LJPG22 Antika včera, dnes a zítra II

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
Výuka probíhá blokově, 2 x 4 hodiny, celkový rozsah 8 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
dr Katarzyna Ochman (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (přednášející)
Mgr. Jan Slíva, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Vaníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem programu "Antika včera dnes i zítra" i tohoto předmětu je zvýšení odborných i metodických kompetencí učitelů latinského jazyka a dějepisu na středních a vyšších odborných školách, které povede ke zkvalitnění výuky uvedených předmětů na těchto vzdělávacích institucích. Program je koncipován jako podpora postgraduálního vzdělávání učitelů v oblasti latinského jazyka a literatury a dějin a kultury starověku.
Osnova
  • Sobota 22. 3.
  • dr Katarzyna Ochman (University of Wrocław): Iosephus Iuvencius: De ratione discendi et docendi
  • Iosephus Iuvencius sive Joseph de Jouvancy Iesuita Gallus fuit, qui ex magna parte vitam suam rebus gestis Iesuitarum conscribendis dedicavit. Antea autem munere magistri in lyceo Parisiensi fungebatur, ubi opus didascalicum conscripsit Magistris scholarum inferiorum Societatis Jesu de ratione discendi et docendi. Fundamenta philologiae classicae in hoc opere posuit maximi momenti linguae Latinae studium existimans. Magistros imprimis monet, ne ipsi umquam discere desinant atque uti se ipsos discipulis optimum exemplum praebeant. Quae omnia in hac lectione demonstrabuntur.
  • Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (Masarykova univerzita): Využití mluvené latiny ve výuce
  • Aktivní využití latiny coby komunikačního jazyka nemá v našich zemích zavedenou tradici. Není tedy divu, že se mluvit latinsky zdráháme, a mnohdy to dokonce považujeme za neužitečnou intelektuální hru. Je však dokázáno a v praxi v zahraničí vyzkoušeno, že latinská konverzace ve výuce má značný didaktický potenciál. V tomto příspěvku se pokusíme ukázat, jak ji můžeme velice jednoduše do výuky zapojit, a to i přesto, že jinak neučíme přímou metodou a pracujeme s tradičními učebnicemi.
  • Sobota 26. 4.
  • Mgr. Jan Slíva, Ph.D. (Ostravská univerzita): Jak Neptun učí Cereru správně argumentovat aneb dramatizační výuka v Čechách 13. století
  • Jindřich z Isernie, italský exulant a mistr artis dictaminis, se záhy po svém příchodu do Čech v 70. letech 13. st. ujímá výuky u vyšehradské kapituly. S jeho působením na zdejší škole souvisí mimo jiné i tzv. korespondence Cerery s Neptunem, soubor osmi listů z Jindřichovy epistolární sbírky, které se originálním a zábavným způsobem věnují výkladu jedné z disciplín kvadrivia – dialektice. Listy poskytují návod pro vedení správné argumentace, tvorbu validního sylogismu a varují před argumentačními chybami a klamy. To vše v dramatizované podobě na pozadí fiktivního soudního sporu dvou antických bohů. Přednáška představí možnosti interpretace a didaktickou hodnotu tohoto unikátního textu, který nabízí zcela jiný pohled na středověkou výuku a může inspirovat i dnes.
  • Mgr. Martina Vaníková, Ph.D. (Univerzita Karlova): Schola ludus aneb využití dramatu ve výuce latiny
  • Snad každý z nás zná Komenského zásadu schola ludus, kterou do češtiny překládáme jako „škola hrou“. Málokdo však ví, jakou hru měl Komenský na mysli – šlo o hru divadelní, která pro něj představovala především účinný nástroj pro memorování textů. Divadlo jako součást výuky však může nabídnout mnohem více a právě na to se zaměříme v tomto příspěvku.
Výukové metody
Přednáška, diskuse.
Metody hodnocení
Osvědčení se uděluje za účast v obou semestrech.
Informace učitele
https://classics.phil.muni.cz/studium/celozivotni-vzdelavani/dalsi-vzdelavani-pedagogickych-pracovniku
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.