MUMKO_004 Muzejní psychologie

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
4 bloky po 6 hodinách + e-learning 8 hodin (50 % přednáška). 6 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Kontaktní osoba: Bc. Dominika Matějková
Rozvrh
Čt 29. 2. 9:00–12:40 M12, Čt 21. 3. 9:00–12:40 M12, Čt 25. 4. 9:00–12:40 M12, Čt 23. 5. 9:00–12:40 M12
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu Muzejní psychologie I. je průřezově a s přihlédnutím k muzeologickým a muzejně pedagogickým aspektům seznámit studenty s vybranými kapitolami z obecné psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie, pedagogické psychologie, sociální psychologie, psychohygieny a specifik muzejní psychologie v pojetí vybraných autorů, včetně muzeologických publikací. Absolvováním kurzu by měli studenti kurzu porozumět a umět aplikovat poznatky na edukační práci v prostředí muzejních a kulturních institucí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- aplikovat obecné poznatky vybraných psychologických disciplín pro porozumění a práci návštěvníky v muzeu;
- porozumět specifikům jednotlivých návštěvnických skupin v muzeu.
Osnova
  • 1. Vybrané kapitoly z obecné psychologie (základní pojmy, třídění psychických jevů). 2. Vybrané kapitoly z psychologie osobnosti (osobnost, struktura osobnosti). 3. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie (proces učení – fáze, druhy, metody, činitelé, poruchy učení, psychologické základy didaktických zásad). 4. Vybrané kapitoly z vývojové psychologie (rané dětství, předškolní a školní věk, dospívání, dospělost, stáří). 5. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie (socializace, sociální učení, sociální skupina). 6. Vybrané kapitoly z psychohygieny (duševní hygiena a její zásady, stres a stresogenní faktory, duševní poruchy, syndrom vyhoření). 7. Vybrané kapitoly z kognitivní a imaginativní psychologie (kognice, percepce, imaginace).
Literatura
    povinná literatura
  • JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum. Edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-090-5.
  • DROBNÝ, Tomáš a Michal ŠERÁK. Senioři v muzeu: metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum – Metodické centrum muzejní pedagogiky, 2016. ISBN 978-80-7028-484-1.
  • Muzejní edukátor: studijní materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2019.
    doporučená literatura
  • JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9.
  • LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
  • FALK, John Howard & Lynn Diane DIERKING. 2000. Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Rowman & Littlefield, 272 s. ISBN 0-742-50-295-3.
  • SCHUSTER, Martin a Hildegard AMELN-HAFFKE. Museumspsychologie: Erleben im Kunstmuseum. Göttingen: Hogrefe, 2006.
    neurčeno
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. rozšiř. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2004. 870 s. ISBN 80-7178-802-3.
  • ČAČKA, Otto. Nástin psychologie : pro doplňující pedagogické studium. II. Brno : Paido, 2002. 103 s. ISBN 80-7315-016-6.
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6.
  • PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
  • ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Univerzita Karlova, 1993. 415 s.
  • ČAČKA, Otto. Nástin psychologie : pro doplňující pedagogické studium. I. Brno : Paido, 2001. 90 s. ISBN 80-85931-94-X.
  • ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha : Portál, 2005. 320 s. ISBN 80-7178-998-4.
  • ČAČKA, Otto. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Brno : Doplněk, 1999. 366 s. ISBN 80-7239-034-1.
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. 2. vyd. Praha : Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626-8.
  • ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno : Doplněk, 2002. 382 s. ISBN 80-7239-107-0.
  • HARTL, Pavel, HARTLOVÁ-Císařová, Helena. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
  • ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena : vysokoškolská učebnice pro studenty filozofických fakult oboru psychologie. 2. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 207 s.
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha : Portál, 2003. 263 s. ISBN 80-7178-800-7.
  • LOKŠOVÁ, Irena, LOKŠA, Josef. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. 199 s. ISBN 80-7178-205-X.
  • KOHOUTEK, Rudolf. a kol. Základy sociální psychologie. Brno : CERM, 1998. 181 s. ISBN 80-7204-064-2.
  • BENEŠ, Josef. Muzejní prezentace. Praha : Národní muzeum, 1981. 383 s.
  • FÜRST, Maria. Psychologie : včetně vývojové psychologie a teorie výchovy. Olomouc : Votobia, 1997. 263 s. ISBN 80-7198-199-0.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. 2. vyd. Praha : Portál, 2003. 279 s. ISBN 80-7178-774-4.
  • ATKINSON, Rita L. a kol. Psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. 751 s. ISBN 80-7178-640-3.
Výukové metody
teoretická příprava
Metody hodnocení
Výuka sestává z přednášek a z prezentací týmových seminárních témat k problematice vybraných psychologických témat. V průběhu kurzu studenti ústně prezentují a odevzdají písemnou podobu týmové seminární práce. Kurz je ukončen písemným testem.
Informace učitele
Předmět bude vyučován formou e-learningu.
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz/23-24/enrol/index.php?id=8020
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/MUMKO_004