KLBcB82 Práce s internetovými zdroji pro klas. archeologii

Filozofická fakulta
podzim 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Hlavička (přednášející)
PhDr. Marie Pardyová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Eliška Kazdová, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Neustále se zvětšují možnosti i objem dat dostupných na internetu. Cílem kursu je naučit studenty používat dostupných internetových zdrojů odborného charakteru, které jsou doplňkem metodologie oboru a umožňují se dostat: a) k bibliografickým údajům, odborným textům, digitalizovaným publikacím (studie, knihy, encyklopedie); b) k obrazovým a ikonografickým bankám dat podle základních kategorií(antické sochařství, malířství, keramika, nápisy, mince, umělecké řemeslo a šperky); c) podle specializovaných kategorií (ikonografie konkrétních námětů); d) podle webových portálů muzeí s antickými památkami a jimi poskytovaných databází sbírek; cílem je, aby studenti znali nejen velká muzea, ale i menší soubory s důležitými, přesto relativně málo známými artefakty. e) podle veřejně dostupných databází typu Insecula, Flickr, Pinterest, Wikimedia commons, příp. i Getty images, které značně rozšiřují repertoár i kvalitu fotografií, ale k odbornému využití je třeba umět správně rozlišit správnost popisů a aplikovat odborná kritéria stylu a chronologie, kde jsou poskytované informace v rozporu s realitou. Při zpracování referátů, závěrečných prací se studenti nemohou spokojit jen s tištěnými publikacemi a v nich uvedeným materiálem , ale artefakty z webu musí umět správně hodnotit, vybírat a v neposlední řadě i citovat.
Osnova
  • Interaktivní výuka spočívá v seznámení s použitelnými weby, vysvětlením navigace a cílovým hledáním konkrétních informací: 1. bibliografické a textové zdroje: specializovaná bibliografie Dyabola, Jstor, Persée, odborné časopisy on-line, Genesis library, Metropolitní muzeum. 2.-3. procvičování práce se zdroji a jejich kombinace, Open University výukové programy. 4. Weby pro studium antické mytologie: theoi.com, maicar.com a databáze Warburgova ústavu. 5.Velké obrazové a ikonografické banky Arachne (Uni Köln) a Beazley archív (Oxford). 6. Archívy k jednotlivým památníkům - např. Traianův sloup, sloup M. Aurelia. 7. Muzea s antickými památkami v Evropě a Turecku prostřednictvím Insecula.com, a vlastních webových stránek a průvodců. 8.- 9. Muzea s antickými památkami v Kanadě, USA, jižní Americe, na Filipínách a v Japonsku. Využití zdrojů na Flickr. com a práce s nimi. Pinterest - nejrychlejší informace z aukčních katalogů. 10. Julio-Claudian Association na Flickr.com a na Facebooku - specialisty z USA a Evropy budovaný webový archív k ikonografii portrétů a mincí. 11.-12. Procvičování a tématické hledání, pravidla pro vytváření si vlastních tematických archívů.
Literatura
  • BOUZEK, J. a I. ONDŘEJOVÁ. Úvod do klasické archeologie. Praha, 1985. info
  • BIANCHI BANDINELLI, Ranuccio. Klassische Archäologie : eine kritische Einführung. Dresden: VEB Verlag der Kunst, 1980, 171 s. info
Výukové metody
praktická cvičení ilustrající a vysvětlující problematiku a dostupné zdroje
Metody hodnocení
Splnění: aktivní účast aktivní účast, zpracování průběžných rešerší a jejich prezentace. Schopnost orientace v prezentovaných databázích.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2013, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.