PGB110 Pedagogika rodiny

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Mgr. Barbora Nekardová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Předmět není určen pro studenty 1. semestru
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogika rodiny vychází z charakteristik současné rodiny v moderní společnosti a z jejích základních funkcí, z nichž se soustřeďuje především na funkci výchovnou – socializační. Zajímá se o takové uspořádání a atmosféru rodiny, které jsou z hlediska možnosti naplňování její výchovné funkce optimální a současně o ty okolnosti, které plnění této funkce znesnadňují nebo přímo znemožňují. Jedná se především o známé fenomény, jako je rozvod, neúplná rodina, zaměstnanost rodičů, rodičovství mladistvých, alkoholismus, nejednotné výchovné působení ve vícegeneračních rodinách apod. Pozornost je věnována rodině s dětmi všech věkových skupin, stejně jako rodině dospělých členů. Dalšími tématy jsou seznámení s některými z možných modelů rodinné výchovy, s otázkami komunikace a spolupráce mezi rodinou a školou a konečně také s postavením státu ve vztahu k rodině, dále také k povinnosti rodičů pečovat o děti a k povinnosti dětí pečovat v dospělosti o rodiče. Student by měl v tomto kurzu získat přehled o aktuálních teoretických a empirických přístupech k otázkám současné rodiny a formou panelových diskusí se k nim poučeně vyjádřit a uplatnit svůj názor.
Výstupy z učení
identifikovat roli rodiny v současné společnosti; vyjádřit se k aktuálnímu vývoji a proměnám funkcí současné rodiny; rozpoznat faktory ovlivňující rodinnou výchovu a socializaci; aplikovat pedagogické principy na rodinnou výchovu; porozumět místu rodiny ve vztahu ke škole;
Osnova
  • (1) Základní pojmy ve vztahu k rodině, současný kontext rodinného života, proměny funkcí rodiny. (2) Rodina našich předků (pohled na rodinu v tzv. tradiční společnosti). (3) Podpora současné rodiny. Otázky prorodinné a pronatalitní politiky (trendy a změny v postavení rodiny ve společnosti, argumenty srovnávací a historické). (4) Současné a perspektivní proměny rodiny, manželství a rodičovství (z výsledků výzkumů o rodině od 90. let do současnosti u nás). (5) Pohled na rodinu na základě vybraných teorií (sociologických, sociobiologických a psychologických). (6) Socializace a výchova v rodině (obecná východiska, základní podmínky, principy, rodičovství jako celoživotní učení). (7) Vybraný model rodinné výchovy (specifické výchovné přístupy podle adlerovské koncepce rodinné výchovy, sourozenecké konstelace). (8) Výchovné problémy v rodině v souvislosti s tzv. atypickými rodinami (vymezení a charakteristika atypických rodin, vztahy v atypických rodinách, důsledky pro výchovu dětí, konkrétní příklady) (9) Rodina s dítětem školního věku (komplementárnost rodinné a školní výchovy a vzdělávání, rodičovská podpora dítěte školního věku v plnění jeho školních povinností, odkaz na teorii kulturního kapitálu a teorii řečových vzorů, spolupráce rodiny a školy). (10) Rodina s dospívajícím (stereotypy v pohledu dospívajících na rodiče, stereotypy v pohledu rodičů na dospívající, vzájemná komunikace, otázky autority v rodině). (11) Rodina dospělých členů (odchod dospělých dětí z rodiny, srovnávací pohled na vztahy v rodině s dospělými dětmi, povinnost dospělých dětí vůči rodičům, ženská a mužská role v rodině a v rodinné výchově). (12) Význam rodinných tradic a rituálů.
