FF:NJURS02J Reflektivní seminář I - Informace o předmětu
NJURS02J Reflektivní seminář I
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. Pro prezenční studium se koná v úterý 14:00-15:40, pro kombinované studium v úterý 16:00-17:40 pouze online. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Hotařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Formanová (pomocník) - Garance
- Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 14:00–15:40 L35, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Předpoklady
- Předpokladem je ukončení germanistického nebo srovnatelného bakalářského studia a ukončení předmětu "didaktika II.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je:
- aby studující reflektovali své prvotní sebepojetí učitele a upevňovali základy vize svého ideálního učitelského já
- dokázali reflektovat praxi již více zacíleně (individuálně: reflektivní deník, portfolio; ve skupině: sdílení a vedená reflexe) a stanovit si vlastní individuální cíle pro svůj profesní seberozvoj (sebehodnoticí dokument)
- na základě reflexe rozvinuli a prohloubili své počáteční pedagogické a didaktické dovednosti se zaměřením na design výuky, tedy zvolené metody a formy výuky, aktivity, jejich pořadí a dynamiku s ohledem na cíl(e) hodiny (dle Standardu oblasti 1 - plánování výuky - a 3 - podpora učení) včetně vypracování písemné přípravy do výuky a její realizace v praxi (microteaching a vedená reflexe s oborovou didaktičkou a provázející učitelkou/provázejícím učitelem v rámci tripartity/hospitace)
- získání inspirace do výuky sdílením příkladů dobré praxe
- získání inspirace do výuky v oblasti využití AI ve výuce cizího jazyka díky blokovému workshopu - Výstupy z učení
- Student bude schopen
- reflektovat vývoj svého učitelského sebepojetí
- zacíleně reflektovat svou praxi jak individuálně, tak ve skupině se zaměřením na metody a formy výuky (za cílem rozvoje všech dovedností, práce se gramatikou, slovní zásobou, výslovností, reáliemi a estetickými médii)
- produktivně využívat poznatky z reflexí, microteachingu a hospitace ve své praxi tak, aby byl znatelný pokrok
- v praxi potom smysluplně plánovat, připravit a realizovat koherentní výuku s ohledem na metody, formy a zvolené aktivity výuky
- orientovat se v možnostech využití AI ve výuce cizího jazyka - Osnova
- Reflexe praxe I: náslechů, vlastní výuky i výuky v tandemu. Vše v návaznosti na praxi popsanou níže. Fokus: Metody a formy výuky. 26.11. (14:00-17:40): blokový workshop s Mgr. Janou Nálepovou, Ph.D. (Slezská univerzita, Hueber Verlag) k využití AI ve výuce cizího jazyka INFORMACE K PRAXI viz webové stránky: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe/pokyny-pro-studujici Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr.
- Literatura
- povinná literatura
- Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (2020): https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf
- Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka (2019): https://www.npi.cz/images/publikace/ramec_profesnich_kvalit_ucitele_ciziho_jazyka.pdf
- BRINITZER, Michaela, Hans-Jürgen HANTSCHEL, Sandra KROEMER, Monika MÖLLER-FRORATH a Lourdes ROS-EL-HOSNI. DaF unterrichten : Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 2. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016, 200 stran. ISBN 9783126753081. info
- doporučená literatura
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- neurčeno
- Meister, Hildegard: Qualifiziert unterrichten: E-Learning: Handbuch für den Fremdsprachenunterricht.Deutsch als Fremdsprache, 2014, Hueber Verlag
- NEUNER, Gerhart, Michael KRÜGER a Ulrich GREWER. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt, 1981, 184 s. ISBN 3-468-49430-0. info
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
- HEYD, Gertraude. Deutsch lehren :Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweit. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991, 290 s. ISBN 3-425-04373-0. info
- NEUNER, Gerhard. Allgemeinbildung Lehrplanwerk Unterricht. Berlin: Volk und Wissen Volkseigener Verlag, 1972, 542 s. info
- SCHIFFLER, Ludger. Effektiver Fremdsprachenunterricht : Bewegung - Visualisierung - Entspannung. Tübingen: Narr, 2012, 160 stran. ISBN 9783823366805. info
- Zounek, J. e-learning a vzdělávání. několik pohledů na problematiku e-learningu. in Pedagogika , 2006, roč. lvi, č. 4. s. 335–347. iSSn 0031-3815.
- Výukové metody
- úvodní reflexe ke stavu praxe
skupinová reflexe
individuální reflexe na základě zkušeností i inputů od vyučující
psaní reflektivního deníku k vlastní pedagogické zkušenosti
reflektivní diskuze s oborovou didaktičkou i provázející učitelkou/provázejícím učitelem v rámci tripartity (hospitace)
microteaching
sdílení dobré praxe
prezentace - Metody hodnocení
- aktivní účast na semináři
výstup a prezentace v rámci microteaching a jeho písemná analýza
hospitace: osobní/videohospitace
reflexe s oborovou didaktičkou
V rámci praxe pak paralelně:
reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika) - Vyučovací jazyk
- Němčina
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/NJURS02J