FF:NJUPP02J Praxe pedagogická I - Informace o předmětu
NJUPP02J Pedagogická praxe I
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- Blokově. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Hotařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Formanová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Ondřej Pelech (pomocník) - Garance
- Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Předpokladem je ukončení germanistického nebo srovnatelného bakalářského studia a ukončení předmětu "didaktika I - pozorování a analýza".
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je, aby studenti dále utvářeli a prohlubovali sebepojetí učitele, s jistotou uplatňovali proces reflexe praxe a aby rozvíjeli oborově didaktické dovednosti.
- umožnit studentům aplikovat poznatky získané v předmětu "didaktika - pozorování a analýza" v reálném prostředí příslušných vzdělávacích institucí
- poskytnout studentům příležitost, aby pod vedením zkušených pedagogů a odborníků z praxe mohli rozvíjet důležité dovednosti, které jsou pro pedagogickou profesi klíčové
- poskytnout prostor pro důkladnou analýzu praxe v rámci (sebe)reflexe praxe s oborovým didaktikem
- absolvování blokových kurzů zaměřených na využití moderních technologií ve výuce a jejich aplikace v další výuce - Výstupy z učení
- Student bude schopen
- plánovat a připravit výuku
- využít metodologické poznatky v praxi
- odučit výuku v odpovídající kvalitě
-provést (sebe)reflexi praxe
- zorientovat se v moderních technologiích a využít je ve výuce. - Osnova
- Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr. Náplň a předepsaná dotace: viz web: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe/pokyny-pro-studujici
- Literatura
- Zounek, J. e-learning a vzdělávání. několik pohledů na problematiku e-learningu. in Pedagogika , 2006, roč. lvi, č. 4. s. 335–347. iSSn 0031-3815.
- Meister, Hildegard: Qualifiziert unterrichten: E-Learning: Handbuch für den Fremdsprachenunterricht.Deutsch als Fremdsprache, 2014, Hueber Verlag
- SCHIFFLER, Ludger. Effektiver Fremdsprachenunterricht : Bewegung - Visualisierung - Entspannung. Tübingen: Narr, 2012, 160 stran. ISBN 9783823366805. info
- HEYD, Gertraude. Deutsch lehren :Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweit. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991, 290 s. ISBN 3-425-04373-0. info
- NEUNER, Gerhard. Schreiben macht Spass. Heft 1. 1. vyd. Munchen: Klett, 1990, 44 s. ISBN 3-12-675430-9. info
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
- NEUNER, Gerhart, Michael KRÜGER a Ulrich GREWER. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt, 1981, 184 s. ISBN 3-468-49430-0. info
- NEUNER, Gerhard. Allgemeinbildung Lehrplanwerk Unterricht. Berlin: Volk und Wissen Volkseigener Verlag, 1972, 542 s. info
- Výukové metody
- informativní a reflexivní schůzky
osobní konzultace
blokové semináře, workshopy
reflexivní deník k vlastní pedagogické zkušenosti
reflexivní diskuze s oborovým didaktikem - Metody hodnocení
- reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika)
hospitace
reflexe s oborovým didaktikem - Vyučovací jazyk
- Němčina
- Navazující předměty
- Informace učitele
- https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe/pokyny-pro-studujici
Podmínky pro úspěšné ukončení praxe: 1) Studující se obrátí na provázejícího učitele / provázející učitelku (dále PU) v požadovaném termínu (do týdne od obdržení kontaktu od manažerky praxí). 2) Studující PU představí, které profesní kompetence chce během praxí rozvíjet. 3) Studující si ve spolupráci s PU vytváří plán činností, které bude v průběhu praxe realizovat. Plán koresponduje s povinnou dotací pro danou praxi, včetně reflexe praxe. 4) Studující s oporou o důkazy a ve spolupráci s PU průběžně vyhodnocuje svůj pokrok. V návaznosti na to vyplní sebe/hodnoticí nástroj. 5) Studující chodí na praxe v domluvených termínech a včas. 6) Studující se během praxí chová v souladu se školním řádem a dalšími vnitřními předpisy. 7) Studující dodržuje pravidla, která si na počátku praxe domluví s PU. 8) Studující ve spolupráci s PU pravidelně reflektuje svoji praxi. 9) Studující je PU pozitivně hodnocen v sebe/hodnoticím nástroji.* PU i OD potvrzují, že studující projevil snahu a profesně se rozvíjel. * Absence pozitivního hodnocení znamená, že z perspektivy PU se SU nijak neposunul/a, nefunkčně komunikoval/a se žáky apod., tzn. není přítomno sdělení, které by odráželo profesní rozvoj během praxe. 10) Studující se během praxe snaží o maximální rozvoj žáků, na jejichž výuce se podílí. 11) Studující si na začátku praxe ve spolupráci s oborovým didaktikem / oborovou didaktičkou (OD) stanoví, které profesní kompetence bude rozvíjet. 12) Studující odevzdá vyplněný a PU potvrzený výkaz činností, které během praxe realizoval. 13) Studující poctivě vypracuje a včas odevzdá požadované podklady dokumentace včas (portfolio, reflektivní deník, sebe/hodnoticí nástroj, eventl. protokol o přijetí studenta na praxi). 14) Pokud se v průběhu praxe objeví bariéry pro výkon praxí, studující včas kontaktuje OD a manažerku praxí. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/NJUPP02J