PGBICT04 Celoživotní učení v digitálním prostředí

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Veronika Něničková (přednášející)
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Veronika Něničková
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 10:00–11:40 Virtuální místnost, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 17/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům identifikovat a aplikovat strategie učení v digitálním prostředí, které jim vyhovují, a tak u nich rozvinout jednu z klíčových kompetencí pro 21. století. Prostřednictvím vlastní zkušenosti i zkušenosti svých spolužáků budou studenti navedeni na to, aby si ujasnili, co znamená být úspěšným studentem v digitálním prostředí, a že neexistuje jen jedna cesta, která vyhovuje všem nebo která bude pokaždé funkční. Cílem předmětu je také poskytnout studentům nástroje, pomocí nichž budou umět plánovat své učení, reflektovat své pokroky a upravovat svůj studijní plán dle potřeb tak, aby jejich studium v digitálním prostředí bylo úspěšné, navzdory nástrahám v podobě prokrastinace a jiných. Toto vědomí a nabité dovednosti jim budou užitečné nejen v jejich dalším studiu, ale také pro ně budou cennou zkušeností, až se ocitnou v roli těch, kteří budou připravovat vzdělávání v digitálním prostředí pro druhé, k čemuž směřují studiem oboru Pedagogika se specializací na digitální technologie ve vzdělávání. Určitý prostor bude také věnován problematice celoživotního vzdělávání a jeho kontextu vzdělávání v ČR.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit pojem celoživotní vzdělávání a zasadit jej do kontextu vzdělávání v ČR;
- najít vhodné zdroje učení v digitálním prostředí s ohledem na tematiku a jazyk;
- identifikovat strategii učení v digitálním prostředí, která mu vyhovuje;
- aplikovat strategii učení v digitálním prostředí, která mu vyhovuje;
- plánovat své učení, reflektovat své studijní pokroky a přizpůsobovat plán svým potřebám tak, aby jeho studium v digitálním prostředí bylo úspěšné.
Osnova
  • Celoživotní vzdělávání a učení
  • Zdroje učení v digitálním prostředí
  • Motivace k učení a práce s ní
  • Studijní strategie v digitálním prostředí
  • Studium v digitálním prostředí jako projekt
Literatura
  • SOKOLIK, Maggie a Dorothy ZEMACH. How to Be a Successful MOOC Student. Wayzgoose Press: 2016, 2. vydání. ISBN-13: 978-1938757259.
  • SIMPSON, Ormond. Supporting students for success in online and distance education. 3rd ed. New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0415509107.
  • Supporting the Success of Adult and Online Students: Proven Practices in Higher Education (Volume 5). CreateSpace Independent Publishing Platform, 2016. ISBN 978-1533071583.
  • Massive open online courses : the MOOC revolution. Edited by Paul Kim. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015, x, 156. ISBN 9780415733083. info
  • FANDL, Kevin J. a Jamie D. SMITH. Success as an online student: strategies for effective learning. Oxford: Anderson Publish, 2013. ISBN 978-1-4557-7632-0. info
  • HYERLE, David N. a Larry ALPER. Student successes with Thinking Maps: school-based research, results, and models for achievement using visual tools. 2nd ed. Thousand Oaks, California: Corwin Press, 2011. ISBN 978-1-4129-9089-9. info
Výukové metody
Přednáška, e-learning, skupinové projekty, individuální projekty, domácí úkoly, prezentace, seminář
Metody hodnocení
Studenti budou pracovat na dvou studijních projektech, jednom individuálním (30 % závěrečného hodnocení) a jednom skupinovém (30 %). Součástí obou projektů bude volba předmětu studia, nalezení zdrojů studia v digitálním prostředí, tvorba studijního plánu, volba studijních strategií, aplikace studijních strategií, reflexe pokroků, úprava plánu dle potřeb, průběžné zprávy o pokroku a závěrečná prezentace. Předmět bude završen ústní prezentací výsledků těchto projektů (20 %), závěrečnou zprávou (10 %) a krátkým testem (10 %). Povinně bude třeba splnit každou tuto součást hodnocení alespoň na 50 %, tedy nebude možné některou z těchto součástí zcela vynechat. K úspěšnému absolvování předmětu je třeba získat alespoň 70 % z celkového hodnocení.
Informace učitele
Všechny potřebné informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Studenti jsou povinni se s těmito informacemi seznámit.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2026.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PGBICT04