FF:PGBICTK06 Online výuková prostředí - Informace o předmětu
PGBICTK06 Online výuková prostředí
Filozofická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 8/8/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Něničková (cvičící) - Garance
- Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Předpoklady
- PGBICTK02 Úvod do ICT
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Digitální technologie ve vzdělávání (program FF, B-PG_)
- Pedagogika (program FF, B-PG_) (3)
- Cíle předmětu
- Předmět Online výuková prostředí si klade za cíl seznámit studenty s nejrůznějšími řešeními VLE (Virtual Learning Environment), zvláště pak se zaměřením na systémy typu LMS (Learning Management System). Studenti budou seznámeni se specifiky, výhodami i úskalími různých online výukových prostředí a získají podrobný přehled v dostupných nástrojích a funkčních prvcích tvořících systémy typu LMS. Zároveň se studenti naučí se systémem typu LMS pracovat a budou v něm umět vytvořit kurz a jeho jednotlivé komponenty, provést nastavení adekvátní požadavkům a takovýto kurz spravovat. Studenti se seznámí primárně s LMS Moodle, který je dostatečně robustní, a tedy skýtá mnoho možností nastavení, jež jsou v obdobné podobě dostupné i v jiných systémech tohoto typu. Zároveň je LMS Moodle jedním z celosvětově nejrozšířenějších prostředí pro online výuku. V rámci předmětu budou pak studenti vedeni zejména k tomu, aby na základě získaných znalostí a dovedností byli schopni doporučit klientovi nejvhodnější řešení, toto řešení mu prezentovat a obhájit.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy vybraných online výukových prostředí a systémů typu LMS;
- porovnat a vyzdvihnout rozdíly mezi vybranými online výukovými prostředími a LMS;
- vytvořit a spravovat online kurz v LMS Moodle;
- nastavit kurz v LMS Moodle a jednotlivé komponenty dle potřeb;
- analyzovat situaci klienta tak, aby mohl provést informované rozhodnutí;
- navrhnout klientovi vhodné LMS a svůj návrh před ním obhájit; - Osnova
- 1. Online výuková prostředí a LMS
- 2. Správa kurzu v LMS Moodle
- 3. Základní typy nástrojů v LMS Moodle
- 4. Pokročilé typy nástrojů v LMS Moodle
- 5. Systémy pro tvorbu a správu MOOC (Open edX)
- 6. Cloudová výuková prostředí a LMS
- 7. Inteligentní tutorské systémy a adaptivní výukové systémy
- 8. Zkušenosti se správou kurzů v LMS expertů z praxe
- 9. Jak zvolit správné LMS – kritéria výběru
- 10. Jak zvolit správné LMS – modelové situace
- Literatura
- MANĚNA, Václav a kol. Moderně s Moodlem: Jak využít e-learning ve svůj prospěch?. Praha: CZ.NIC, 2016, 294 s. ISBN 978-80-905802-7-5.
- DRLÍK, Martin. Moodle : kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 9788025137598. info
- Smart learning environments. Edited by Maiga Chang - Yanyun Li. Berlin: Springer, 2015, xii, 219. ISBN 9783662444467. info
- DANIELA, Linda a Arta RUDOLFA. Learning Platforms: How to Make the Right Choice. In: Didactics of Smart Pedagogy: Smart Pedagogy for Technology Enhanced Learning. Springer, 2018, s. 191–213. ISBN 3030015513.
- Výukové metody
- Přednáška, e-learning, skupinová práce, domácí úkoly, prezentace profesionálů z praxe, ústní prezentace před publikem, seminář
- Metody hodnocení
- Průběžné domácí úkoly budou tvořit 30 % výsledné známky. Na výsledné známce se bude dále podílet z 60 % ústní prezentace a obhajoba řešení dvou závěrečných individuálních zadání – návrh vhodného online vzdělávacího prostředí klientovi (30 %) a správné nastavení kurzu a vybraných komponent v kurzu (30 %). Zpracování závěrečné zprávy bude tvořit 10 %. Povinně bude třeba splnit každou tuto součást hodnocení alespoň na 50 %, tedy nebude možné některou z těchto součástí zcela vynechat. K úspěšnému zvládnutí předmětu je třeba dosáhnout alespoň 70 % z celkového hodnocení.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/
Všechny potřebné informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Studenti jsou povinni se s těmito informacemi seznámit. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PGBICTK06