FF:PGBICT03 Design online vzdělávání - Informace o předmětu
PGBICT03 Didaktika a design online vzdělávání
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Něničková (přednášející)
doc. PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Veronika Něničková
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 14:00–15:40 Virtuální místnost, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Předpoklady
- PGBICT05 Tvorba digitálních výukových materiálů
PGBICT06 Online výuková prostředí - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Digitální technologie ve vzdělávání (program FF, B-PG_)
- Pedagogika (program FF, B-PG_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je provést studenty celým procesem tvorby online kurzu, od přípravy, návrhu, realizace až po vyhodnocení zpětné vazby uživatelů a prezentace vlastní práce. Aby návrh takového kurzu byl úspěšný, studenti si doplní své znalosti didaktiky o didaktické zásady výuky v digitálním prostředí v kontextu nejnovějších trendů on-line vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- navrhnout cíle a výstupy z učení online kurzu a definovat cílovou skupinu;
- navrhnout vhodnou strukturu online kurzu s ohledem na jeho cíl;
- dodržovat didaktické zásady při přípravě online kurzů s ohledem na jejich cíl;
- zařazovat do online kurzu vhodné vlastní a v souladu s autorským zákonem i cizí multimediální - komponenty a interaktivní prvky;
- vyhledávat a správně zařazovat do on-line kurzu příklady dobré praxe;
- popsat a v rámci vlastních projektů aplikovat aktuální trendy v didaktice online vzdělávání;
- navrhnout a vytvořit ucelený soubor e-learningových aktivit (výukovou lekci) na vybrané téma;
- otestovat vlastní řešení na uživatelích online kurzu a tyto poznatky vyhodnotit, spolu s návrhem úprav, budou-li na základě zpětné vazby třeba. - Osnova
- Didaktické zásady při přípravě online kurzů
- Aktuální trendy v didaktice online vzdělávání
- Cíle online kurzu, výstupy z učení a cílová skupina
- Návrh výukové lekce
- Tvorba výukové lekce
- Testování, vyhodnocování, návrh úprav
- Literatura
- MANĚNA, Václav. Moderně s Moodlem : jak využít e-learning ve svůj prospěch. 2015. ISBN 978-80-905802-7-5.
- ROTHWELL, William J. Mastering the instructional design process: a systematic approach. Fifth edition. Hoboken, New Jersey: Wiley, [2016]. ISBN 978-1118947135.
- SUTTON, Brian. Teaching and learning online. Second edition. New York: Routledge/Taylor & Francis Group, 2014. ISBN 978-0-415-52856-6.
- Didactics of smart pedagogy: smart pedagogy for technology enhanced learning. New York, NY: Springer Science+Business Media, 2018. ISBN 978-3030015503.
- VŠETULOVÁ, Monika. Příručka pro tutora. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1641-0.
- VAI, Marjorie a Kristen SOSULSKI. Essentials of online course design: a standards-based guide. Second edition. New York: Routledge, 2016. ISBN 978-1138780156.
- ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 280 s. ISBN 978-80-7552-217-7. info
- ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 176 s. ISBN 978-80-905480-7-7. info
- PETTY, Geoffrey. Teaching today : a practical guide. Fifth edition. Oxford: University Press, 2014, 624 stran. ISBN 9781408523148. info
- DRLÍK, Martin. Moodle : kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 9788025137598. info
- ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole : praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. První vydání. Praha: Grada, 2012, 281 stran. ISBN 9788024741529. URL info
- EGER, Ludvík. Vzdělávání dospělých a ICT : aktuální stav a predikce vývoje. Vyd. 1. Plzeň: Nava, 2012, 120 s. ISBN 9788072114283. info
- KOPECKÝ, Kamil. E-learning (nejen) pro pedagogy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2006, 125 s. ISBN 8085783509. info
- ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro autory distančních vzdělávacích opor : jak vytvořit distanční studijní text. Vyd. 1. Praha: Národní centrum distančního vzdělávání, 2006, 67 s. ISBN 8086302393. info
- BAREŠOVÁ, Andrea. E-learning ve vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: VOX, 2003, 174 s. ISBN 8086324273. info
- Výukové metody
- Přednáška, e-learning, prezentace práce studentů, samostatná práce studentů, skupinová práce, seminář
- Metody hodnocení
- Studenti budou zpracovávat semestrální projekt (70 % celkového hodnocení), jehož náplní bude návrh cílů a výstupů z učení online kurzu (a jednotlivých částí kurzu), definice cílové skupiny, návrh a tvorba uceleného souboru e-learningových aktivit (výukové lekce) na vybrané téma, přičemž lekce bude obsahovat úvodní motivační aktivitu, studijní text, alespoň jednu multimediální komponentu, test, zadání diskuse, zadání úkolu a další volitelné aktivity. Vše podle didaktických zásad při přípravě online kurzu, s ohledem na autorská práva a v kontextu aktuálních trendů online vzdělávání. Projekt také zahrne připomínky uživatelů vytvořené výukové lekce, jejich vyhodnocení a návrh úprav, bude-li třeba. Předmět bude završen ústní prezentací výsledků těchto projektů (20 %) a závěrečnou zprávou (10 %). Povinně bude třeba splnit každou tuto součást hodnocení alespoň na 50 %, tedy nebude možné některou z těchto součástí zcela vynechat. K úspěšnému absolvování předmětu je třeba získat alespoň 70 % z celkového hodnocení.
- Informace učitele
- Všechny potřebné informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Studenti jsou povinni se s těmito informacemi seznámit.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PGBICT03