidské mysli : spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Translated by Luděk Kolman. Praha: Linde, 2007, 335 s. ISBN 808613170X. info
  • WINKLER, Jiří. Úvod do komunikace a interakce v organizační praxi : skripta. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Ekonomicko-správní fakulta, 1998, 105 s. ISBN 8021018925. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, diskuse, prezentace a referát na předem určené téma.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Informace učitele
Předmět se bude realizovat při min. počtu 4 zapsaných studentů.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.