PAM132 Research methods in adult education

Filozofická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/0/0. 5 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
PAN004 Kvantitativní výzkum && PAN005 Kvalitativní výzkum
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course is an introduction to the issues of research adult education. It enables the students to understand the process of empirical scholarly attitude to reality. It examines the difference between the qualitative and quantitative research and provides students with basic insight into the pros and cons of various methodological procedures, their validity and reliability. At the end of the course students should be able to: critically evaluate adequacy of the research design and evaluate methodological relevance of the research.
Výstupy z učení
At the end of the course students should be able:
to critically evaluate adequacy of the research design;
to evaluate methodological relevance of the research;
to aply the achieved knowledge into their own research activities.
Osnova
  • In this course, students will achieve knowledge and skills which allow them to participate in academically oriented research as well as to apply research methods in development in the field of adult education. This course enables the students to understand the process of empirical scholarly attitude to reality. It provides students with basic insight into the pros and cons of various methodological procedures, their validity and reliability. At the end of the course students should be able: to critically evaluate adequacy of the research design; to evaluate methodological relevance of the research; and to aply the achieved knowledge into their own research activities. The course consists of four main chapters: 1. Research process and empirical educational sciences. 2. Research desings. 3. Operationalization of concepts. 4. Research and development in adult education.
Literatura
    povinná literatura
  • COHEN, Louis, Lawrence MANION, Keith MORRISON a Richard BELL. Research methods in education. 7th ed. New York: Routledge, 2011, xxii, 758. ISBN 9780415583367. info
  • OLIVER, Esther. Research and development in adult education : fields and trends. Opladen: Barbara Budrich, 2010, 135 s. ISBN 9783866493049. info
  • Dimensions of adult learning : adult education and training in a global era. Edited by Griff Foley. 1st pub. Maidenhead: Open University Press, 2004, xv, 335. ISBN 0335214487. info
    doporučená literatura
  • CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed. London: Sage, 2009, xxix, 260. ISBN 9781412965576. info
  • HOLLIDAY, Adrian. Doing and writing qualitative research. 2nd ed. Thousand Oaks: SAGE, 2007, xiv, 199. ISBN 9781412911306. info
Výukové metody
On-line course, lectures, individual project.
Metody hodnocení
Final individual project.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodle.uni-duisburg-essen.de/course/view.php?id=3675
Předmět je realizován v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0195 Inovace a modernizace přípravy studentů pro komplexní uplatnění ve vzdělávání dospělých. Projekt je spolufinancován ESF a MŠMT ČR.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PAM132