Literatura
    povinná literatura
  • Alan, J.: Etapy života očima sociologie. Panorama, Praha 1989. Campbell, R.: Potřebuji tvou lásku. Návrat, Praha 1992. Campbell, R.: Hledám svou cestu. Návrat, Praha 1993. Demografie (nejen) pro demografy. SLON, Praha 1993. De Singly, F.: Sociologie souč
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Rodiče a škola. In Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, s. 319-323. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Illustrated by Vladimír Jiránek. Vydání druhé, upravené. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008, 323 stran. ISBN 9788086429878. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Postavení rodičů jako výchovných a sociálních partnerů školy. Pedagogika. Praha: PedF UK, 2004, LIV, 2004, č. 4, s. 326-341. ISSN 0031-3815. info
    doporučená literatura
  • RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 212 s. ISBN 978-80-210-5750-0. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. Učení v rodině v mezigeneračním pohledu. Pedagogická orientace. Brno: ČPdS, 2010, roč. 20, č. 4, s. 92-111. ISSN 1211-4669. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada, Markéta KLUSÁČKOVÁ a Lenka KAMANOVÁ. Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2009, roč. 14, č. 2, s. 131-153. ISSN 1803-7437. info
  • KOCOURKOVÁ, Jiřina a Ladislav RABUŠIC. Sňatek a rodina: zájem soukromý nebo veřejný? 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, 2006, 158 s. ISBN 80-86561-93-3. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada, Vlastimil ČIHÁČEK, Kateřina EMMEROVÁ a Klára ŠEĎOVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole - empirická zjištění. Pedagogika. Praha: PedF UK, 2003, roč. 2003, č. 3, s. 309 - 320. ISSN 0031-3815. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Možnosti spolupráce školy a rodiny. In Sborník příspěvků z 5. pedagogického semináře organizovanéhe Ústavem celoživotního vzdělávání při PdF OU v Ostravě. Ostrava: Ústav celoživotního vzdělávání při PdF OU v Ostravě, 1999, s. 21-31. ISBN 80-7042-149-5. info
  • MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny: její vývoj, teorie a základní problémy. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 250 s. ISBN 80-85850-75-3. info
    neurčeno
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Influence of the Family on Educational Achievement. In Developing Schools for Democracy in Europe, an example of trans-European cooperation in education. Oxford Studies in Comparative Education. United Kingdom: Triangle Books, 1995, s. 125-133. ISBN 1-873927-13-4. info
Výukové metody
Přednáška a seminář
Metody hodnocení
Prezentace zvoleného tématu na semináři a zápočtová písemka
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=475
Alan, J.: Etapy života očima sociologie. Panorama, Praha 1989. Campbell, R.: Potřebuji tvou lásku. Návrat, Praha 1992. Campbell, R.: Hledám svou cestu. Návrat, Praha 1993. Demografie (nejen) pro demografy. SLON, Praha 1993. De Singly, F.: Sociologie současné rodiny. Portál, Praha 1999. Fialová, L., Hamplová, D., Kučera M., Vymětalová, S.: Představy mladých lidí o manželství a rodičovství. SLON, Praha 2000. Horská P., Kučera M., Maur, E., Stloukal, M.: Dětství, rodina, stáří v dějinách Evropy. Panorama, Praha 1990. Horský, J., Seligová, M.: Rodina našich předků. Knižnice dějin a současnosti, Praha 1996. Marhounová, J.: Od osamění k nové rodině. SPN, Praha 1988. Maříková, H. (ed.): Proměny současné české rodiny. SLON, Praha 2000. Matějček, Z.: Rodiče a děti. Avicenum, Praha 1986. Matějček, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. SPN, Praha 1992. Matějček, Z.: O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Portál, Praha 1994. Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Slon, Praha 1993. Možný, I.: Moderní rodina (mýty a skutečnost). Brno1990. Možný, I.: Sociologie rodiny. SLON, Praha 1999. Murphy, R. F.: Úvod do kulturní a sociální antropologie. SLON, Praha 1999. Národní zpráva o rodině. MPSV ČR, Praha 2004 (on line mpsv.cz) Pachl L. a kol.: Malá abeceda rodiny. Panorama, Praha 1983. Plaňava, I.: Manželství a rodiny. Nakladatelství Doplněk, Brno 2000. Plaňava, I., Pilát, M. (eds.): Děti, mládež, a rodiny v období transformace. Barrister a Principal, Brno 2002. Pol, M., Rabušicová, M.: Rozvoj vztahů školy a rodiny: několik zahraničních inspirací. In: Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, U2, Brno 1997. Rabušic, L.: Kde ty všechny děti jsou? SLON, Praha 2001. Rabušicová, M., Pol, M.: Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství (1) (2). Pedagogika, č. 1, 2, 1996. Rabušicová, Milada, Emmerová, Kateřina. Role rodičů ve vztahu ke škole – teoretické koncepty. Pedagogika, roč. LIII, 2003, č. 2, s. 141–151. ISSN 3330-3815. Rabušicová, Milada, Čiháček, Vlastimil, Trnková, Kateřina, Šeďová, Klára.. Role rodičů ve vztahu ke škole – empirická zjištění. Pedagogika, roč. LIII, 2003, č. 3, s. 309–320. ISSN 0031-3815. Rabušicová, Milada, Šeďová, Klára, Trnková, Kateřina, Čiháček, Vlastimil. Rodina a (versus) škola. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 176. ISBN 80–210–3598–6. Rymešová, J.; Žáková, M.: Škola bez tajemství (aneb co by rodiče měli vědět o škole). Kvarta, Praha 1993. Říčan, P.: Cesta životem. Panorama, Praha 1989. Satirová, V.: Kniha o rodině. PRÁH, SVAN, Praha, Brno 1994. Sobotková, I.: Psychologie rodiny. Portál, Praha 2001. Sullerotová, E.: Krize rodiny. Karolinum, Praha 1998. Šeďová, K.: Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno, Paido, 2007.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.