FF:NJI_315B Biblische Intertextualität - Informace o předmětu
NJI_315B Biblická intertextualita v německých románech po roce 1990
Filozofická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Martina Trombiková, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Religion in der deutschen Literatur nach 1990? Biblische Intertextualität? In den behandelten Romanen geht es nicht um eine Nacherzählung der biblischen Geschichte, sondern um neue Formen und Funktionen der Verwendung der biblischen Elemente in zeitgenössischen Texten. Das Ziel des Seminars ist die Auseinandersetzung mit den Romanen in Hinsicht auf die Verwendung der biblischen Intertextualität: Wie schlägt sich die Bezugnahme auf den biblischen Prätext in den Texten nieder? Nicht das Was, d. h. welche biblischen Figuren, welche biblischen Stoffe in den Texten vorkommen, sondern das Wie, d. h. die Art und Weise dieser Übertragung, ist von zentraler Bedeutung. Anhand der Lektüre und der Intertextualitätstheorie nach Broich und Pfister werden die KursteilnehmerInnen über die behandelten Werke diskutieren. // Hlavní postavy románů, kterými se budeme v tomto semináři zabývat, intertextuálně odkazují na biblické postavy, pohybují se však v nových kontextech svých vlastních fikčních světů. Cílem tohoto semináře je hledat odpovědi na otázky, jak a proč současní němečtí autoři pracují s odkazy na Bibli ve svých románech. Jakou funkci a jaký význam má biblická intertextualita v současných německých románech po roce 1990? V tomto semináři budeme na základě četby textů a znalosti teorie intertextuality podle Broicha a Pfistera se studenty diskutovat o vybraných románech.
- Výstupy z učení
- Die KursteilnehmerInnen sollten nach dem Abschluss des Seminars in literarischen Texten die biblische Intertextualität identifizieren, beschreiben, kategorisieren und interpretieren können. Sie sollten auch literarische Texte mit unterschiedlichen Bezügen zur Religion unterscheiden können sowie ein Thesenpapier schreiben können. // Studenti by po absolvování semináře měli dokázat identifikovat, popsat, kategorizovat a interpretovat biblickou intertextualitu v literárních textech. Měli by umět rozlišit literární texty s různými vztahy k náboženství a sepsat teze k dané problematice.
- Osnova
- 1. Zur Religion in der deutschen Gegenwartsliteratur (nach 1990): Einführung 2. Zum Konzept der Intertextualität 3. Martin Walser: Muttersohn (2011) 4. Martin Walser: Muttersohn (2011) 5. Ingo Schulze: Adam und Evelyn (2008) 6. Ingo Schulze: Adam und Evelyn (2008) 7. Patrick Roth: Johnny Shines oder Die Wiedererweckung der Toten (1993) 8. Patrick Roth: Johnny Shines oder Die Wiedererweckung der Toten (1993) 9. Sibylle Lewitscharoff: Pong (1998) und Pong redivivus (2013) 10. Sibylle Lewitscharoff: Consummatus (2006) 11. Sibylle Lewitscharoff: Consummatus (2006) 12. Abschlussdisskusion über die Verwendung der biblischen Intertextualität in deutschen Romanen nach 1990 // 1. Náboženství v současné německé literatuře (po r. 1990): Úvod 2. Teorie intertextuality 3. Martin Walser: Muttersohn (2011) 4. Martin Walser: Muttersohn (2011) 5. Ingo Schulze: Adam und Evelyn (2008) 6. Ingo Schulze: Adam und Evelyn (2008) 7. Patrick Roth: Johnny Shines oder Die Wiedererweckung der Toten (1993) 8. Patrick Roth: Johnny Shines oder Die Wiedererweckung der Toten (1993) 9. Sibylle Lewitscharoff: Pong (1998) und Pong redivivus (2013) 10. Sibylle Lewitscharoff: Consummatus (2006) 11. Sibylle Lewitscharoff: Consummatus (2006) 12. Závěrečná diskuse o využití biblické intertextuality v německých románech po roce 1990
- Literatura
- doporučená literatura
- TROMBIKOVÁ, Martina. Biblische Intertextualität in deutschen Romanen seit 1990. Verwendung, Funktion und Bedeutung. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 212 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 468. ISBN 978-80-210-8738-5. info
- Výukové metody
- Textarbeit, Diskussion über die gelesenen Texte, Referat, Thesenpapier // práce s textem, domácí četba, diskuse, referát, sepsání tezí
- Metody hodnocení
- Lektüre der Texte/Textproben, Aktivität bei der Diskussion, Referat und Thesenpapier // četba textů/úryvků, aktivita při diskusi, referát a sepsání tezí
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/NJI_315B