NJURS02J Reflektivní seminář I

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. Pro prezenční studium se koná v úterý 14:00-15:40, pro kombinované studium v úterý 16:00-17:40 pouze online. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Hotařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Formanová (pomocník)
Garance
Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:40 L35, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
Předpokladem je ukončení germanistického nebo srovnatelného bakalářského studia a ukončení předmětu "didaktika II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je:
- aby studující reflektovali své prvotní sebepojetí učitele a upevňovali základy vize svého ideálního učitelského já
- dokázali reflektovat praxi již více zacíleně (individuálně: reflektivní deník, portfolio; ve skupině: sdílení a vedená reflexe) a stanovit si vlastní individuální cíle pro svůj profesní seberozvoj (sebehodnoticí dokument)
- na základě reflexe rozvinuli a prohloubili své počáteční pedagogické a didaktické dovednosti se zaměřením na design výuky, tedy zvolené metody a formy výuky, aktivity, jejich pořadí a dynamiku s ohledem na cíl(e) hodiny (dle Standardu oblasti 1 - plánování výuky - a 3 - podpora učení) včetně vypracování písemné přípravy do výuky a její realizace v praxi (microteaching a vedená reflexe s oborovou didaktičkou a provázející učitelkou/provázejícím učitelem v rámci tripartity/hospitace)
- získání inspirace do výuky sdílením příkladů dobré praxe
- získání inspirace do výuky v oblasti využití AI ve výuce cizího jazyka díky blokovému workshopu
Výstupy z učení
Student bude schopen
- reflektovat vývoj svého učitelského sebepojetí
- zacíleně reflektovat svou praxi jak individuálně, tak ve skupině se zaměřením na metody a formy výuky (za cílem rozvoje všech dovedností, práce se gramatikou, slovní zásobou, výslovností, reáliemi a estetickými médii)
- produktivně využívat poznatky z reflexí, microteachingu a hospitace ve své praxi tak, aby byl znatelný pokrok
- v praxi potom smysluplně plánovat, připravit a realizovat koherentní výuku s ohledem na metody, formy a zvolené aktivity výuky
- orientovat se v možnostech využití AI ve výuce cizího jazyka
Osnova
  • Reflexe praxe I: náslechů, vlastní výuky i výuky v tandemu. Vše v návaznosti na praxi popsanou níže. Fokus: Metody a formy výuky. 26.11. (14:00-17:40): blokový workshop s Mgr. Janou Nálepovou, Ph.D. (Slezská univerzita, Hueber Verlag) k využití AI ve výuce cizího jazyka INFORMACE K PRAXI viz webové stránky: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe/pokyny-pro-studujici Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr.
Literatura
    povinná literatura
  • Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (2020): https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf
  • Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka (2019): https://www.npi.cz/images/publikace/ramec_profesnich_kvalit_ucitele_ciziho_jazyka.pdf
  • BRINITZER, Michaela, Hans-Jürgen HANTSCHEL, Sandra KROEMER, Monika MÖLLER-FRORATH a Lourdes ROS-EL-HOSNI. DaF unterrichten : Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 2. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016, 200 stran. ISBN 9783126753081. info
    doporučená literatura
  • JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
    neurčeno
  • Meister, Hildegard: Qualifiziert unterrichten: E-Learning: Handbuch für den Fremdsprachenunterricht.Deutsch als Fremdsprache, 2014, Hueber Verlag
  • NEUNER, Gerhart, Michael KRÜGER a Ulrich GREWER. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt, 1981, 184 s. ISBN 3-468-49430-0. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • HEYD, Gertraude. Deutsch lehren :Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweit. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991, 290 s. ISBN 3-425-04373-0. info
  • NEUNER, Gerhard. Allgemeinbildung Lehrplanwerk Unterricht. Berlin: Volk und Wissen Volkseigener Verlag, 1972, 542 s. info
  • SCHIFFLER, Ludger. Effektiver Fremdsprachenunterricht : Bewegung - Visualisierung - Entspannung. Tübingen: Narr, 2012, 160 stran. ISBN 9783823366805. info
  • Zounek, J. e-learning a vzdělávání. několik pohledů na problematiku e-learningu. in Pedagogika , 2006, roč. lvi, č. 4. s. 335–347. iSSn 0031-3815.
Výukové metody
úvodní reflexe ke stavu praxe
skupinová reflexe
individuální reflexe na základě zkušeností i inputů od vyučující
psaní reflektivního deníku k vlastní pedagogické zkušenosti
reflektivní diskuze s oborovou didaktičkou i provázející učitelkou/provázejícím učitelem v rámci tripartity (hospitace)
microteaching
sdílení dobré praxe
prezentace
Metody hodnocení
aktivní účast na semináři
výstup a prezentace v rámci microteaching a jeho písemná analýza
hospitace: osobní/videohospitace
reflexe s oborovou didaktičkou
V rámci praxe pak paralelně:
reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika)
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/NJURS02J