FF:PAM117 Osobnostně sociální výchova - Informace o předmětu
PAM117 Osobnostně sociální výchova
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 10/16/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dana Forýtková (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 8. 11. 10:00–17:40 C41, Út 22. 11. 10:00–17:40 C41, Út 6. 12. 10:00–17:40 C41
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5 - Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-ANDR_) (3)
- Andragogika (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět Osobnostně sociální výchova navazuje na časově předcházející kurzy a předměty rozvíjející osobnostní a sociálních charakteristiky studenta. Využívá už existující porozumění studentů otázkám sebereflexe a sebepoznání, komunikace, tvořivosti a kooperace. Na tomto základě rozvíjí metodické a realizační dovednosti studentů a připravuje je na realizaci osobnostního a sociálního rozvoje v jejich profesní praxi v pomáhajících profesích (v širším slova smyslu) po absolvování studia oboru Andragogika. V předmětu Osobnostně sociální výchova jsou základní metodou modelové aktivity a jejich reflexe, která je vedena k pojmenování možností a limitů osobnostního a sociálního rozvoje v praxi, k utřídění metod OSV a k pojmenování potřebných charakteristik lektora OSV.
- Výstupy z učení
- Student je po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit obecná teoretická východiska osobnostně sociální výchovy;
- vztáhnou východiska osobnostně sociální výchovy k vybraným teoriím učení;
- aplikovat vybrané techniky osobnostně sociální výchovy v pedagogické praxi;
- aplikovat v pedagogické praxi vybrané techniky řízení reflexe aktivity;
- určit přiměřenost postupů osobnostně sociální výchovy v pedagogické činnosti. - Osnova
- Úvod do teorie osobnostního a sociálního rozvoje. Konstruktivistické a humanistické teorie jako rámec osobnostního a sociálního rozvoje.
- Předmět a metody, hra jako hlavní metoda.
- Rozvoj klíčových kompetencí v osobnostně sociálním rozvoji. Reflexe jako nástroj osobnostně sociálního rozvoje.
- Hlavní témata: sebepoznání, komunikace, spolupráce a další.
- Osobnostně sociální rozvoj jako součást kurikula.
- Osobnost, vztah a skupina v osobnostně sociálním rozvoji.
- Učitel jako lektor osobnostně sociálního rozvoje, principy lektorské práce.
- Zmapování rizik a výběr vhodných aktivit v rámci osobnostně sociálního rozvoje.
- Literatura
- povinná literatura
- VALENTA, Josef. Učíme (se) komunikovat : metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 207 s. ISBN 8023945149. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1989, 160 s. URL info
- doporučená literatura
- Učime (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. Edited by Hana Kasíková. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2007, 181 s. ISBN 8023967703. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Dospělí si mohou stále hrát. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2004, 198 s. ISBN 8086851052. info
- CLEGG, Brian a Paul BIRCH. Teamwork : 70 her a cvičení : [budování týmu a zvedání jeho výkonu]. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, x, 104. ISBN 8072266705. info
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik :(srovnání systémů). Vyd. 1. Praha: ISV, 1999, 79 s. ISBN 80-85866-40-4. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- SVATOŠ, Tomáš. Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995, 173 s. ISBN 80-7041-301-8. info
- Výukové metody
- Skupinové diskuse, skupinové projekty. Realizace výukové lekce.
- Metody hodnocení
- Závěrečný skupinový projekt.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/PAM117