FF:KSCB044 Čínské teritoriální konflikty - Informace o předmětu
KSCB044 Čínské teritoriální konflikty
Filozofická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Denisa Hilbertová, M.A. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bc. Denisa Hilbertová, M.A.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 12:00–13:40 B2.41, kromě Čt 16. 11.
- Předpoklady
- KSCA001 Úvod do čínských studií
Kurz: Dějiny Číny II. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/22, pouze zareg.: 0/22, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/22 - Mateřské obory/plány
- Kulturní studia Číny (program FF, B-HS)
- Kulturní studia Číny (program FF, B-MS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je poskytnout sondu do problematiky teritoriálních požadavků a sporných území Čínské lidové republiky. Státní území, státní hranice a schopnost uchránit své teritorium je jeden z nejvýznamnějších úloh moderního státu. Jelikož hranice se zásadně měnily v průběhu dějin, je častokrát obtížné „objektivně“ posoudit, komu určité území náleží. Roli zde hraje několik zásadních faktorů: historické nároky, proměnlivé požadavky týkající se přírodních zdrojů a vojenská či mezinárodní síla dotyčných států. Za dobu svého trvání Čínská lidová republika vznesla celou řadu sporných nároků, přičemž některé řešila a nadále řeší mírovou cestou diplomatických jednání, u jiných padaly výhružky použití jaderných zbraní a, v neposlední řadě, u několika konfliktů použila vojenské síly.
Cílem kurzu je poskytnout sondu do problematiky teritoriálních požadavků a sporných území Čínské lidové republiky.
• Studenti se seznámí s historickým vývojem daných oblastí, jejich strategickým a/či nerostným potenciálem
• Budou představeny argumenty všech zúčastněných stran v daném sporu
• V závěrečných prezentacích dostanou studenti možnost prokázat svoji schopnost diskutovat k dané problematice a využít nabitých znalostí - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - nastínit hlavní linii historického vývoje daných oblastí, poukázat na jejich strategickým a/či nerostným potenciál a objasnit příčiny konfliktu - vysvětlit základní argumenty zainteresovaných účastníků sporu a postoj ČLR k otázce řešení rozporu - analyzovat kroky a jednání aktérů konfliktu, jejich dopad v regionálním i globálním měřítku - kriticky uvažovat o roli mezinárodních organizací a ohodnotit reálný dopad jejich aktivit - definovat nejasnosti ohledně teritoriálních sporů v rámci mezinárodního práva
- Osnova
- 1. Úvodní hodina
- 2. Úvod do problematiky teritoriálních požadavků
- a. Terminologie a mezinárodní právo
- b. Historický vývoj a řešení konfliktů
- c. Hraniční spory: Vietnam, Bhútán, Barma, Nepál, Pákistán a další
- d. Diplomatická domluva: Hong Kong a Macao
- 3. Tibet
- 4. Ujgurská autonomní oblast Xinjiang
- 5. Mongolsko
- 6. Dvě Číny – ČLR a Taiwan
- a. Taiwan
- b. Kinmen a Matsu
- 7. Malé ostrovy a velký problém: Diaoyutai/Senkaku
- a. Japonsko/ČLR/Čína
- 8. Východočínské moře
- a. Japonsko
- b. Jižní Korea
- 9. Napjaté přátelství: ČLR a Severní Korea
- a. Yalu river
- b. Žluté moře
- 10. Teritoriální konflikt v Jihočínském moři ČLR/Indonésie/ Brunej/ Vietnam/ Taiwan/ Malajsie/Filipíny
- a. Paracelské ostrovy
- b. Scarborough Shoal
- c. Souostroví Spratly
- 11. Čínsko-indické spory: Arunachal Pradesh a Aksai Chin
- 12. Čínsko-sovětské/ruské spory a spolupráce
- 13. Závěrečné prezentace
- Literatura
- povinná literatura
- Elleman, Bruce A., Kotkin, Stephen, and Schofield, Clive, (eds.). Beijing's Power and China's Borders: Twenty Neighbors in Asia, Armonk, N.Y. : M.E. Sharpe, 2013.
- FRAVEL, M. Taylor. Strong borders, secure nation : cooperation and conflict in China's territorial disputes. Oxford: Princeton University Press, 2008, xvi, 376. ISBN 9780691136097. info
- doporučená literatura
- ŠINDELÁŘ, Pavel. Etnografie Číny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7049-3. Digitální knihovna FF MU info
- Výukové metody
- Přednášky a diskuze.
Studenti jsou povinni nastudovat si uvedenou literaturu na každou hodinu. - Metody hodnocení
- Student bude hodnocen na základě aktivity v hodině a prezentace.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/KSCB044